LNT A-BOX přinese revoluci v tankerové přepravě LNG

LNT A-BOX přinese revoluci v tankerové přepravě LNG

LNT Marine úspěšně dokončil zkoušky skladovacích nádrží LNT A-BOX® instalovaných v Saga Dawn, středně velkém tankeru pro přepravu LNG. Plavidlo vyrobily loděnice China Merchants Heavy Industry z čínské provincie Ťiang-su.

Tankerové rejdařství Saga LNG Shipping a koncern China Merchants Industry Holdings (CMIH) podepsaly kontrakt na dodávku tankeru pro přepravu zkapalněného zemního plynu s kapacitou 45 tisíc m3 v roce 2015. Loděnice uzavřely licenční smlouvu se singapurským specialistou na námořní přepravu a skladování zkapalněných plynů LNT Marine o zástavbě revolučního systému A-BOX.

Předseda představenstva LNT Marine Kjetil Sjlie Strand komentoval úspěšné dokončení testů jako „pozoruhodný milník v historii námořní přepravy LNG“ a dodal: „Úspěšné zkoušky završily téměř deset let výzkumu a vývoje a prokázaly, že skladovací koncept A-BOX je životaschopným řešením pro pružné tankery přepravující LNG. Máme obrovskou radost z úspěšného testování a těšíme se, až loď Saga Dawn vstoupí do pravidelné komerční služby.“

První tanker s kompletně novým systémem pro uložení LNG

Předání Saga Dawn rejdaři proběhne letos v červenci. Plavidlo vychází z konstrukčního designu LNT Marine LNT45, na němž se podílela švédská společnost FKAB. Po dlouhých desetiletích to bude první tanker, který vypluje s kompletně novým systémem pro uložení LNG. Provozní ředitel LNT Marine Stein Foss řekl: „LNG tankery patří mezi nejsofistikovanější a nejdražší obchodní lodě, které se staví. Jejich stavbou se tradičně zabývá jen pár loděnic na světě. Nákladnost a komplexnost standardních systémů pro skladování LNG v tankerech neumožňují stavbu menších plavidel – nedávala by z ekonomického hlediska smysl. To systém LNT A-BOX umožňuje. Nabízí jednoduché, flexibilní a efektivní ukládání zkapalněného plynu v trupu, takže stavbou nových LNG tankerů se může zabývat více loděnic a za mnohem příznivější ceny.“

Nová patentovaná konfigurace

Systém LNT A-BOX je založen na osvědčených technologiích, avšak využívá novou, patentovanou konfiguraci: konstrukce vychází z nezávislé nádrže typu A jakožto primární bariéry i plné sekundární bariéry. Design a konstrukce A-nádrže kopírují klasické lodní konstrukční principy, nádrže jsou však velmi variabilní pokud jde o tvar a geometrii, skvěle se hodí pro rozměrné skladovací prostory, zatímco vnitřní konstrukce zmírňuje přelévání nákladu a otevírá nové možnosti použití. Nádrž samotná je uložena v izolovaném nákladovém prostoru. Mezi nádrží a sekundární bariérou je chladicí meziprostor, který umožňuje přímý přístup k údržbě obou bariér i vzpěr nádrže. Izolace není vystavena statickému ani dynamickému namáhání způsobenému nákladem.

Koncept byl původně zaměřen na segment malých a středně velkých LNG tankerů. Kjetil Sjlie Strand však zdůraznil, že technologie je naprosto univerzální a lze ji bez problémů použít na jakoukoli velikost plavidla. „Jsme zapojeni do řady nových projektů, které vyvíjejí LNG tankery se skladovacími prostorami podle konceptu LNT A-BOX včetně tankeru pro 80 tisíc m3 LNG. A-BOX přinese na trh tankerové přepravy LNG revoluci, protože umožní stavbu lodí různých velikostí. Technologie přináší i řadu dalších výhod.“

Částečně tlakovaná LNG palivová nádrž

LNT Marine vyvinul rovněž částečně tlakovanou LNG palivovou nádrž označovanou jako LNT FUEL-BOX™, která vychází z konstrukčních principů LNT A-BOX, avšak je optimalizovaná pro specifické použití jako palivové nádrže. Design získal certifikát od klasifikační společnosti ABS. Nádrž je ideálním řešením pro kontejnerové lodě i další velkokapacitní plavidla s objemnými LNG palivovými nádržemi.

(red)

Foto: LNT Marine

spinner