14. září 2024, čtk
15.9. - Zaměstnanci závodů americké firmy na výrobu letadel Boeing na západním pobřeží Spojených států odmítli kolektivní smlouvu o zvýšení mezd a 96 procent z nich hlasovalo pro vstup do stávky. Ta začala v pátek o půlnoci místního času (v 09:00 SELČ), oznámila odborová organizace IAM 751, která zastupuje více než 33 000 zaměstnanců firmy. Podle ratingové agentury Fitch by pokračování stávky v dalších týdnech znamenalo riziko snížení úvěrového ratingu a mělo by dopad na provoz a finance Boeingu.
Podle agentury Reuters je to první stávka pracovníků Boeingu od roku 2008. Stávka začala jen několik týdnů poté, co byl novým generálním ředitelem jmenován Kelly Ortberg. Jeho úkolem je obnovit důvěru ve výrobce letadel po lednovém incidentu, kdy se jednomu ze strojů 737 MAX za letu odtrhla část trupu v místě, kde je možnost mít další nouzový východ.
Podle komplexních pravidel stanovených odborovým svazem zaměstnanců ve strojírenství a výrobě letadel IAM musely pro zahájení stávky a odmítnutí smlouvy hlasovat nejméně dvě třetiny pracovníků organizovaných v odborech. Pro stávku hlasovalo 96 procent zaměstnanců a pro odmítnutí dohody 94,6 procenta. Délka trvání stávky není jasná. Obě strany vyjádřily přání vrátit se k jednacímu stolu co nejdříve.
Dlouhá stávka by zatížila nejen hospodaření Boeingu, ale i leteckých společností, které si u firmy objednaly nová letadla, a také hospodaření dodavatelů dílů pro výrobu. Podle odhadu společnosti TD Cowen by stávka trvající zhruba 50 dní mohla Boeing připravit o tři až 3,5 miliardy USD (68 až 79,3 miliardy Kč). Poslední stávka zaměstnanců Boeingu v roce 2008 uzavřela závody na 52 dní a snížila denní tržby zhruba o 100 milionů USD.
Vedení společnosti bude podle ratingové agentury Fitch v případě delší stávky zřejmě hledat nové zdroje likvidity, aby dodrželo své finanční cíle a neriskovalo negativní dopady na úvěrový rating. Pokud stávka skončí dříve než za dva týdny, nemusela by rating ovlivnit, dodal Fitch.
Návrh nejnovější dohody zahrnoval zvýšení mezd o 25 procent a bonus 3000 dolarů při jejím podpisu. Obsahoval také například vyšší příspěvky zaměstnavatele na penzi a zdravotní pojištění nebo garanci, že případný nový komerční model se bude vyrábět v oblasti Seattlu, pokud bude program zahájen v příštích čtyřech letech od podpisu dohody. Svaz IAM minulou neděli doporučil svým členům, aby dohodu přijali.
Řadě zaměstnanců se však návrh nelíbil. Požadovali totiž zvýšení mezd o 40 procent a s předloženým návrhem by přišli o roční bonus. Hlavní vyjednavač odborů Jon Holden řekl, že nabídka Boeingu nekompenzuje období 16 let, kdy mzdy stagnovaly, ani vyšší náklady na zdravotní péči, které nyní zaměstnanci platí z vlastních kapes.
Boeing už dříve oznámil, že jeho nabídka je to nejlepší, co může vzhledem ke svým napjatým finančním možnostem předložit. Nyní dodal, že je odhodlán obnovit vztahy se zaměstnanci a odbory a vrátit se k jednacímu stolu. Manažeři tento týden oslovili další pracovníky, aby zjistili, zda budou schopni dočasně nahradit stávkující členy IAM. V továrnách v oblasti Seattlu se montují boeingy MAX, 777 a 767.
Jednání o nové dohodě bylo prvním takto rozsáhlým kolektivním vyjednáváním po 16 letech. U současného kontraktu z roku 2008 zaměstnanci sdružení v odborech dvakrát schválili jeho prodloužení. Naposledy byla smlouva prodloužena v roce 2016, a to na osm let.
Boeing ve druhém čtvrtletí prohloubil ztrátu na 1,44 miliardy dolarů ze 149 milionů USD před rokem. Firma v červenci přistoupila na mimosoudní uznání viny v případu dvou tragických nehod letadel 737 MAX z let 2018 a 2019. V rámci dohody zaplatí pokutu 243,6 milionu dolarů. Boeing se rovněž zavázal k investicím do programů bezpečnosti a kontroly kvality.
(čtk)
Ilustrační foto: Pixabay