21. června 2018, Martina Vampulová
Přes 170 hostů ze Slovenska, Maďarska, České republiky, Rakouska a Německa se sešlo koncem dubna na kontejnerovém terminálu společnosti Metrans v Dunajské Stredě, aby si připomnělo padesát let kontejnerizace přístavu Hamburk. Akci pořádaly společnost Metrans Danubia a Hafen Hamburg Marketing e.V.
Letos uplynulo 50 let od chvíle, kdy 31. května roku 1968 připlula do hamburského přístavu první celokontejnerová loď American Lancer. Byla odbavena na terminálu Buchardkai. Tímto se otevřela nová éra manipulace zboží v přístavu Hamburk. Kapacita této lodi byla 1200 TEU při délce 213 metrů a šířce 16 metrů. Naproti tomu prozatím největší kontejnerová loď, která byla odbavena letos v březnu v největším německém univerzálním přístavu, CMA CGM Antoine de Saint Exupéry, se může chlubit kapacitou 20 776 TEU při délce lodi 400 metrů a šířce 59 metrů. Na tomto příkladu je jasně vidět, jak zavedení kontejneru coby univerzální přepravní jednotky nastartovalo revoluci v celém mezinárodním obchodě.
Na oslavách v jednom z nejvýznamnějších terminálů kombinované dopravy v regionu střední a východní Evropy nechyběla ani početná delegace z Hamburku v čele s předsedkyní představenstva Hamburger Hafen und Logistik AG (HHLA) Angelou Titzrathovou, obchodním ředitelem skupiny HHLA Thomasem Lütjem a výkonným ředitelem spolupořádající společnosti Hafen Hamburg Marketing e.V. Axelem Matternem.
Celou akci uvedl Vladimír Doboš z pražské reprezentace Hafen Hamburg Marketing a na závěr promluvil nový předseda představenstva skupiny Metrans Peter Kiss, který ve firmě působí již od roku 1999.
„Zákazníci Metransu oceňují vysokou kvalitu služeb, flexibilitu a těsné vazby. Metrans zásadním způsobem přispívá k posilování logistické sítě HHLA,“ řekla v Dunajské Stredě předsedkyně představenstva Angela Titzrathová s tím, že mateřská společnost chce konkurenční pozici Metransu zvýšit investicí přes 350 milionů € do roku 2022.
HHLA převzala k 1. dubnu letošního roku zbývající podíl v Metrans Group a stala se jediným vlastníkem. HHLA do skupiny Metrans během nadcházejících měsíců integruje také polskou intermodální společnost Polzug.
Metrans Group v roce 2017 přepravila po železnici více než milion kontejnerů. V evropském vnitrozemí provozuje 13 výkonných terminálů, přičemž pět z nich plní roli centrálního distribučního uzlu. Firma sází na vlastní trakční i posunovací lokomotivy a inovativní kontejnerové nákladní vagony vyvinuté v konstrukčním oddělení Metransu.
(mna)
Foto: Metrans / Matej Bertók