Reuters: Objednávek na nákup letadel přibývá, aerolinky se obávají nedostatku

Reuters: Objednávek na nákup letadel přibývá, aerolinky se obávají nedostatku

15.5. - Výrobci letadel nestíhají vyrábět, aerolinky ale i tak nová letadla nedokážou přestat kupovat. Airbus a Boeing se stále potýkají s problémy v odvětví, které jim brání dodat letadla prodaná ještě před pandemií. Díky oživení letecké dopravy teď navíc získávají nové zakázky, jejichž hodnota se pohybuje v miliardách dolarů. Dodávky těchto strojů ale výrobci dokážou uspokojit až po roce 2030, uvedla agentura Reuters.

Počínaje aerolinkami Air India přes irský Ryanair až po nové národní aerolinky Saúdské Arábie - řada leteckých společností předložila závazné či alespoň předběžné objednávky až na 700 letadel. Překvapivé oznámení společnosti Turkish Airlines z tohoto týdne, že firma v červnu plánuje objednat 600 letadel, pak znamená čtvrtou objemnou zakázku za několik měsíců. Překonává i dosavadní rekordní objednávku Air India na 470 letadel Airbus a Boeing.

Turecké národní aerolinky v dubnu představily desetiletý strategický plán, jehož cílem je do roku 2033 zvýšit počet přepravených cestujících na 170 milionů z více než 85 milionů plánovaných v letošním roce. To by také zintenzivnilo boj mezi konkurenčními letišti v Evropě a na Blízkém východě o to, které se stane důležitým přestupním uzlem. Istanbul, kde bylo v roce 2018 otevřeno moderní letiště za 12 miliard USD (260 miliard Kč), mnozí považují za geograficky výhodnou lokalitu, která může soupeřit s hlavními uzly, jako je Dubaj a Dauhá.

"Usilují o vybudování obrovské propojovací letecké společnosti, ze všech koutů Evropy a do všech koutů Asie a Afriky," uvedl analytik poradenské firmy Ascend by Cirium Rob Morris. Analytik firmy Aerodynamic Advisory Richard Aboulafia zdůraznil načasování tohoto oznámení, které přišlo jen pár dnů před konáním voleb v Turecku. Další upozorňují, že zakázka takového rozsahu by se mohla stát i širším politickým tématem.

Oznámení Turkish Airlines bez ohledu na rozsah nebo načasování ale podle analytiků představuje důrazné prohlášení o záměru. Aerolinky, které přežily pandemii, totiž bojují o podíl na trhu, aniž by čekaly, až se stabilizují globální dodavatelské řetězce.

"Letecké společnosti se začínají obávat o budoucí dostupnost nových letadel, a tak se možná nechávají vyděsit a objednávají dříve," dodal Rob Morris.

Vysoce postavený zdroj z odvětví upozornil na riziko, že řada leteckých společností nakupuje letadla, aby obsloužily stejnou poptávku po cestování. Výsledkem by mohl být převis nabídky nad poptávkou, který by v širším měřítku snížil zisky. "Jsou to civilní závody ve zbrojení, všichni kupují stejná letadla pro stejné lidi. Kdo ví, kdo z nich vyhraje? Pravděpodobně nikdo," řekl zdroj.

Uzavření dohody o nákupu letadel s tak velkým předstihem přináší i velké riziko inflace. Eskalační doložky mohou v době dodání letadla případně zvýšit hodnotu velké zakázky o miliardy. Podle odborníků si takové riziko mohou dovolit pouze letecké společnosti s přísnou kontrolou nákladů nebo silnou politickou podporou.

Prudký růst počtu objednávek také přichází v době, kdy aerolinky čelí rostoucímu tlaku na snižování emisí. Kritici tvrdí, že objednání letadel s tak velkým předstihem by mohlo odvést pozornost od nové generace letadel s jednou uličkou, která by měla být k dispozici někdy v rozmezí let 2035 až 2039.

Výrobci letadel uvádějí, že letadla prodávaná v současnosti už vypouštějí výrazně méně emisí než ta, která nahradí. Maximalizují tak přínos nových paliv, která jsou považována za největší naději pro splnění cíle nulových emisí do roku 2050.

(čtk)

Foto: Airbus - montáž letadla A321XLR

spinner