24. prosince 2024, čtk
24.12. - Cestující v Německu se i v nadcházejícím roce mohou těšit z dostupné celoplošné jízdenky na městskou a regionální dopravu. Spolkový sněm a po něm i Spolková rada dnes souhlasily s jejím financováním, ovšem pro spotřebitele zdraží se současné měsíční ceny 49 eur (1230 Kč) na 58 eur (1460 Kč). Agentura DPA poznamenala, že budoucnost jízdenky známé jako Deutschlandticket je nejasná, neboť jí chybí dlouhodobá finanční podpora.
Celostátní jízdenka, která funguje formou měsíčního předplatného, začala platit loni v květnu. Umožňuje využívat městskou a regionální dopravu po celém Německu, tedy regionální vlaky, autobusy i linky metra. Nepokrývá ale například dálkové vlakové spoje. Nabídku aktuálně využívá zhruba 13 milionů lidí.
Cenová dostupnost jízdného znamená, že dopravcům výpadky příjmů musí kompenzovat spolkové země s podporou spolkové vlády. Spolková vláda poskytuje roční dotaci 1,5 miliardy eur (37,7 miliardy Kč), stejnou částkou přispívají i regiony.
To, že jízdenka bude existovat i příští rok, bylo jasné od září, kdy se na jejím financování a zároveň zdražení dohodli ministři dopravy spolkových zemí. Mezi německými politiky opakovaně zaznívají hlasy, které volají po dlouhodobé podpoře jízdného, aby o něm nebylo nutné každoročně vyjednávat.
Zajištění delší perspektivy, konkrétně do roku 2030, navrhnul například ministr dopravy za Zelené v Bádensku-Württembersku Winfried Hermann. Jeho bavorský kolega z konzervativní unie Christian Bernreiter takové řešení rovněž podpořil, zdůraznil ale, že Bavorsko nehodlá zvýšit dotace jízdenky. Mnichov během zářijového vyjednávání požadoval výraznější zdražení předplatného, nakonec ale zvítězil kompromis v podobě 58 eur.
Systém hromadné dopravy v Německu je často terčem kritiky kvůli složitým tarifům, které znesnadňují orientaci v jízdném. Tento problém Deutschlandticket vyřešil, neboť předplatitelé s jízdenkou mohou cestovat po celé zemi.
Jízdenka je nástupcem takzvaného devítieurového lístku. Ten vláda zavedla v roce 2022 jako protiinflační úlevu na tři měsíce od června do srpna. Měsíční jízdenka za devět eur (226 Kč) se stala v Německu hitem a za její zachování se konala série manifestací. Také kancléř Olaf Scholz devítieurový lístek považuje za jedno z nejlepších opatření své vlády, jeho zachování ale z rozpočtových důvodů odmítl. Náhradou se stal právě Deutschlandticket.
(čtk)
Ilustrační foto: Pixabay