26. srpna 2013
Podíl kombinované přepravy (KP) na nákladní přepravě celkem i na železniční nákladní přepravě v posledních letech trvale roste. Nejinak tomu bylo i v loňském roce. Zatímco v roce 1995 byl její podíl skromných 0,55 procenta (včetně započtení přeprav v rámci systému Ro-La), podle předběžných výsledků nákladní přepravy to loni bylo již 2,37 procenta. Ve srovnání s některými západoevropskými státy je však i tento podíl stále relativně malý.
Samozřejmě roste také podíl KP na celkové železniční nákladní přepravě v hrubých tunách. Zatímco v roce 2005 to bylo 6,24 procenta (nedoprovázená KP – systém Ro-La již nebyl na území ČR realizován), za rok 2012 podle předběžných výsledků železniční nákladní přepravy tento podíl překonal desetiprocentní hranici a dosáhl hodnoty 12,3 procenta. Obdobně se zvyšuje i podíl KP vyjádřený v čistých tunách. Meziroční nárůst nedoprovázené KP v roce 2012 se přiblížil deseti procentům.
Za deset let téměř desetinásobný nárůst
Nedoprovázená KP vykazovala v období let 1993 až 2007 pravidelně meziroční nárůst v rozmezí 10 až 15 procent. Jen v roce 2008 byl nárůst nižší – 6,5 procenta. Výjimku tvořil rok 2009, kdy s ohledem na celosvětovou ekonomickou a hospodářskou krizi došlo i v ČR k poklesu objemů o zhruba 10,5 procenta. Pesimistické odhady pro rok 2009 ovšem byly výrazně vyšší a v porovnání s výsledky ostatních druhů přepravy nebyl pokles tak výrazný. Za rok 2010 dosáhl meziroční nárůst přibližně 22 procent, v roce 2011 zhruba 12 procent a v roce 2012 tento trend pokračoval nárůstem o zhruba devět procent. Celkový nárůst objemů nedoprovázené KP za období 1993 až 2012 je desetinásobný.
Loni poprvé více než deset milionů tun
V hrubých tunách objem KP za rok 2012 s hodnotou 10,212 milionu hrubých tun poprvé překonal hranici deseti milionů tun. Vnitrostátní přeprava se na tomto objemu podílela 2,543 miliony hrubých tun (nárůst oproti roku 2011 o šest procent) a mezinárodní přeprava 7,669 milionu hrubých tun (nárůst oproti roku 2011 o 10 procent). Uvedené objemy byly dosaženy na železnici. Nedoprovázená přeprava po vodě – říční přeprava – za rok 2012 vykázala přepravy jen ve výši 200 tun a je tedy zanedbatelná.
V ukazateli čisté tuny byl za rok 2012 dosažen objem přepravy ve výši 8,22 milionu tun (+ 9 procent oproti roku 2011), z toho bylo 2,108 milionu tun realizováno ve vnitrostátní přepravě (+ 6 procent oproti roku 2011) a 6,112 milionu tun v mezinárodní přepravě (+ 10 procent oproti roku 2011).
Nárůst objemů nedoprovázené KP, vyjádřený počtem přepravených hrubých tun po železnici, se projevuje ve všech jeho segmentech, tedy ve vnitrostátní přepravě, v dovozu, ve vývozu a v tranzitu. Největší nárůst je v dovozu, kde mezi rokem 1993 až 2012 došlo k více než dvacetišestinásobnému nárůstu (vývoz vykázal za stejné období zhruba desetinásobný, tranzit přibližně sedminásobný a vnitrostátní přeprava šestinásobný nárůst). U vnitrostátní KP se většinou jedná o pokračování přeprav z/do námořních přístavů. Mírně se zvyšují přepravy sypkých substrátů a volně ložených odpadů a chemikálií při použití vnitrozemských a odvalovacích kontejnerů.
Přepravy do přístavů a kontinentální přepravy
Pozitivní vývoj nedoprovázené KP (silnice – železnice) úzce souvisí s růstem obchodu a tím i zvyšující se přepravou kontejnerů po moři zejména z/do Asie, což se promítá do zvyšování železniční přepravy kontejnerů z/do námořních přístavů (především Hamburk, Bremerhaven, Rotterdam a v posledním období i Koper). Proto také dochází i k postupnému zvyšování počtu přímých ucelených vlaků na linkách z/do námořních přístavů a k zavádění dalších návazných anténních linek z tzv. „hub“ překladišť KP ve vnitrozemí.
Zvyšování počtu ucelených vlaků KP se netýká jen ČR (zvýšení ukazatele „dovoz“ a „vývoz“), ale i okolních států směrem na východ a jihovýchod, což má vliv také na výsledky tranzitu přes české území. Rozsah nedoprovázené KP v rámci evropského kontinentu je i přes zaváděné nové linky KP dosud poměrně malý.
Právě kontinentální přepravy realizované jinými systémy (nikoliv kontejnery) představují pro KP velký potenciál do budoucnosti. Od léta 2005 je realizována vnitrostátní přeprava dřevních štěpků ve speciálních vnitrozemských kontejnerech ucelenými vlaky. V roce 2012 byly vedle těchto přeprav zahájeny přepravy kalů ze severní Moravy do Čech. V říjnu roku 2005 byly v ČR zavedeny mezinárodní kontinentální linky KP Lovosice – Duisburg a v červnu roku 2006 Lovosice – Hamburg-Billwerder, které jsou především určeny pro přepravu výměnných nástaveb a silničních návěsů upravených pro vertikální překládku (intermodálních silničních návěsů).
Od roku 2010 se tyto přepravy postupně rozšířily o další linky s pravidelnou přepravou kontejnerů, výměnných nástaveb a intermodálních silničních návěsů. Jedná se o relace Ostrava – Lovosice – Duisburg, Ostrava – Verona, Brno – Rostock. V roce 2012 byl zahájen provoz na kontejnerové lince Praha-Uhříněves – Duisburg. V rámci kontinentální přepravy dále pokračují přepravy rozložených osobních automobilů v univerzálních kontejnerech ISO řady 1 ze ŠKODA AUTO v Mladé Boleslavi do Kalugy a Nižného Novgorodu v Ruské federaci a do žst. Zaščita v Usť Kamenogorsku v Kazachstánu.
Roste podíl intermodálních silničních návěsů
Na nedoprovázené KP se především podílí přeprava zboží v kontejnerech. Statistické údaje však nelze rozdělit na kontejnery ISO řady 1 a na vnitrozemské kontejnery. Kontejnery se na celkovém počtu přepravených přepravních jednotek podílí z 93 procent, výměnné nástavby z 2,7 procenta a intermodální silniční návěsy ze 4,3 procenta. Za poslední tři roky se podíl přepravy kontejnerů pomalu snižuje (od roku 2010 o 3,7 procenta) a narůstá především podíl intermodálních silničních návěsů (z 1,2 procenta v roce 2010 na 4,3 procenta v roce 2012).
Rostoucí počet přepravených intermodálních silničních návěsů naplněných zbožím v rámci KP po železnici je pozitivní. V porovnání s rokem 2010 byl v roce 2012 přepraven po železnici čtyřnásobek intermodálních silničních návěsů. V letech 2004 a 2005 se jednalo o přepravu jen několika desítek naplněných silničních návěsů, od roku 2006 se tyto přepravy změnily na pravidelné. V roce 2012 bylo přepraveno 18 tisíc intermodálních silničních návěsů naplněných zbožím. Přepravy prázdných silničních návěsů jsou minimální a jejich podíl na přepravě všech intermodálních silničních návěsů se v roce 2012 pohyboval okolo dvou procent (374 návěsů).
Sledování prázdných kontejnerů od roku 2000
Přeprava prázdných kontejnerů se sleduje od roku 2000. Právě v letech 2000 a 2001 byl podíl přepravy prázdných kontejnerů na celkové přepravě kontejnerů (součet naplněných a prázdných kontejnerů ISO řady 1, vnitrozemských a odvalovacích) nejnižší – okolo 20 procent. Od roku 2002 se tento podíl pohybuje mezi 24 až 29 procenty a v roce 2012 dosáhl výše 25,8 procenta, což je o jedno procento méně, než v roce 2011. Podíl přepravy prázdných výměnných nástaveb na celkové přepravě výměnných nástaveb je ještě vyšší a od roku 2000 se pohybuje mezi 30 až 37 procent. V roce 2012 byl tento podíl 33 procent a oproti roku 2011 se snížil o skoro dva procentní body.
Pozitivní přepravní výsledky v loňském roce
Statistika KP za rok 2012 dokládá, že přes potíže způsobené celosvětovou hospodářskou a ekonomickou situací a nepříznivým vývojem hospodářství v České republice, jsou výsledky v této oblasti i za uplynulý rok uspokojivé. Pozitivní bylo loni nejen zvyšování objemu přepravy, ale i zvyšování podílu na železniční přepravě a stálé navyšování počtu přepravených zbožím naplněných výměnných nástaveb a intermodálních silničních návěsů. Další vývoj KP bude závislý na hospodářské a ekonomické situaci v ČR a vzhledem k vysokému podílu mezinárodní přepravy i na celosvětovém hospodářském a ekonomickém vývoji.
Ing. Jaroslav Novák, Ministerstvo dopravy
Připravuje se podpora kombinované dopravy a přepravy
Ministerstvo dopravy ČR zahájilo práce na přípravě technické části nového programu „Modernizace a výstavba překladišť kombinované dopravy“. Předpokládá se, že program bude součástí nového Operačního programu Doprava pro období 2014 – 2020. Bude určen na podporu privátních subjektů, které jsou vlastníky všech v současné době provozovaných překladišť v ČR, a zvažuje se i podpora výstavby nových překladišť především v regionech, kde dosud žádné překladiště není provozováno. Podpora z prostředků programu bude sloužit pro:
- výstavbu nových překladišť;
- rozšíření, rekonstrukci a modernizaci stávajících překladišť, a to především:
- kolejiště v překladišti;
- komunikací v překladišti, manipulačních a úložných ploch;
- vjezdových bran (železniční i silniční), oplocení, osvětlení, kamerových systémů a podobně;
- staveb a ploch souvisejících s prohlídkou a opravou překládacích mechanismů a kontejnerů a výměnných nástaveb;
- nákup překládacích mechanismů.
Předpokládá se, že příjemci dotace budou muset splnit kromě zvýšení objemu přepravy po železnici, jako tomu bylo u všech výše uvedených programů podpory, i další podmínky, mezi něž bude patřit garance nediskriminačního (otevřeného) přístupu ke všem zákazníkům, zveřejnění ceníků a maximální cena za překládkové manipulace.