25. listopadu 2004
Je železniční infrastruktura připravena na předpokládaný nárůst poptávky po kombinované dopravě? Bude pro ni v roce 2015 na železniční síti a v intermodálních terminálech dostatečná kapacita? Podle nejnovější studie zpracované na zakázku Skupiny kombinované dopravy Mezinárodní železniční unie UIC je odpověď jednoznačně záporná. Naopak: infrastrukturní omezení v podobě několika úzkých míst na hlavních evropských trasách označuje za hlavní Achillovu patu rozvoje celého oboru. Po roce 2015 kvůli nim kombinovaná doprava podle jejího odhadu bude ročně ztrácet kolem 25 milionů tun. Výsledky studie zveřejnil předseda skupiny Eric Peetermans z belgických státních drah SNCB na počátku listopadu na mezinárodní výstavě a konferenci intermodální dopravy a logistiky Intermodal Transport & Logistics v Kodani. I když jsou na rozvoj oboru vynakládány obrovské částky, bude se v případě naplnění odhadovaného nárůstu – do roku 2015 o celkem 113 procent – kombinovaná doprava v roce 2015 potýkat s obrovskými kapacitními problémy. Největší potíže lze podle studie očekávat na hlavních železničních tratích v Německu, Francii, Belgii, Švýcarsku a Španělsku. V České republice studie významnější úzká místa na železniční síti nepředpokládá. Dramatický nedostatek kapacity však studie předpovídá i intermodálním terminálům a v tomto případě již její autoři za jedno z kritických míst označili i Prahu.
V Kodani poprvé Intermodal Transport & Logistics – považovaná ve světovém měřítku za nejvýznamnější akci oboru – se letos v Kodani konala poprvé v celé své téměř dvacetileté historii. Největší skandinávská metropole patří mezi nejrychleji rostoucí logistická centra v Evropě a stává se hlavním distribučním uzlem pro celou severní Evropu. K pořádání letošního ročníku výstavy ji podle pořadatelů předurčila zejména geografická blízkost Petrohradu a pobaltských republik jako nových členů Evropské unie. Význam, který Dánové akci přikládali, potvrdil svou účastí na slavnostním otevření mimo jiné sám dánský princ Joachim. Výstavu a konferenci podpořil jak kodaňský magistrát, tak i kodaňské letiště (na němž se na ploše 418 tisíc m2 buduje plně integrovaný distribuční uzel, ve kterém budou zásilky kompletovány a odesílány po silnici, železnici, moři nebo letecky) a přístav Kodaň/Malmö. Mezi vystavovateli samozřejmě nechyběl ani největší dánský podnik oboru A. P. Moller – Maersk. Vedle domácích, dánských podniků se na výstavě vlastními expozicemi představilo více než 120 zahraničních firem, mimo jiné z řad největších výrobců kontejnerů a dalších intermodálních přepravních jednotek a jejich komponent, odborníků na bezpečnost, pronajímatelů a producentů handlingových zařízení. Spektrum vystavovatelů doplnili poskytovatelé logistických služeb a speditéři, železnice, rejdaři, přístavy, letiště a dopravci.
Na program Marco Polo letos 20,4 milionu € Ústředním bodem doprovodného programu veletrhu byly dvě vrcholové odborné konference zaměřené na odesílatele, operátory a poskytovatele logistických služeb – Intermodal Summit a Cold Chain 2004, na něž navázala série tematických worksho-pů. Účastníci konference Cold Chain hodnotili posledních sedm ztrátových let oboru temperované přepravy a současné oživování poptávky dané změnami spotřebitelského chování v Evropě a rozvojem nových východních trhů. Stěžejním příspěvkem konference Intermodal Summit bylo vystoupení zástupce oddělení logistiky a intermodality generálního ředitelství Evropské komise pro dopravu a energetiku (DG TREN) Marka Majora, který několik desítek delegátů seznámil s aktuální politikou Evropské komise na podporu intermodální dopravy. Pokud se nic nestane, poptávka po silniční dopravě se v EU do roku 2013 zvýší o dalších šedesát procent. Silniční doprava je přitom z 98 procent závislá na fosilních palivech, jejichž potřeba se bude v roce 2020 již z 90 procent pokrývat z neevropských zdrojů. Proto Evropská komise v Bílé knize Evropská dopravní politika do roku 2010: čas rozhodnout za jednu ze svých priorit stanovila podporu alternativních druhů dopravy a rozvoj intermodality, řekl Mark Major. Intermodální doprava by měla silniční dopravu nahradit zejména při pravidelných přepravách na dlouhé vzdálenosti a ve velkých objemech. Na podporu tohoto cíle Evropská komise vypsala program Marco Polo a program rozvoje „námořních dálnic“. V programu Marco Polo bylo na období let 2003 až 2006 vyčleněno 102 milionů €, na léta 2007 až 2013 Evropská komise navrhla 740 milionů €. Loni podniky k podpoře přihlásily 92 projektů, na něž požadovaly celkovou subvenci ve výši 184,5 milionu €. Komise z nich 87 přijala do užšího výběru a nakonec vybrala třináct projektů, které podpoří částkou 15 miliard €. Tyto projekty by měly ze silnice odvést celkové výkony ve výši 13,6 miliardy tkm. Komise předpokládá, že jedno vynaložené € přinese patnáctinásobnou úsporu externích nákladů. Poslední termín pro letošní přihlášky je 15. prosinec: na podporu vybraných projektů je letos vyčleněno 20,4 mi-lionu €, uvedl Mark Major. Současně Evropská komise usiluje o standardizaci intermodálních jednotek. Zavedení jednotné evropské ložné jednotky (EILU) podle jejího návrhu směrnice s délkou 13,2 metru a kapacitou 33 europalet sníží, jak se domnívá Mark Major, logistické náklady nejméně o dvě procenta. „V závislosti na komoditě a koridoru mohou úspory dosáhnout až 10 procent,“ řekl. Dosažení konsenzu v Radě ministrů dopravy Mark Major předpokládá ještě letos pod nizozemským předsednictvím. Parlament by směrnici mohl schválit v polovině příštího roku a v polovině roku 2006 by mohla vstoupit v platnost, řekl.
Workshop o perspektivách zemí střední a východní Evropy Návrhem na vytvoření jednotné evropské přepravní jednotky, která by usnadnila odbavení zásilek kombinované dopravy při přepravě po silnici, železnici a vnitrozemských vodních cestách, se pak zabývali i účastníci jednoho z pěti workshopů v rámci sekce Intermodal Summit. Odpůrci návrhu při něm argumentovali tím, že jde o další pokus Bruselu regulovat trh, zastánci na-opak vyzdvihovali potřebu unifikace v zájmu snadnější manipulace. Druhý z pěti workshopů byl zaměřen na země střední a východní Evropy, jako většina podobných akcí nicméně trpěl nedostatkem referentů z těchto zemí. Jeho účastníci konstatovali, že se těžiště evropské logistiky již natrvalo přesunulo směrem na východ a národní vlády nových členských zemí budou muset soupeřit o logistické firmy stejně jako soupeří o jiné investory. Obecně účastníci workshopu hodnotili vývoj v zemích střední Evropy velmi pozitivně; za hlavní nedostatek označili pomalé tempo výstavby potřebné infrastruktury. Jediný řečník z nových zemí – ředitel společnosti MASPED TLOG Miklós Horváth – informoval, že maďarský premiér při své návštěvě v Japonsku na konci října prohlásil, že jeho země bude usilovat o to, aby se stala logistickým centrem střední a východní Evropy.
„Intermodální Oscar“ pro italský SolVin Evropská logistická asociace EIA se sídlem v Bruselu v rámci ITL již popáté předala cenu Intermodal Award, kterou uděluje s cílem představit a podpořit poslední inovace a ocenit nejlepší firmy oboru. Zatímco při prvním udílení cen v roce 2000 v Janově si cenu odnesly čtyři podniky (jednoho z „intermodálních Oscarů“ získal i český operátor kombinované dopravy Metrans), loni již byly uděleny ceny pouze dvě. „Podniky při přihlašování do soutěže zapomínaly na to, že se musí jednat o běžící projekt, který již skutečně přináší výsledky,“ řekl generální tajemník EIA Klaus Ebeling. Letos si tak nakonec jedinou cenu odnesla společnost chemického průmyslu SolVin Italia (významný výrobce plastů na bázi vinylu vznikl v roce 1999 spojením aktivit firem Solvay a BASF) za projekt SIRIO (Solvin Italia Railway Intermodal Operations). Po uzavření továrny ve Ferraře hledal podnik možnosti přepravy surovin a finálních produktů mezi dalšími závody v Evropě. Jako nejvýhodnější se ukázalo intermodální řešení, jehož příprava si vyžádala rok a půl. Od spuštění provozu vlaků v září letošního roku společnost registruje kratší dodací lhůty, díky 240 speciálním kontejnerům úplné zastavení stížností na kontaminaci životního prostředí a mimořádně pozitivní reakci médií a veřejnosti. Celkem ročně uchrání Alpy od deseti tisíc jízd kamionů. „Chemická výroba se bude stále více koncentrovat v menším počtu výkonnějších továren a přeprava mezi nimi bude probíhat na větší vzdálenosti. Intermodální doprava tak pro chemický průmysl představuje perspektivní řešení pro budoucnost,“ řekl při přebírání ceny generální ředitel italského podniku Paolo Groppi.
EIA slaví deset let Evropská intermodální asociace (European Intermodal Association – EIA) se sídlem v Bruselu začala pracovat v roce 1994 s cílem podporovat rozvoj intermodální dopravy v Evropě. Jako zcela nezávislá organizace usiluje o odstranění všech překážek, které brání rozvoji intermodální dopravy v Evropě. Díky reprezentativní členské základně nyní po deseti letech činnosti představuje významný mezičlánek mezi odvětvím a Evropskou komisí – EIA je jediným reprezentantem svého oboru, kterého Evropská komise uznává jako zastřešující organizaci intermodální dopravy. EIA disponuje řadou uznávaných expertů, kteří s orgány Evropské unie spolupracují na utváření lepších podmínek pro intermodální trh. Po více než deseti letech existence sdružuje téměř sto členů včetně dvou českých. K posledním projektům asociace patří příprava první intermodální příručky, kterou zveřejní na jaře příštího roku. V publikaci hodlá nabídnout nejnovější informace o evropském trhu intermodální dopravy, její nákladové struktuře, národní a evropské dopravní politice, o jednotlivých podnicích a o systémech a dostupné infrastruktuře. V příštím roce rovněž poprvé nabídne vzdělávací kurzy Intermodal Master Class. Šest třídenních lekcí připravených ve spolupráci s předními evropskými univerzitami se bude konat od dubna do listopadu v různých evropských zemích. Projekt prakticky podpoří například společnosti DHL a TNT a přístavy Rotterdam a Duisburg.
Intermodal Transport & Logistics 2005 se podle informací pořádající agentury Informa Maritime & Events uskuteční ve dnech 8. až 10. listopadu v Bilbau. (spa) www.eia-ngo.com www.intermodal-events.com