​Drážní úřad: Dopravci novým zabezpečovačem ETCS vybavili potřebný počet železničních vozidel

​Drážní úřad: Dopravci novým zabezpečovačem ETCS vybavili potřebný počet železničních vozidel

25.12. - Dopravci novým systémem zabezpečení ETCS vybavili potřebný počet železničních vozidel. Výhradní provoz pod jeho dohledem má být v Česku postupně spuštěný od 1. ledna 2025 na 903 kilometrech tratí na prvním a druhém koridoru. K provozu od ledna je potřeba 1500 vlaků, Drážní úřad (DÚ) jich v polovině týdne evidoval přes 1700. Sdělila to mluvčí DÚ Pavlína Straková. K zahájení výhradního provozu je potřeba vyškolit 4500 strojvedoucích, v polovině týdne jich bylo proškoleno asi 3300, další ještě školení absolvují.

Systém ETCS funguje jako nezávislý dohled nad vlaky, který automaticky zasáhne v okamžiku chyby strojvedoucího nebo při jiné nežádoucí situaci a nouzově zabrzdí vlak.

Do konce roku podle Strakové nejspíš proškolených strojvedoucích 4500 nebude. Číslo je podle mluvčí odhad z informací poskytnutých celým sektorem a zahrnuje jak osobní a nákladní dopravce, tak i subjekty zajišťující správu infrastruktury, dopravních cest nebo staveb. Důležité podle mluvčí je, že všichni dopravci budou mít v lednu takový počet proškolených strojvedoucích, který ke spuštění výhradního provozu bude stačit.

"Všichni dopravci pokračují ve školení svých strojvedoucích tak, aby potřebné počty strojvedoucích zajistili," řekla Straková. V režimu výhradního provozu už podle ní jezdí například nákladní dopravci Metrans Rail nebo ČD Cargo. "Českých a zahraničních dopravců, kteří mohou provozovat drážní dopravu na celostátních a regionálních dráhách v ČR, je celkem 111. Nemají povinnost nám počty proškolených strojvedoucích hlásit," uvedla k počtu proškolených strojvedoucích Straková. Celkem je v ČR podle Strakové přibližně 8500 aktivních strojvedoucích, 9500 lidí má licenci strojvedoucího.

Nejprve do výhradního provozu přejde od 1. ledna trať Česká Třebová - Olomouc - Přerov, od 8. ledna Břeclav - Bohumín, od 15. ledna Česká Třebová - Břeclav a od 22. ledna Praha-Běchovice - Česká Třebová. Na těchto tratích projede denně kolem 1200 vlaků. Ministerstvo dopravy počítá s vybavením ETCS na dalších 4000 kilometrů tratí do roku 2030, což si vyžádá investice do infrastruktury kolem 32 miliard korun. V roce 2026 má být výhradní provoz s ETCS zaveden na koridoru Praha - České Budějovice, v prosinci 2027 na trati Beroun - Plzeň - Cheb a do roku 2030 na celé síti TEN-T. Spojení traťového zařízení s lokomotivou funguje přes mobilní síť GSM-R.

Vlaky Českých drah (ČD) podle mluvčího Filipa Medelského v posledním půlroce ve zkušebním provozu ujely několik tisíc kilometrů denně pod dohledem ETCS. "Školení strojvedoucích na provoz s ETCS kontinuálně probíhá, aktuálně máme vyškoleno asi 1000 strojvedoucích," řekl ČTK tento týden.

Dopravce RegioJet podle jeho mluvčí Alexandry Janoušek Kostřicové aktuálně pod systémem ETCS provozuje všechny své lokomotivy. "Jedná se o celkem 28 lokomotiv typu Traxx a čtyři lokomotivy typu Vectron, které jsou schváleny a připraveny k provozu," uvedla mluvčí. Leo Express systémem podle mluvčího Emila Sedlaříka vybavil všechny své vlaky Flirt, které jezdí mezi Prahou a Ostravou, na Slovensko a do Polska.

(čtk)

Foto: LAN

spinner