​Moře u jihu Španělska se stává oblíbeným překladištěm pro ruskou ropu

​Moře u jihu Španělska se stává oblíbeným překladištěm pro ruskou ropu

7.2. - Část Středozemního moře mezi Španělskem a Marokem se stává oblíbeným překladištěm ruské ropy z menších plavidel na velké tankery, které pak míří do Asie. Lodě s ruskou ropou nepřečerpávají ropu v přístavech kvůli sankcím a také, aby ušetřily na poplatcích, uvedl včera deník El País. Španělsko nemůže těmto operacím v mezinárodních vodách nijak zabránit, uvedly námořní úřady.

Podle španělského listu se od poloviny prosince moře u jihu Španělska a u španělského města Ceuta v severní Africe stalo oblastí, kde lodě s ruskou ropou, které vypluly z baltských ropných terminálů, přečerpávají svůj náklad na větší tanky typu VLCC. Většinou je zapotřebí tří menších lodí typu Aframax, které přepravují až 700 000 barelů ropy, na naplnění jednoho tankeru VLCC s kapacitou dvou milionů barelů ropy.

Podle údajů společnosti Vortexa, které cituje El País, předalo svůj náklad u jihu Španělska od poloviny prosince nejméně 15 lodí typu Aframax a dalších šest lodí tak učinilo u řeckých břehů. Celkově Středozemním mořem proplulo na 20 procent exportu ruské ropu za toto období.

Lodě s ruskou ropou začaly provádět tyto operace poté, co vstoupily v platnost unijní sankce na ruskou ropu na začátku prosince. Před válkou se polovina předávek ropy z ruských terminálů na baltském pobřeží uskutečňovala u Dánska. "Pobřeží u jihu Španělska je perfektním místem z logistického a ekonomického hlediska," píše deník El País. Větší tankery pak směřují většinou do Indie a Číny. Prodeje ruské ropy do těchto zemí se po zavedení sankcí výrazně zvýšily.

Přečerpávání ruské ropy se děje v mezinárodních vodách, díky čemuž lodě neporušují zákony a sankce. Vedle toho lodě ušetří za poplatky v přístavech a vyhnou se dohledu místních úřadů. Ekologové kritizují přečerpávání ropy na moři jako vysoce rizikové. "Oblastí často proplovají kosatky, velryby a delfíni a slouží také pro migraci tuňáka červeného," uvedla Celia Ojedová z organizace Greenpeace.

Španělské úřady deníku El País sdělily, že o předávkách vědí. Protože se dějí v mezinárodních vodách, nemohou jim zabránit či jinak ovlivnit lodě, které jsou do nich zapojené. Mohou je pouze sledovat a odmítnout technickou asistenci ve španělských přístavech.

(čtk)

Ilustrační foto: Pixabay

spinner