„Charterové sazby zřejmě vzrostou až o 50 procent“

Ing. Jiří Šťastný (Námořní klub SSL) pro DN

O aktuálních problémech námořní dopravy jednal na konci října Námořní klub při Svazu spedice a logistiky ČR (SSL). Mezi účastníky zasedání byli představitelé námořní spedice, rejdařů, zastoupení přístavů a námořních agentur. Po skončení zasedání jsme položili několik otázek předsedovi klubu Ing. Jiřímu Šťastnému. „Jak hodnotíte současnou situaci v námořním sektoru?“ „V současné době jsme svědky přetrvávajícího boomu v kontejnerové přepravě, kterou velice zaměstnává hlavně čínský export. Poté, co došlo k přeplnění námořních přístavů na západním pobřeží USA kontejnery, se problém začal dotýkat také Evropy a dalších přístavů ve světě. Kupříkladu překlad kontejnerů ve velkých přístavech při Severním moři rostl ve druhém čtvrtletí letošního roku stále stejně vysokým tempem. S výjimkou Antverp šlo ve srovnání se stejným obdobím loňského roku vesměs o dvouciferný nárůst. Na špici byl Rotterdam s 2,23 milionu TEU (+19,3 %), následován Hamburkem s 1,83 milionu TEU (+12,9 %) a brémskými přístavy s 0,89 milionu TEU (+14,5 %). Vážným problémem je především nedostatečná kapacita dopravního napojení přístavů na vnitrozemí.“ Do dvou let lze očekávat nasazení několika prvních obřích plavidel o kapacitě 12 tisíc TEU „Jaký je poslední trend ve stavbě kontejnerových lodí?“ „Na zasedání klubu jsme hovořili o tom, že do dvou let lze očekávat nasazení několika prvních obřích plavidel o kapacitě 12 tisíc TEU. Do konce roku 2008 má být na celém světě asi 140 lodí o kapacitě přes 7500 TEU. Pro přístavy je pochopitelně oříškem jejich velmi rychlé vyložení a naložení. Ne všichni odesílatelé zboží jsou z tohoto vývoje nadšeni. Ne všechny přístavy budou moci největší plavidla přijímat s ohledem na jejich ponor. Bude proto nutné více zapojovat ,feederovou‘ plavbu k návozu a rozvozu kontejnerů do dalších přístavů.“ „Jaký je vývoj cen?“ „Liniová rejdařství mají v souvislosti s růstem nákladů tendenci zvyšovat ceny, ovšem situace se liší relace od relace. Po silném nárůstu obratu v loňském roce je nyní snaha sazby v přepravě kontejnerů v některých relacích zvyšovat v několika kolech. Far Eastern Freight Conference (FEFC) jako důležitý kartelový svazek rej- dařů v relaci Evropa – Dálný východ například hodlá zvyšovat sazby Asie – Evropa ve čtyřech krocích po 200 USD za TEU. Za zásilky z Japonska bude žádat navíc 300 USD za TEU. I když v protisměru je obrat výrazně nižší, má se i v něm dát cenový šroub do pohybu. Změny sazeb byly plánovány k 1. únoru, 1. dubnu, 1. červnu a 1. říjnu. Čínský export po moři loni vzrostl o 18 procent a podobný růst se očekává i letos. Začínají se již objevovat potíže s kapacitami na zvládnutí takového objemu. Volná charterová plavidla jsou již nedostatkovým zbožím, a proto se očekává nárůst charterových sazeb až o padesát procent.“ „Ve všech oborech dopravy se dostala do popředí zájmu ochrana před terorismem; jaká je v tomto ohledu situace v námořním sektoru?“ „Námořní klub věnuje tomuto tématu stálou pozornost. Z těchto důvodů bylo nedávno zavedeno předhlašování námořních zásilek celním orgánům v USA, v přístavech se postupuje podle bezpečnos­tního kodexu ISPS. Jak nás informoval výkonný ředitel SSL Jiří Kladiva, právě v době zasedání Námořního klubu probíhala v Londýně diplomatická konference pod patronací Mezinárodní námořní organizace (IMO), která se zabývala i protiteroris­tickými dodatky k mezinárodní úmluvě SUA – O potlačování nezákonných aktů vůči bezpečnosti námořní dopravy. Zostřit se má také severoamerická iniciativa C-TPAT (Customs – Trade Partnership) pro importéry. Jestliže dosud šlo o dobrovolný závazek respektovat předepsaný bezpečnostní režim, nově má jít o povinnost.“ „Příprava nové mezinárodní úmluvy o odpovědnosti v námořní dopravě se nachází již v pokročilé fázi; věnoval se Námořní klub i této problematice?“ „Je pravda, že v rámci OSN a její obchodněprávní komise UNCITRAL
se na této věci, které se zatím raději z opatrnosti říká ,nástroj‘, pracuje. V Námořním klubu jsme se této záležitosti věnovali velmi podrobně na našem jarním setkání. Na podzimním zasedání jsme si ujasnili, které problémy je ještě třeba vyřešit. Příslušná pracovní skupina by měla dílo dokončit do konce příštího roku, komise by je pak dostala k posouzení a schválení počátkem roku 2007. Liniová rejdařství mají v souvislosti s růstem nákladů tendenci zvyšovat ceny
Nástroj bude mít multimodální charakter, protože bude fungovat v režimu ,z domu do domu‘, nikoliv jen ,z přístavu do přístavu‘. Je však otázkou, jaký bude jeho další osud. V případě mezinárodních konvencí se totiž svolává mezinárodní vládní konference, na níž příslušnou konvenci zainteresované země podepíší a poté následuje ještě ratifikace v parlamentech těchto zemí. To ovšem může být běh na velmi dlouhou trať.“ Petr Jechort

spinner