Operátoři nespokojeni s pomalým tempem liberalizace drah

UIRR

Evropská komise loni v létě zveřejnila stanovisko k rozvoji logistiky jako prostředku podpory jednotlivých druhů nákladní dopravy. Mezinárodní unie kombinované dopravy železnice/silnice UIRR její komuniké na konci roku podrobila kritice. Podle názoru členů UIRR obsahuje celou řadu nepřesností. V dokumentu s označením Kom 2006/336 Evropská unie mimo jiné uvedla, že logistika napomáhá zvyšovat efektivitu jednotlivých druhů nákladní dopravy a podporuje možnosti jejich kombinace. Za „vysoce žádoucí“ v této souvislosti označila přenesení významného objemu zboží na ekologicky příznivější druhy dopravy. Současně však poukázala na skutečnost, že optimalizací budou muset projít všechny druhy nákladní dopravy. To vše unie UIRR schvaluje, nesouhlasí však s některými formulacemi Evropské komise. Například tvrzení, že „rozvoj logistiky je v první řadě záležitostí odvětví samotného. Státní instituce by se měly soustředit pouze na vytváření příznivých rámcových podmínek…“, podle UIRR dostatečně neakcentuje body, které si odvětví nedokáže vyřešit samo. V této souvislosti UIRR jmenovala například prosazení liberalizace železničního trhu, vytvoření skutečného konkurenčního prostředí, zlepšení technické interoperability a nutnost investic do odstranění kapacitních nedostatků železniční sítě. Chybí jednotný režim ručení Za další problematický aspekt UIRR považuje ručení v intermodální dopravě. Poukazuje přitom na skutečnost, že se dosud nepodařilo vytvořit jednotný rámec pro ručení všech druhů dopravy v rámci distribučního řetězce. Sdružení již před několika lety vypracovalo všeobecné podmínky pro pokrytí přepravy a odbavení intermodální jednotky od podání ve výchozím terminálu až po vyzvednutí v cílovém terminálu. Navzdory této a podobným iniciativám, které se v každodenním provozu osvědčily jako užitečné a žádoucí, má UIRR nadále zájem na vytvoření jednotného režimu ručení pro kompletní pokrytí silniční, námořní a intermodální dopravy.

spinner