Práce na prodloužení obousměrného úseku Suezu jsou v plném proudu, tvrdí správa

Práce na prodloužení obousměrného úseku Suezu jsou v plném proudu, tvrdí správa

16.2. - Práce na prodloužení obousměrného úseku Suezského průplavu ze 75 na 85 kilometrů jsou v plném proudu. Na první tiskové konferenci o stavbě, která byla zahájena loni, to řekl šéf správy průplavu Usáma Rabí. Zároveň bude rozšířeno a prohloubeno dalších 30 kilometrů vodní cesty. Rozšíření této spojnice mezi Rudým a Středozemním mořem po celé délce by bylo příliš nákladné, konstatoval Isáma Rabí. Projekt bude podle něj stát tři miliardy egyptských liber (4,1 miliardy Kč) a má být dokončen do konce června 2023. Suez je dlouhý 193,3 kilometru.

Usáma Rabí promluvil dva kilometry od místa, kde loni v březnu uvázla 400 metrů dlouhá kontejnerová loď Ever Given. Ta průplav zablokovala na šest dní. Cílem prací je podle Rabího zvýšit bezpečnost dopravy, cesta průplavem bude nadále trvat 11 hodin.

Druhá fáze projektu spočívá v rozšíření třicetikilometrové části táhnoucí se na jih k ústí kanálu. Na východní straně bude rozšířen o 40 metrů. Část, kde uvázla Ever Given, bude prohloubena o necelé dva metry.

"Jedná se o obtížnou část kanálu," řekl Usáma Rabí a dodal, že "prohloubení a rozšíření zmírní ohyb kanálu v tomto místě" a sníží vliv jižních větrů.

Správa Suezu zvažuje uvedení některých společností, které vlastní, na egyptskou burzu. Hodlá též prodat dvacetiprocentní podíly v některých společnostech. Usáma Rabí konkrétně zmínil firmy Canal Rope, Canal Harbor a Great Projects.

Loni Suezský průplav zvýšil tržby o 12,8 procenta na rekordních 6,3 miliardy USD (přes 135 miliard Kč). Vodní cestou loni proplulo 20 649 plavidel, což je proti předchozímu roku nárůst o deset procent.

Suezský průplav byl otevřen v roce 1869 a v současné době jím prochází kolem deseti procent světového obchodu, včetně sedmi procent globálních dodávek ropy.

(čtk)

Foto: Suez Canal Authority

spinner