Modernizace přístavu přispěje k výraznému snížení hluku

Modernizace přístavu přispěje k výraznému snížení hluku

V mělnickém přístavu ubude hluku, pomohou i nové lokomotivy s tišším provozem, které posunují vagony na vlečce. V provozu už je první upravená lokomotiva, do dubna příštího roku mají přibýt dvě moderní. Příští rok má také skončit modernizace přístavu včetně dokončení poslední etapy manipulační plochy a nové koleje, kam se přesune část manipulací s vlaky. V polovině července to oznámili ředitel společnosti České přístavy Miloslav Černý a předseda představenstva ČD Cargo Ivan Bednárik.

Soupravy teď několikrát za den musí vyjet z přístaviště do města, což působí i dopravní problémy na blízkém železničním přejezdu. Někteří obyvatelé města si stěžují na hluk v okolí přístavu, a to z železniční dopravy a překládání kontejnerů. Podle vedení přístaviště splňuje provoz všechny zákonné podmínky, ale další opatření spočívající v modernizaci postupně přispějí k výraznému snižování hluku.

Dokončení úprav umožní vlakům zajet hlouběji do terminálu a zároveň dále od města. Navíc nebude třeba kvůli manipulaci vícekrát zavírat železniční přejezd. „My jsme teď před vypsáním výběrového řízení na dodavatele prací,“ uvedl Miloslav Černý. Hodnota zakázky je zhruba 180 milionů Kč. Celkově se hodnota investice do modernizace pohybuje v řádu stovek milionů korun za posledních pět let.

Podle místostarosty Mělníka Milana Schweigstilla by lidé přivítali i zastavení provozu v přístavišti v nočních hodinách. Podle Ivana Bednárika to ale není možné, protože přes den není na trati dostatečná kapacita, vlak by proto musel být odstaven třeba až na 48 hodin, což by působilo zpoždění a ztrátu konkurenceschopnosti oproti kamionové dopravě.

Nově je v přístavu v provozu upravená lokomotiva řady 742, příští rok budou na vlečce posunovat vagony dvě lokomotivy stejné řady, avšak nového typu. Podle Ivana Bednárika je důležité, aby železnice byla významnou konkurencí kamionové dopravě a náklady se dopravovaly více mimo silnice. Umožňují to právě i terminály kombinované dopravy, jako jsou v mělnickém přístavu. „Kvůli tomu je to pro nás strategický partner,“ řekl Ivan Bednárik. Ke snížení hlučnosti podle něj přispěje také úprava brzd na vagonech.

Hlučnost sníží také nové elektrické jeřáby, které budou v provozu po dokončení modernizace terminálu. Část obytné zástavby by od hluku měla izolovat i budovaná protihluková zeď.

(čtk)

Foto: TJ

spinner