1. června 2013
Kontejnerový terminál v České Třebové, který vybudovala společnost METRANS, začal na počátku května oficiálně sloužit svému účelu. Vlaky do nejmodernějšího terminálu operátora však jezdí již od konce loňského roku. METRANS díky němu rozšířil svou dopravní síť ve střední a východní Evropě a potvrdil pozici české jedničky pro přepravu zboží mezi vnitrozemím a německými přístavy.
Terminál v České Třebové je po pražské Uhříněvsi druhým kontejnerovým překladištěm v České republice, které METRANS provozuje společně s mateřskou společností Hamburger Hafen und Logistik AG (HHLA). Představuje zároveň základ pro plánovaný výrazný nárůst objemu přepravovaného zboží mezi německými přístavy Hamburk a Brémy a střední i východní Evropou. Výhoda České Třebové spočívá v tom, že leží uprostřed čtvrtého panevropského dopravního koridoru. METRANS z ní chce obsluhovat především jihovýchod České republiky, Slovensko, Maďarsko a Rakousko. Terminál vybudovaný nákladem 16,5 milionu € již nyní odbavuje týdně více než stovku vlaků.
HHLA chce výrazně posílit své postavení na trhu
„Nový terminál v České republice představuje centrální prvek naší intermodální strategie. Značně rozšíříme naši kontejnerovou železniční dopravu v zázemí německých námořních přístavů. V realizované dopravě s Českem, Slovenskem, Maďarskem a Polskem máme vedoucí postavení a nyní chceme zvyšovat i náš podíl v Německu a Rakousku,“ odhalil plány společnosti HHLA předseda jejího představenstva Klaus-Dieter Peters. Podle jeho slov patří v rámci modálního dělení pozemní dopravy budoucnost jednoznačně železnici. Podle jednatele společnosti METRANS Jiřího Samka patří českotřebovský terminál mezi nejmodernější a nejefektivnější huby. „Tímto terminálem ušetříme v tranzitní dopravě několik hodin. Můžeme dále rozšiřovat kontejnerovou přepravu z a do námořních přístavů a zvyšovat náš podíl na trhu,“ uvedl.
Současná kapacita terminálu je zhruba 150 vlaků týdně
Terminál v České Třebové má momentálně skladovací kapacitu 4500 standardních terminálů a může odbavovat kolem 150 vlaků týdně. V následujících letech se plánuje jeho další rozšíření. Pro zákazníky operátora může být velmi zajímavé, že v hubu a terminálu lze odbavovat kyvadlové vlaky. Vlaky v námořním přístavu tak již není nutné předem třídit podle cílových lokalit, ale mohou přijíždět do České Třebové nesetříděné. V novém terminálu se pak kontejnery přeloží na vlaky směřující do příslušných destinací.
Terminál je vybaven třemi portálovými jeřáby širokými 90 metrů a šesti kolejnicemi o délce 630 metrů. Dokáže tak odbavovat ucelené vlaky bez nutnosti náročného a nákladného seřazování části vlaků. Hub a terminál se vyznačuje také tím, že vlaky naložené kontejnery najedou do terminálu vedené přímo vlakovou elektrickou lokomotivou a po odbavení ho mohou se stejnou lokomotivou opustit. Díky strategickému významu českotřebovského překladiště pro přepravu zboží a napojení České republiky na námořní přístavy pomocí železnice poskytla Evropská unie na stavební projekt dotaci ve výši přibližně 2,5 milionu €.
Tomáš Johánek