28. července 2021, SSL ČR
28.7. - Až kontejnerová loď Ever Given s nosností až 20 000 TEU dorazí ve čtvrtek ráno do přístavu v Rotterdamu, aby vyložila celý náklad pro kontinent, není jasné, zda se významná část zboží někdy dostane k příjemci uvedenému na námořním nákladním listu. Mnoho dodávek je po zpoždění více než tři a půl měsíce zbytečných. Dovozci již dávno objednali náhradní zásilky nebo se zdráhali je koupit, protože mohli prodávat zboží pouze se ztrátou. Kromě výloh musí být vytvořeny dispašní příspěvky (prozatímně) 25% hodnoty zboží (základ CIF, včetně výloh), protože japonský majitel lodi Shoei Kisen vyhlásil společnou havárii a trvá na tom, aby se vlastníci nákladu a jejich pojistitelé podíleli na nákladech na záchranu lodi a nákladu před společným nebezpečím. To zahrnuje náklady na vyproštění, ale také náhradu pro úřad Suezského průplavu, která se odhaduje na nejméně 150 milionů USD. Strany zatím budou držet v tajnosti přesnou částku, na které se s Egyptem dohodl majitel lodi Shoei Kisen a jeho pojistitelé. Na začátku Egypt požadoval za uvolnění lodi více než 900 milionů USD.
Skutečnost, že tato zvláštní částka je zahrnuta ve společné havárii a je také přenesena na zákazníky nákladu, se setkala s odporem mnoha účastníků. Několik dní před připlutím do Rotterdamu nebyl poskytnut žádný příspěvek pro přibližně třetinu nákladu na Ever Given. Podle agentury Reuters má loď na palubě přibližně 18 000 TEU s nákladem. Od dubna však prý byly zaslány dispašerovi Richards Hogg Lindley (Liverpool) konosamenty pouze k zhruba 11 500 TEU. Vzhledem k tomu, že kontejnery jsou uvolňovány pouze tehdy, pokud existuje zajištění - nebo hotovostní příspěvek v případě nepojištěného nákladu - hrozí dopravní společnosti, že jí zůstanou tisíce kontejnerů plných zboží. Zasvěcení odhadují, že zákazníci mohou opustit až 3 000 TEU. Hlavní nepříjemnost pro dopravní společnost je, že nejprve by musela dočasně skladovat kontejnery, což je vzhledem k úzkým místům v přístavech nákladné a terminály v Rotterdamu jsou mimořádně přetížené. Poté musí být zboží někam vyloženo, zkontrolováno a nakonec vydraženo.
(SSL ČR)
Foto: Suez Canal Authority