​Letový provoz v ČR i na pražském letišti ještě nedosáhl úrovně před covidem

​Letový provoz v ČR i na pražském letišti ještě nedosáhl úrovně před covidem

13.7. - Letový provoz v Česku i na pražském Letišti Václava Havla pořád nedosáhl úrovně před pandemií covidu-19, ale přiblížil se jí. Počet pohybů ve vzdušném prostoru momentálně dosahuje 93 procent počtu pohybů v roce 2019, přičemž evropský průměr je 99 procent. Kvůli nedostatku letadel by už intenzita českého letového provozu neměla významně růst. Řekl to mluvčí Řízení letového provozu ČR Richard Klíma. Česko podle něj zaostává kvůli změnám tras letadel v souvislosti s válkou na Ukrajině.

V současnosti se podle Klímy v evropském vzdušném prostoru uskuteční průměrně 330 00 letových pohybů, rekordní byl pátek 5. července, kdy byla překročena hranice 35.000 pohybů. "Tato čísla dokazují, že se letový provoz vrací na předcovidová čísla," řekl Klíma.

V Česku jde o 2400 pohybů denně, dosavadní rekord je podle Klímy 2612 pohybů za den. "V případě Letiště Praha je to pak průměrně 442 příletů a odletů denně," uvedl Klíma. V případě Česka i pražského letiště je podle něj počet letových pohybů o sedm procent nižší než v roce 2019.

"Změny toků letového provozu s ohledem na válku na Ukrajině zapříčinily přesun hlavního toku provozu ze západu na východ a zpět více jižním směrem mimo naše území," zdůvodnil Klíma důvod českého zpoždění oproti evropskému průměru. Změny tras letadel se podle něj projevují například v Rakousku nebo v Maďarsku, kde je provoz o 20 procent intenzivnější než v roce 2019.

Pražské letiště v posledních dvou týdnech kvůli hustšímu letnímu provozu zaznamenává zpoždění letadel. "Zpoždění se v případě českého vzdušného prostoru drží na úrovních, které jsou pro nás aktuálně stanovena systémem výkonnostního plánování Evropské komise v oblasti kapacity," uvedl Klíma.

S dalším významnějším nárůstem letového provozu podle něj prognózy nepočítají. Důvodem je nedostatek letadel. "Bude také ovšem záležet na vývoji počasí, které může mít významný vliv v některých dnech na kapacitu a propustnost v určitých částech vzdušného prostoru v Evropě, a tedy i na případné zpoždění v některých destinacích," dodal Klíma.

Podle dřívějšího prohlášení mluvčí aerolinek Smartwings Vladimíry Dufkové se letadla zpožďují kvůli silné regulaci evropského vzdušného prostoru ze strany evropského orgánu řízení letového provozu Eurocontrol. Největší problém podle ní byl v tureckém vzdušném prostoru. Podle úterního vyjádření mluvčí Letiště Praha se s nepravidelnostmi provozu momentálně potýká většina evropských letišť.

Podle evropské organizace Eurocontrol, která koordinuje činnosti jednotlivých národních organizací řízení letového provozu, vzrostl letový provoz od roku 2019 ve velké části evropského vzdušného prostoru o deset až 20 procent, což je nejvyšší nárůst v historii. V červnu 2024 průměrný počet letů meziročně vzrostl o 5,2 procenta, uvedl Eurocontrol. Počet zpoždění se ale podle dat této organizace meziročně zvýšil téměř o třetinu, na nárůstu se významně podílí počasí. Zpoždění vlivem počasí v Evropě meziročně vzrostlo o více než polovinu.

(čtk)

Ilustrační foto: ŘLP

spinner