​Komentář: Co přinesl leden v dopravě

​Komentář: Co přinesl leden v dopravě

Leden bývá obvykle měsícem bez významnějších událostí v dopravním odvětví, pomineme‑li obvyklé problémy, které přináší v našich zeměpisných šířkách počasí. A přesto jeden moment stojí za povšimnutí – je jím poměrně agresívní pronikání největších kontejnerových rejdařů do zcela jiného segmentu dálkové dopravy = do airfreightu.

Asi nejagilnější a nejdůslednější je skupina APMöller‑Maersk. Kromě vlastní letky Maersk zakoupil významného německého airfreight zasílatele Senator a v lednu intenzivně pracoval na jeho úplné integraci do skupiny. Až bude únor u konce, zmizí i název společnosti Senator International – 39 let po založení hamburské námořní a letecké přepravní společnosti a dobrých šest měsíců po dokončení převzetí společností Maersk. Senator splyne s Maersk Air Cargo. Značka bude zrušena, ale zároveň je Senator základem pro to, aby se Maersk stal předním poskytovatelem letecké přepravy. Díky Senatoru se Maersk Air ocitne již v první desítce v Německu – s výkonem přibližně 7000 až 8000 tun objemu přepravy měsíčně a 19 týdenními odlety (hlavně z Frankfurtu Hahn a Amsterdamu). Po převzetí se podařilo udržet hlavní zákazníky na palubě, včetně BMW, jednoho z hlavních uživatelů Senatorem provozovaného leteckého mostu. Pro zákazníky by se toho stejně nemělo moc měnit; předchozí kontaktní osoby budou zachovány, totéž platí pro odbornost původní organizace. Domovskou základnou nové společnosti Maersk Air Cargo bude dánský Billund. Předpokládá se, že letecké cargo bude také pravidelně přepravováno do a z nového uzlu v rámci jeho regionu, který zahrnuje země Beneluxu, Rakousko, Švýcarsko a Polsko kromě Německa. Tyto přepravy by se pak staly součástí sítě nákladních linek, která se v současné době buduje mezi leteckými přepravními centry skupiny v Evropě.

Druhým, naopak poněkud rozpačitým vstupem nováčka je pokus francouzského rejdaře CMA‑CGM. Spolu s akvizicí CEVA Logistics a GEFCO zřejmě v Marseille narostla chuť stát se univerzálním poskytovatelem logistických služeb (podobně jako u konkurentů z Kodaně) a CMA CGM začala velmi aktivně nakupovat volné stroje. Zároveň však vsadila na spolupráci s národním dopravcem Air France(/KLM). Po velmi nadějném jaru a létu roku 2021 (pod vlivem chaotické námořní dopravy) však s jejím zklidňováním začal trh letecké dopravy slábnout a loni podzim se dostal cenově na předkovidovou úroveň. To přimělo stratégy v CMA CGM Air Cargo, aby z velké části pozastavili svůj předchozí obchodní model a nyní vystupovali primárně jako pronajímatel namísto klasické letecké nákladní společnosti. Jak je patrné z veřejných letových údajů, letecká společnost, která byla založena v únoru 2021, začala pronajímat většinu své nákladní flotily jiným leteckým společnostem. V průběhu této změny v marketingu kapacity obsluhuje dopravce svou již založenou síť jen velmi omezeně. Na papíře CMA CGM Air Cargo vlastní flotilu šesti nákladních strojů; skládá se ze dvou B777F widebody a čtyř A330‑200 pro střední a dlouhé vzdálenosti. Jak je patrné z letových údajů, francouzská letecká společnost v současnosti obsluhuje svou síť pouze dvěma vlastními nákladními letadly. Sama CMA CGM Air Cargo v současnosti provozuje pouze pravidelné linky mezi pařížským letištěm CDG a Hongkongem ze své původní sítě mezikontinentálních spojení; tato trasa je denně obsluhována zbývajícím nákladním letadlem B777. Se svou druhou nákladní jednotkou, která je stále k dispozici, létá francouzský dopravce v současnosti denně z pařížského letiště CDG do Káhiry a zpět.

Třetím „vzadu“ je MSC se sídlem v Ženevě. Po pokusu o získání podílu v nástupnické letecké společnosti ITA Airways spolu s Lufthansou se MSC také snaží vybudovat svého vlajkového dopravce ve vzduchu. V září 2022 oznámila i MSC, největší světová kontejnerová přepravní společnost, že vyvíjí řešení pro leteckou přepravu v reakci na poptávku z trhu. V souladu s tímto oznámením dodal v lednu Boeing první značkové letadlo MSC, nákladní stroj B777‑200F, které bude létat na trasách mezi Čínou, USA, Mexikem a Evropou. Jannie Davel, nově jmenovaná Senior Vice President Air Cargo ve společnosti MSC, oznámila dodávku B777‑200 takto: „Naši zákazníci potřebují možnost leteckých řešení, a proto integrujeme tento způsob dopravy, abychom doplnili naši rozsáhlou námořní a pozemní dopravu o letecké nákladní operace. Dodávka tohoto prvního letadla představuje začátek naší dlouhodobé investice do leteckého nákladu.“

Boeing B777‑200 bude provozovat společnost Atlas Air, Inc., dceřiná společnost Atlas Air Worldwide Holdings, Inc., podporující MSC na bázi letadla, posádky, údržby a pojištění (ACMI). Tato dodávka představuje první ze čtyř B777‑200F, na které byly zadány objednávky společností MSC, které údajně poskytují vyhrazenou kapacitu na podporu pokračujícího rozvoje podnikání.

Poptávka po leteckém nákladu je však na sestupné trajektorii. IATA „celosvětová poptávka měřená v nákladních tunokilometrech (CKT) klesla o 10,6 proceta ve srovnání s minulým rokem. Mezinárodní operace se také snížily o 10,6 procenta, ale zůstaly blízko úrovním před pandemií. Kapacita letecké nákladní dopravy mezitím vzrostla o 2,4 procenta oproti září 2021, ale zůstává stále pod úrovní před pandemií.“

A spediční světe, tobě nezbývá než se s novou konkurencí vyrovnat vysokou úrovní zákaznických služeb a přátelským přístupem ke všem potřebám přepravců.

Petr Rožek

spinner