24. února 2013
Operátor kombinované dopravy Bohemiakombi má za sebou poměrně dobrý rok, i když mohl být ještě lepší. Zaznamenal nárůst jak počtu vypravených vlaků (o 30 procent), tak i objemu přepravených zásilek (o 15 procent) a tržeb (o 24 procent). Jednání s dalšími zákaz-níky mu komplikuje jednak cena za přepravu po železnici na českém území, jednak proměnlivá kvalita služeb železničních dopravců zejména v Německu.
Nárůst obratu i počtu vypravených vlaků souvisí zejména s otevřením nové linky mezi Ostravou-Paskovem a Veronou, která od zahájení provozu v lednu loňského roku na železnici přilákala nové zákazníky. Naopak na „tradičních“ linkách mezi Lovosicemi a Duisburgem, respektive Hamburkem, Bohemiakombi zaznamenala mírný pokles objemu přepravených zásilek. „Nejde ale o žádný dramatický pokles, že bychom museli snižovat počet vypravovaných vlaků,“ komentoval to jednatel Bohemiakombi Vladimír Fišer. Vrásky na čele mu však dělá malý zájem o přepravu silničních návěsů mezi Ostravou a Lovosicemi. Kvůli vysoké ceně za železniční přepravu totiž dopravci v relaci dávají přednost silnici. „Jelikož se svým charakterem jedná o přepravu jednotlivých vozových zásilek, byť je to skupina vozů, neodpovídá nabízená cena představám silničních dopravců,“ uvedl Vladimír Fišer.
Pomůže nižší poplatek koleje
Na základě rozhodnutí ministerstva dopravy by se letos měla cena za dopravní cestu pro nákladní železniční dopravce snížit, podle Vladimíra Fišera to však neznamená, že se sníží i cena nabízená operátorům kombinované dopravy za služby železničního dopravce. „Je otázkou, jakým způsobem dopravce promítne levnější dopravní cestu do ceny za své služby. Cena, kterou máme ve smlouvě, totiž není rozčleněna na nákladovou položku za dopravní cestu a na položku za vlastní realizaci přepravy,“ řekl Vladimír Fišer.
Kvalita, kvalita a zase kvalita
Vedle ceny za dopravní cestu trápí Bohemiakombi ještě jeden problém, který komplikuje život především jejím zákazníkům – kolísavá kvalita služeb železničních dopravců. Podle Vladimíra Fišera přinesl v Německu konec loňského a začátek letošního roku vážné výpadky v dodržování jízdního řádu, tedy i prodlužování doby přepravy. „Naši zákazníci mají smlouvy s výrobci či distributory a musí dodávat zásilky ve stanovený čas. Pokud železnice není schopna dodržet dobu přepravy, jsou z toho minimálně sankce, nebo v horším případě rozhodnutí zcela opustit přepravu po železnici,“ řekl Vladimír Fišer.
Bohemiakombi si proto klade pro letošní rok cíl jednak dosáhnout většího vytížení svých vlaků, ale především důsledně vyžadovat zlepšení ve včasnosti příjezdů vlaků do cílových terminálů od smluvních železničních dopravců. Vždyť co prakticky brání tomu, aby se včasnost příjezdů nákladních expresů do cílových stanic dostala třeba až na úroveň mezinárodních vlaků EuroCity v osobní dopravě?
Marné čekání na státní podporu
Vladimír Fišer upozornil na skutečnost, že rozvoj kombinované dopravy na českém území umožňuje vstřícná dopravní politika a vstřícnější legislativa sousedních zemí Německa a Rakouska a také podpora kombinované dopravy ze strany Evropské unie. „Kdybychom se však měli spoléhat na státní dotace, asi bychom to nemohli vůbec dělat,“ poznamenal. „Nejúčinnější legislativní podporou pro kombinovanou dopravu v Německu a Rakousku je nařízení, podle něhož lze po silnici při použití kombinované dopravy přepravovat až o čtyři tuny těžší návěsy než v případě přímé přepravy po silnici,“ zdůraznil Vladimír Fišer. Bohemiakombi se aktivně účastní projektů v rámci evropských programů Marco Polo. Spolupracuje například při sestavě případových studií, jejichž popis má posloužit jako návod dalším zájemcům o přesun přepravy ze silnice na železnici.
Letos další nová linka
Letos plánuje Bohemiakombi otevřít novou linku z Lovosic do zatím utajované destinace. „Z konkurenčních důvodů zatím nemůžeme zveřejnit, o kterou destinaci se konkrétně jedná, rádi bychom linku spustili během prvního čtvrtletí,“ informoval Vladimír Fišer. Pokud jde o výhledy letošního hospodaření, plánuje Bohemiakombi mírný nárůst obratu i mírný nárůst zisku.
Tomáš Johánek