​Pendolina jezdí v ČR 20 let, stále nemají trať pro využití maximální rychlosti

​Pendolina jezdí v ČR 20 let, stále nemají trať pro využití maximální rychlosti

24.12. - Od první jízdy rychlovlaku pendolino v Česku uplynulo letos v prosinci 20 let, ale stále není v zemi trať, kde by mohly využít svou maximální rychlost 230 kilometrů za hodinu. Řekl to předseda představenstva a generální ředitel Výzkumného ústavu kolejových vozidel (VÚKV) Zdeněk Malkovský. Novinka roku 2004 ve vozovém parku státního dopravce České dráhy (ČD) ale podle Malkovského tehdy nabídla cestujícím vyšší kvalitu přepravy a díky pendolinu se v Česku zvýšil zájem o železniční dopravu. Životnost pendolin je 40 let, vyřazovat se tedy ještě 20 let zřejmě nebudou, uvedl Malkovský.

Pendolino - italsky "kyvadélko" podle naklápěcího systému vozů - začalo zkušebně vozit zákazníky ČD v prosinci 2004. Do běžného provozu se soupravy zařadily 28. listopadu 2005. Dráhy koupily od mezinárodnímu koncernu Alstom zhruba za 4,4 miliardy korun sedm souprav těchto rychlovlaků. "Bohužel kvůli nehodám je jich v provozu pouze šest," řekl Malkovský. Dráhy z provozu vyřadily pendolino, které se v roce 2022 srazilo ve stanici Bohumín na Karvinsku s posunovací lokomotivou. Při kolizi zemřel opilý strojvedoucí, který nehodu podle vyšetřování zavinil.

Podle Malkovského by měli čeští dopravci v nákupu nových vlaků pokračovat. "Jen tak bude zajištěna příjemná železniční doprava i v delším časovém horizontu. Úprava ze zahraničí nakoupených a již delší dobu provozovaných vozidel v sobě skrývá mnoho úskalí," uvedl.

"Za pendolina naší doby lze označit zbrusu nové soupravy pro dálkovou dopravu ComfortJet," řekl předseda představenstva a generální ředitel ČD Michal Krapinec. ComfortJety jsou stejně jako pendolina stavěny na rychlost až 230 kilometrů v hodině. Mají restaurační vůz, wi-fi, klimatizaci, speciální okna pro snazší průchod mobilního signálu do vozu nebo možnost napájení elektroniky, v první třídě i bezdrátově. Podle mluvčího národního dopravce Filipa Medelského dráhy aktuálně investují přibližně 13 miliard korun do nákupu 20 devítivozových vlaků ComfortJet.

Za posledních 20 let ČD do pořizování nových vlaků a modernizace stávajících investovaly více než 100 miliard korun. Letošní rok byl rekordní, na nové vlaky daly dráhy podle Medelského téměř 19 miliard. V příštích deseti letech plánují do nákupů investovat dalších více než 160 miliard korun.

Obdobný komfort jako u dálkových vlaků podle mluvčího ČD nyní nabízejí i nové regionální vlaky RegioPanter a RegioFox. "Služby, které ještě před pár lety byly vyhrazeny jen těm nejlepším dálkovým vlakům, se stávají běžnou normou i na regionálních vlacích," doplnil ředitel drah Krapinec.

I přes nové vlaky dráhy v novém jízdním řádu nasadily 8619 vlaků, což je zhruba o stovku méně než v předchozím řádu. Podle Malkovského národní dopravce obnovuje vozový park rychlým tempem. "Neuspěl však v některých výběrových řízeních, kde ho nahrazují soukromí dopravci," dodal.

(čtk)

Foto: ČD

spinner