​Vnitrostátní letecká doprava v Číně, které svět záviděl oživení, teď oslabuje

​Vnitrostátní letecká doprava v Číně, které svět záviděl oživení, teď oslabuje

11.12. - Vnitrostátní letecká doprava v Číně, které svět záviděl rychlé oživení z dopadů pandemie, nyní oslabuje. Způsobuje to politika nulové tolerance vůči covidu-19, kterou zaujal Peking. Po sérii rozpuků nákazy v menším rozsahu klesá i důvěra spotřebitelů, uvedla agentura Reuters.

Podle údajů banky HSBC dosáhla kapacita vnitrostátních letů tří největších čínských leteckých společností v dubnu přibližně 115 procent úrovně před pandemií. Do října ale klesla přibližně na 77 procent. To kontrastuje se stabilnějším oživením vnitrostátního létání v USA.

V polovině listopadu se situace ještě zhoršila, když Peking oznámil, že cestujícím z jakéhokoli čínského města, které za posledních 14 dnů vykázalo, byť jediného nakaženého koronavirem, bude zakázán vstup do hlavního města. To se nyní připravuje na zimní olympijské hry, které začínají v únoru. Čínské technologické centrum Chang-čou, hlavní město provincie Če-ťiang, například v úterý kvůli dvěma místním případům nákazy snížilo počet letů do Pekingu na jeden denně.

"Je velmi vyčerpávající, že se virus vždycky nějak dokáže vrátit," řekla Elaine Shenová, která žije v Šanghaji. Poprvé od začátku pandemie musela odložit vnitrostátní cestu kvůli případům nákazy ve svém domovském městě.

Letecké společnosti Air China, China Eastern Airlines a China Southern Airlines vykázaly ve třetím čtvrtletí dohromady ztrátu téměř osm miliard jüanů (28,3 miliardy Kč).

Podle poskytovatele údajů o letecké dopravě Variflight činil v listopadu počet cestujících v domácí letecké dopravě přibližně 40 procent předpandemické úrovně. Počet letů klesl přibližně na 60 procent úrovně roku 2019.

Čínské letecké společnosti kvůli obavám z nové varianty koronaviru omikron minulý týden podle údajů společnosti Cirium snížily vnitrostátní lety plánované na prosinec o 9,4 procenta.

Pokles provozu přichází v době, kdy se čínské letecké společnosti připravují na návrat letounu Boeing 737 MAX. Čínský úřad pro civilní letectví vydal směrnici o jeho letové způsobilosti minulý týden a stroj se tam zpět k provozu vrátí zhruba na konci roku.

Zvýšení kapacity se ale pravděpodobně projeví jako zátěž, myslí si odborník na odvětví letecké dopravy Čchen Ťien-kuo z čínského sdružení pilotů a majitelů letadel. "Kvůli covidu většina leteckých společností v Číně nedostatkem kapacity netrpí," konstatoval Čchen. "Teď mají spíše značný přebytek letadel," dodal.

(čtk)

Foto: Pixabay

spinner