30. listopadu 2017
30.11. - Při pohledu na evropské dálnice to tak sice nevypadá, ale silniční doprava získává status luxusní přepravy. Změny legislativy v oblasti pracovního práva a nedostatek řidičů přispívají k tomu, že i zákazníci začínají být vstřícnější k uvažování o alternativách se stabilní kapacitou. Tu představuje například kombinovaná přeprava.
Každý způsob přepravy má své specifické podmínky. „Zatímco v oblasti překladišť a jejich kapacit pro překládku kontejnerů je u nás situace příznivá a přes nezbytnost budování některých dalších terminálů je situace dobrá i v oblasti skladování, rozvoj kombinovaných přeprav naráží zejména na propustnost železniční sítě,“ říká manažer železničních přeprav DB Schenker Ondřej Jašek.
Železnici si oblíbily jak firmy, tak cestující, a právě na úkor osobní přepravy a nového jízdního řádu musí přeprava zboží ustoupit. „Kritická situace panuje především na páteřním koridoru mezi hlavním městem a Českou Třebovou. Zde už pro železniční přepravu a kombinovanou dopravu zboží prakticky není místo. Pro firmy, zabývající se dopravou v rámci logistického zabezpečení se řešení v místě stává těžkým oříškem. Koridoru chybí alternativní trasa a jakákoliv výluka či mimořádná událost se projeví kolapsem sítě,“ popisuje Ondřej Jašek.
Pro zajištění kombinované přepravy je překážkou i neexistence přímého spojení směrem na východ a také na Balkán. Potíže přináší i nedostatečná délka staničních kolejí, příliš úzká místa na některých tratích, či nedostatek třetích traťových kolejí.
Přesto kombinované přepravě patří budoucnost. Od roku 2010 vzrostl počet přepravených návěsů téměř desetinásobně. Alternativou je i díky pevným jízdním řádům přepravy na železnici a flexibilní první a poslední mílí po silnici. Při správném nastavení je kombinovaná přeprava i na kratší vzdálenosti cenově výhodná.
K naplnění potenciálu, který kombinovaná přeprava má, jsou nezbytné investice do nových tratí a do modernizace těch stávajících. „To je ovšem, jak se zatím zdá, běh na dlouhou trať. Zákazníci přitom na rychlé řešení čekají už dnes,“ uzavírá Ondřej Jašek.
(tj)