20. ledna 2005
Evropská komise loni v říjnu vydala takzvanou Bílou knihu (White Paper), v níž zaujala stanovisko k problematickému předpisu Evropské unie č. 4056/86. Tento předpis námořním dopravcům v liniové plavbě dovoluje, aby v rámci námořních konferencí kolektivně určovali ceny a regulovali námořní kapacity. Evropská komise ověřuje, zda je ucelená výjimka z evropského antitrustového práva za současné situace na trhu – a osmnáct let od jejího udělení – ještě potřebná. Pokud dospěje k závěru, že nikoli, nabízí se jako možné řešení stanovení jiných forem kooperace v oboru námořní liniové dopravy. Při tomto rozhodování chce Evropská komise získat co nejvíce názorů především od zákazníků rejdařů – majitelů zboží, speditérů, naloďovatelů a námořních agentů. Proto se před koncem loňského roku s podrobnými dotazy obrátila na zainte-resované evropské nevládní organizace a požádala je, aby dotazy postoupily svým členům. V případě českého spedičního oboru obdržel žádost o stanovisko prostřednictvím Evropské asociace spedičních svazů (CLECAT) Svaz spedice a logistiky ČR (SSL). Těsně před koncem loňského roku se proto sešla skupina námořních expertů SSL pod vedením předsedy Námořního klubu svazu Jiřího Šťastného, aby věc posoudila.
Kontext Evropské unie Bílá kniha vychází vstříc i usnesení lisabonské Evropské rady, která v březnu roku 2000 Evropskou komisi požádala, „aby urychlila liberalizaci v oblastech, jako je plyn, elektřina, poštovní služby a doprava“. Vznik dokumentu ovlivnila také zpráva sekretariátu Organizace pro ekonomickou spolupráci a rozvoj (OECD), publikovaná v roce 2002, která doporučuje zvážit zrušení antitrustové výjimky pro stanovování cen a diskuse o sazbách v námořní liniové plavbě. Trh liniové dopravy se od přijetí předpisu č. 4056/86 změnil a změnami prochází i nadále. Zejména se zvýšila úloha dopravců, kteří tyto služby na většině tras do a z Evropské unie nabízejí mimo konference (nezávislí operátoři). O různá konsorcia a aliance se rozšířily operativní formy (nezahrnující stanovení cen) kooperace mezi dopravci. Výrazně se rovněž zvyšuje podíl individuální důvěrné kontraktace mezi dopravci a odesílateli (individuální smlouvy o službách – service contracts). To vše vyvolává otázku, zda má celková výjimka pro určování cen a regulaci kapacit v námořních konferencích stále oprávnění z pohledu článku 81 (3) smluv o EHS. Pro takovéto situace se členské státy dohodly na procesu, který se skládá ze tří kroků: • zjištění skutečností, • vypracování dokumentu komise, • předložení legislativního návrhu. Celý tento proces byl zahájen v březnu roku 2003 a přinesl již množství stanovisek jak k hospodářské teorii, tak i praxi.
Pohled rejdařů Evropská rejdařská asociace ELAA (European Liners Affaires Association) předložila komisi návrh na novou „regulační strukturu“ námořní liniové služby provozované do a ze zemí EU, o níž se domnívá, že by mohla předpis nahradit. Komise ovšem zdůrazňuje, že nejde o výsledek jakýchkoli jednání nebo dohod s EU.
ELLA v zásadě navrhuje:
- výměnu informací a diskusi mezi rejdaři o agregovaném využití kapacit a o vývoji trhu na bázi region/zóna – region/zóna (s měsíčním zpožděním),
- výměnu informací a hodnocení vývoje podle komodit (s měsíčním zpožděním),
- diskusi a hodnocení agregovaných dat nabídky a poptávky podle obchodu/komodit (s publikováním předpovědí),
- aby dopravci obdrželi svůj podíl na trhu podle obchodu, podle regionu a podle přístavu (agregované údaje s měsíčním zpožděním),
- cenové indexy diferencované podle druhu zařízení (např. chladicí, suché cargo) a podle obchodu (informace by byly veřejně přístupné),
- příplatky a vedlejší poplatky založené na veřejně přístupných a průhledných formulacích (o podrobnostech by rejdaři diskutovali se zákazníky).
Komise návrh předběžně uvítala jako projev dobré vůle zlepšit stávající situaci.
Stanovisko SSL Český svaz SSL Evropské komisi sdělil, že v dopravním sektoru v zásadě podporuje úplnou liberalizaci. Pokud by však jako výjimka k této zásadě měl být předpis č. 4056/86 zachován, měl by být novelizován za dvou striktních podmínek:
- Celková výjimka pro liniové konference by měla pokrývat výlučně jen úsek námořní dopravy v přísném slova smyslu. Návazné služby, jako pozemní doprava, terminálové poplatky za manipulaci, poplatky z přeplnění přístavů a různé další příplatky, musí být výslovně vyloučeny.
- Aby předpis mohl napomoci stabilitě, předpokládají se důkladné konzultace se všemi zákazníky včetně speditérů a poskytovatelů logistických služeb. Změny v sazbách a kapacitách bude třeba projednávat a schvalovat alespoň šest měsíců před jejich zavedením.
Pokud nebude možné tyto dvě podmínky splnit, SSL dá přednost úplnému zrušení předpisu v jeho současné formě a úplné liberalizaci liniové plavby. (jk)