UIRR

UIRR volá po vyšší podpoře kombinované dopravy

Kombinovaná doprava mezi starými a novými členskými zeměmi Evropské unie potřebuje urychleně získat novou strategii. Prezident Mezinárodní unie společností pro kombinovanou dopravu silnice/železnice UIRR Eugenio Muzio je přesvědčen o tom, že situaci nevyřeší dílčí opatření, nýbrž jen vytvoření promyšlené nové koncepce nabídky celého odvětví. Se svými požadavky vystoupil na valné hromadě členů UIRR na konci července v Bruselu. Největší díl odpovědnosti by podle Eugenia Muzia měla nést Evropská komise, a to na několika frontách současně:

• měla by k širší spolupráci přimět železniční podniky nových členských zemí Evropské unie,

• měla by přislíbit dotace na modernizaci a výstavbu terminálů kombinované dopravy a

• měla by také přijmout opatření na podporu podniků, které by získaly prostor pro investice do vybavení potřebné pro kombinovanou dopravu.

Tyto a podobné kroky nesnesou odkladu, zdůraznil Eugenio Muzio. Poukázal na skutečnost, že ačkoliv se po zrušení hranic mezi starými a novými členy Evropské unie zrychlila silniční doprava, na železnici stále přetrvávají nejrůznější překážky. Statistiky ukazují, že od květnového „velkého třesku“ vykazuje kombinovaná doprava, zejména systémy Ro-La, pokles objemu přepravy. Ve většině zemí zůstává nadále neuspokojivá také kvalita železniční trakce.

Nápravu může přinést lepší spolupráce

Pouze vyšší ochota ke spolupráci a řešení problémů ze strany téměř monopolních státních a polostátních drah může být podle UIRR cestou k nápravě. Unie uvítala, že Evropský parlament schválil tzv. Druhý železniční balíček, upozorňuje však na skutečnost, že ačkoli lhůta pro implementaci Prvního železničního balíčku do národních právních řádů (15. března 2003) již uplynula, stále je omezen přístup na řadu trhů železniční nákladní dopravy.

Generální ředitel UIRR Rudy Colle věří, že brzy budou společnosti kombinované dopravy se železničními podniky moci podepsat smlouvy zajišťující určitý standard kvality služeb i případné sankce za nedodržení smlouvy ze strany dodavatele trakce.

Návrh EK předmětem kritiky

Členové UIRR podrobili kritice také koncepci podpory interoperability, kterou vypracovala Evropská komise. Návrh Evropské komise na zavedení nového „eurokontejneru“ podle nich obsahuje dokonce formulaci zakazující používání výměnných nástaveb. Kromě toho také opomíjí nejrozšířenější a nejuniverzálnější přepravní jednotku evropské kombinované dopravy – návěs. „Konkurenční prostředí přece samo určí, jaké přepravní jednotky se budou po-užívat a k jakým účelům,“ zaznělo v diskusi na valné hromadě. „V konečném důsledku může dirigismus institucí Evropské unie vést k tomu, že kombinovaná doprava opět ztratí část zakázek, které převezmou pružnější silniční dopravci.“

Podniky sdružené v UIRR přepravily v loňském roce více než dva miliony zásilek (celkem 4,8 milionu TEU), tedy o 3,8 procenta více než v roce 2002. Mezinárodní doprava meziročně vzrostla o šest procent na 3,2 miliónu TEU. Vnitrostátní kombinovaná doprava s 1,6 milionu TEU víceméně stagnovala (+0,4 procenta).

n

www.uirr.com

spinner