12. srpna 2004
Rakouská vláda se rozhodla podat pomocnou ruku krizí postiženému oboru kombinované dopravy a od července změnila pravidla pro její podporu ze strany státu. Aktuální informaci o nové dotační politice, zaměřené přímo na zákazníky kombinované dopravy, připravil sekretariát Svazu spedice a logistiky ČR pro jednání jeho pracovní skupiny pro kombinovanou dopravu.
Na dotace na podporu kombinované dopravy je letos ve státním rozpočtu Rakouska vyčleněno 42 milionů € (téměř 1,35 miliardy Kč). Reformu rozdělování těchto prostředků v zájmu rakouských i zahraničních zákazníků oboru oznámil rakouský ministr dopravy Hubert Gorbach již na červnovém jednání s vrcholnými představiteli odvětví ve Vídni.
Stát podle něj bude i nadále podporovat všechny formy kombinované dopravy – tedy nejen dopravu nedoprovázenou, ale i doprovázenou. V zájmu zvýšení transparentnosti celého systému kombinované dopravy však bude nejpozději během dvou let podpora v plné výši přesměrována z pokladny Rakouských spolkových drah (ÖBB) přímo na zákazníky. Navíc bude diferencována podle druhu a velikosti zásilky a vytížení trasy, nebude tedy již jako dosud paušální, což bylo často předmětem kritiky. Systém je postupně zaváděn již od začátku července a měl by se rychle pozitivně projevit na nejproblematičtějších trasách, například přes Brennerský průsmyk.
Brennerská Ro-La zaznamenala pokles o 30 %.
Poptávka po službách kombinované dopravy se v Rakousku od počátku roku výrazně snížila. Nejvyšší propad – o plných třicet procent – zaznamenala linka Ro-La právě přes Brennerský průsmyk.
Po uvolnění tranzitu kamionů přes Rakousko v důsledku vypršení mezinárodních dohod a rozšíření Evropské unie již silniční dopravci a speditéři nemají žádný důvod k používání kombinované dopravy a stále více přecházejí na dopravu silniční. Ostré kritice tuto skutečnost podrobil předseda dozorčí rady hlavního rakouského operátora Ökombi Max Schachinger, který apeloval na politiky, aby začali okamžitě jednat. Podle Huberta Gorbacha by měl dalšímu poklesu zabránit právě nový systém rozdělování dotací.
Podle údajů rakouského spolkového ministerstva dopravy se roční nárůst kombinované dopravy v letech 1983 až 2003 pohyboval v průměru kolem 17,7 procenta. Teprve po oslabení systému ekobodů začaly výkony doprovázené kombinované dopravy klesat. To platí pro většinu relací, nikoli však pro všechny – například na dunajské cestě zaznamenala loni Ro-La nárůst o 10 procent.
Jiří Kladiva,
Svaz spedice a logistiky
Nová směrnice o změnách podpory kombinované dopravy je zveřejněna na internetové stránce rakouského ministerstva dopravy: