19. srpna 2013
Jeden z největších evropských operátorů kombinované dopravy – německý Kombiverkehr – se letos po loňském méně úspěšném roce opět staví na nohy. Za prvních pět měsíců roku eviduje meziroční nárůst přepravy 3,1 procenta. „Poptávka je velmi silná, museli jsme rozšířit nabídku našich vlakových spojů,“ řekl na konci června na setkání s akcionáři ve Frankfurtu nad Mohanem předseda představenstva Kombiverkehru Robert Breuhahn.
Prozatím je však podle něj obtížné prognózovat, zda bude dosavadní trend pokračovat. Například v červnu musel operátor na několik dnů kvůli záplavám přerušit provoz svého nejdůležitějšího mezinárodního spoje přes Brennerský průsmyk ve Švýcarsku. „Těžce nás zasáhly také povodně v samotném Německu, zejména ve východní části země. Na hospodaření bude mít kromě těchto událostí vliv rovněž vývoj v zemích eurozóny, jejichž ekonomiky se stále potýkají s vážnou krizí,“ dodal Robert Breuhahn. Navzdory přetrvávající ekonomické nejistotě se nicméně objevují signály dalšího očekávaného růstu výkonů operátora v letošním roce. Podařilo se mu například zlepšit využití kapacit, a to zejména u nových spojů, které zavedl do nabídky v druhé polovině loňského roku.
„Posílili jsme naši síť o dalších třicet odjezdů vlaků týdně,“ uvedl Robert Breuhahn. Koncern dále zavedl nový koncept vlakových spojů v severozápadní Evropě mezi průmyslovými regiony Porýní/Porúří a oblastí Hamburk/Lübeck. Vzrostla nejen kapacita spojů, ale zkrátila se i doba přepravy. Kombiverkehr se na oživování poptávky připravil objednávkou stovky nových dvojitých kapsových vagonů T3000, které umožňují i přepravu velkokapacitních návěsů (megatrailerů) po železnici. Vagony, které představují největší jednotlivou investici v historii společnosti, operátor převzal letos v dubnu a postupně je zařazuje do vlakových souprav. Segment přeprav meganávěsů stále dynamicky roste, a Kombiverkehr tak pro něj má připravenu odpovídající nabídku.
Německý operátor si denně najímá na čtyři tisíce vagonů. Společnost dále provozuje 262 vlastních vagonů včetně 179 dvojitých kapsových vozů T3000 pro přepravu návěsů, kontejnerů a výměnných nástaveb. Všechny vagony, které Kombiverkehr nakoupil od roku 2009, procházejí modernizací – místo starších podstatně hlučnějších litinových špalků dostávají například tišší brzdové systémy s kompozitními brzdovými špalky. Vedení podniku již dříve oznámilo, že kompletní výměnu brzdových špalků u všech svých vagonů chce stihnout do konce letošního roku.
Loni pokles výkonů o téměř pět procent
Loni zaznamenal Kombiverkehr pokles objemu přepravy o 4,7 procenta na celkem 927 212 vozových zásilek po železnici. Jeho výkony tak v zásadě korelovaly s vývojem celého trhu. Počet národních zásilek v Německu klesl o 3,7 procenta na 219 707 a mezinárodní Kombiverkehru se snížil dokonce propad o pět procent na 707 505 zásilek. Obrat koncernu meziročně klesl o 5,5 milionu € na 424,5 milionu €. K úspěchům loňského roku si Kombiverkehr připsal další příspěvek ke snížení ekologické zátěže nákladní dopravy. Jím provozovaný systém intermodální dopravy snižuje podle studie institutu IFEU v Heidelbergu emise CO2 o 57 gramů na tunokilometr. S přepravním výkonem 17,55 miliardy tkm tak loni operátor ovzduší ušetřil jednoho milion tun emisí CO2.
Nová úprava terminálů pro nebezpečné zboží hrozí vysokými náklady. Méně uspokojivě se ovšem pro Kombiverkehr a celý obor kombinované dopravy v Německu vyvíjejí některé rámcové podmínky. Se značnou nevolí například vedení Kombiverkehru přijalo nový vládní plán na zařazení terminálů kombinované dopravy do nového systému odbavení nebezpečného zboží v Německu. Pro provozovatele terminálů kombinované dopravy by nová legislativní úprava přinesla řadu povinností, mimo jiné zřízení retenčních nádrží pro nebezpečné tekuté produkty. „Pro operátory by to představovalo enormní nárůst nákladů. Přitom se zapomnělo na skutečnost, že nebezpečné zboží se z a do terminálů dostává mimo jiné cisternovými vozy po silnici. Vozidla s nebezpečným zbožím používají německé silnice a odpočívadla každý den a noc bez jakékoli další regulace,“ uvedl v této souvislosti Robert Breuhahn. Železnice i celý sektor kombinované dopravy podle Roberta Breuhahna v uplynulých letech opakovaně prokázal, že umí nakládat s nebezpečným zbožím i dalšími látkami potenciálně nebezpečnými pro vodní zdroje. „Na železnici registrujeme čtyřicetkrát méně nehod s nebezpečným zbožím než na silnici. Všechny překladové uzly a stanice disponují potřebným vybavením a fungují v souladu s přísnými bezpečnostními předpisy,“ zdůraznil. Další povinnosti by podle jeho názoru zvýšily finanční zatížení provozovatelů terminálů i celého intermodálního sektoru v řádu několika stovek milionů €. Navíc reálně hrozí i omezení služeb v době vynucené přestavby zařízení. „Podle nejnovějších informací se sice uvažuje o vyjmutí terminálů kombinované dopravy z působnosti nového rámce předpisů, ale na definitivní potvrzení si ještě musíme počkat,“ uzavřel Robert Breuhahn.