15. prosince 2017, Jiří Kladiva
15.12. - NÁMOŘNÍ DOPRAVA - Letos půjde celosvětově přes moře více než 200 milionů kontejnerů. Světová kontejnerová plavba zřejmě letos dosáhne podle námořních analytiků od institutu Drewry poprvé množství naložených a odbavených kontejnerů v počtu 200 milionů. Kontejnerová předpověď, vydaná Drewry, zohledňuje celkový překlad bez prázdných kontejnerů. Čísla přístavů a obchodních statistiků potvrzují tyto nárůsty. Index Drewry (s plným názvem Drewry Global Container Port Throughput Index), měl již v září hodnotu o deset bodů vyšší než za srovnatelné období loňského roku a naznačoval letošní nejvyšší úroveň. Čísla indexu ze září ukazují, že se růst týkal téměř všech plavebních oblastí a trhů. Silní nárůsty byly v Severní Americe, Latinské Americe a Číně, zatímco Evropa za nimi značně pokulhávala.
VNITROZEMSKÁ PLAVBA - Provozovatelé labské trajektové linky mezi Cuxhavenem a Brunsbüttelem vyhlásili platební neschopnost. Trajektová společnost Elb–Link toto oficiálně oznámila úřednímu soudu v Cuxhavenu. Ředitel společnosti Bernd Bässmann očekává, že 49 zaměstnanců ztratí svá zaměstnání ještě do Vánoc. Požádal okres a obce o půjčku, ale byl odmítnut. Důvodem finanční potíží jsou požadavky majitelů lodí na charterovou sazbu ve výši 8000 eur za den, která je podle Elb-Link příliš vysoká. Provozovatel proto v říjnu zastavil provoz. Trajektové spojení mezi Brunsbüttelem a Cuxhavenem existovalo již několikrát. Od roku 1999 do 2001 pendlovala mezi přístavními městy Elbe-Ferry. Její lodě však byly příliš staré pro spolehlivý a rentabilní provoz. Také rejdařství Elb-Link nemá s oživením spojení po 15ti letech štěstí.
LOGISTIKA - Francouzská skupina chladírenské logistiky Stef se chce do budoucna silněji angažovat v Holandsku. Podnik o tom informoval v Bodegravenu při Rotterdamu. Tam uvedl do provozu rozšířenou stavbu o rozloze osm tisíc metrů čtverečních. Zdvojnásobením skladové kapacity v tomto místě hodlá skupina do budoucna zde vybudovat středisko pro svou veškerou dopravu a logistické služby v Holandsku. Všechny činnosti v zemi probíhají s okamžitou platností pod jednotnou značkou Stef. Stará firemní označení se od nynějška nepoužívají.
LOGISTIKA - Dopravní gigant Robinson z USA funguje v Evropě. Pro společnost C.H. Robinson (CHR) je růst hlavním evropským tématem. V nadcházejících letech chce ročně dosahovat dvoumístného růstu v obratu a v hrubém zisku; novinářům to sdělil firemní evropský šéf Jeroen Eijsink. Protože v současnosti nebylo ještě dosaženo žádoucího podílu na zásadních evropských obchodních proudech, aby bylo možno smysluplně kombinovat linky. Přitom firma především sází na organizační růst, neboť „když CHR akvíruje, potom jen ty podniky, jež jsou dobře integrovatelné a nikoliv jsoucí v hospodářských problémech“. Ale za podniky, přicházející v úvahu, „by bylo třeba platit z části astronomické částky, pročež ještě nemáme konkrétní nákupní plány“. CHR nedávno založil filiálky v Bratislavě, Praze a Bukurešti a některé další projekty se připravují“. Když se CHR chce soustředit v pozemní dopravě na cenově citlivý rozsáhlý trh, „musí nejprve získat přes ceny podíly na trhu“. CHR hodlá ve svém evropském obratu překročit jednu miliardu eur. Za letošek to má být více než 600 milionů eur.
SPEDICE - Spediční podnik Europa Road, sídlící v hrabství Kent, je novým britským partnerem kooperace pro přepravu kusových zásilek Cargoline. Od 1. listopadu podnik obsluhuje pro tuto kooperaci Anglii, Skotsko a Wales a střídá v těchto zemích dosavadního partnera Geodis. Pro Irsko a Severní Irsko zůstává partnerem ve hře Geodis Ireland. Europa Road obsluhuje pětkrát za týden hlavní překladiště Cargoline v Eichenzellu u Fuldy. K tomu se řadí také již existující přímá spojení se členy kooperace. Mateřskou společností Europa Road je skupina Europa Worldwide Group.
EXPRESNÍ SLUŽBY - Pod značkou NOX Nachtexpress fungující Innight Express Germany GmbH zvýší v příštím roce ceny. Ve zdůvodnění uvedl ředitel Carsten Mehler, že již po několik let trvající nedostatek kvalifikovaných řidičů se ještě vyostřil a vede k navýšení cen. Vzniklé vyšší náklady na straně podniku nemůže NOX podle svých údajů cestou optimalizace procesů vykrýt. Zvýšení cen se očekává mezi 5,0 a 9,5 procenty. V přizpůsobení cen se také odráží nedostatečná cenová politika posledních let. S obratem kolem 160 tisíc balíků za noc má podnik v tomto sektoru evropské vedení.
NÁMOŘNÍ DOPRAVA - Přístavní poplatky v Rotterdamu zůstávají téměř stabilní. Pro příští tři roky stanovila přístavní správa zvýšení o jedno procento ročně. Tím přístav pečuje o spolehlivé a plánovatelné podmínky. Zdrženlivou poplatkovou politiku využívá přístav jako konkurenční přednost vůči ostatním přístavům. Přístavní poplatky platí kromě Rotterdamu také pro Schiedam, Vlaardingen, Maassluis, Dordrecht a Moerdijk. V roce 2016 vybral Rotterdam na přístavních poplatcích 295 milionů eur v námořním přístavu a dalších 14 milionů eur na poplatcích ve vnitrozemských přístavech. Dalších 349 mil. eur připadlo na nájemné
SILNIČNÍ DOPRAVA - Chorvatské uvolnění kabotáže se všemi státy EU. Po vstupu Chorvatska do Evropské unie 1. července 2013 platilo po dva roky přechodné období vzájemného zákazu kabotáže mezi členskými státy EU a Chorvatskem do 30. června 2015. Potom když 19 členských států zákaz kabotáže s Chorvatskem k 1. červenci 2015 zrušilo, skončil zákaz s Chorvatskem v Belgii, Bulharsku, Dánsku, Francii, Itálii, Nizozemsku, Rakousku a Slovinsku podle smluv o přístupu mezi EU a Chorvatskem k 30. červnu 2017. Tím platí od 1. července 2017 ve všech státech EU a EWR pro dopravní podniky vzájemné uvolnění kabotáže s možností provedení tří kabotážních přeprav během sedmi dní v návaznosti na přeshraniční přepravu v jiném členském státu EU resp. ve státech EWR Islandu, Liechtensteinu a Norsku.
LETECKÁ DOPRAVA - Turkish Airlines nasazují poprvé B -777 Frachter. Jde o jejich první Boeing tohoto typu. Při společné akci s Boeingem předal americký výrobce letadel nový stroj tureckému dopravci. Druhé letadlo této řady by mělo následovat ještě do konce tohoto roku. V současnosti létají tyto aerolinky se svými nákladními letadly celosvětově na 73 letišť. Počátkem tohoto roku obnášela nákladní síť teprve 55 destinací. Boeing -777 může naložit kolem 110 tun carga. Totéž letadlo nasazuje také Lufthansa Cargo.
(kla)