19. srpna 2004
V první polovině letošního roku bylo v rotterdamském přístavu přeloženo 177 milionů tun zboží, o osm procent více než ve stejném období roku loňského. Překlad kusového zboží se ve srovnání s hromadným zbožím zvýšil téměř dvojnásobně – o 12 procent. Pokles – o dvě procenta – vykázala jediná komodita: uhlí. Na nárůs-tu se více podílel vývoz, který rostl rychleji než dovoz (o 11,6, respektive o 6,7 procenta). O výsledcích informovala v polovině července správa přístavu.
V překladu ostatních druhů zboží přístav zaznamenal rovněž nárůst. Zemědělských plodin se v něm přeložilo o 10,6, železa o 7,6, sypkého zboží o 6,6, ropy o 5,3, produktů z minerálních olejů o 13,2, dalšího tekutého zboží o 5,6, vozidel na palubách plavidel Ro-Ro o 5,5, kontejnerů o 13,3 a kusového zboží
o 7,8 procenta více. Správa přístavu očekává, že překlad se bude vyvíjet příznivě i v druhé polovině letošního roku.
„O osm procent větší objem přeloženého zboží představuje vynikající výsledek. Zásadně k němu přispěl obchod s Čínou, a to sám o sobě i jako katalyzátor pro ekonomický vývoj v jiných částech světa. V posledních letech nebylo nikde jinde v Nizozemsku investováno více finančních prostředků než v rotterdamském přístavu. Nyní se ukazuje, že se tyto investice vyplatily,“ uvedl generální ředitel přístavu Rotterdam Willem Scholten.
Sypké zboží
Celkový objem překladu sypkého zboží vzrostl o pět procent na 45 milionů tun. Loni poprvé zaznamenaný nárůst překladu zemědělských produktů (obilí, osivo, krmivo) pokračoval i letos – v prvním pololetí se jich v přístavu přeložilo 5,4 milionu tun (+11 %). O nárůst se zasloužil především dovoz derivátů a tapioky. V dovozu sójových bobů a vývozu obilí přístav naopak zaznamenal pokles. Správa předpokládá, že ve druhé polovině letošního roku dojde k poklesu ve vývozu tapioky, takže celoroční výsledek v této komoditě bude pravděpodobně o něco nižší než loni.
Uhlí bylo v Rotterdamu v meziročním srovnání přeloženo asi o 250 tisíc tun méně. Důvodem bylo i to, že některé lodě musely kvůli nedostatku přístavních kapacit zvolit k přeložení jiné přístavy. Omezenou kapacitu nabízel například nový terminál EECV, který se po uvedení do provozu potýkal s problémy. Překlad v něm proto poklesl o dvě procenta na 11 milionů tun. Ve druhé polovině roku se však očekává oživení díky německému importu, znovuotevřena by měla být uhelná jednotka Amercentrály a uhelné překladiště v EECV.
Překlad ostatního sypkého zboží vzrostl ve srovnání s první polovinou loňského roku o sedm procent na 5,5 milionu tun.
Rudy
Překlad rud se zvýšil o téměř osm procent na 23 milionů tun – i díky zvýšení produkce oceli v zemích Evropské unie o 3,5 procenta. Poptávka po této komoditě přichází především z Číny, kde je rovněž vysoká spotřeba opotřebeného železa. Vý-znamným negativním indikátorem pro zbytek roku je však pokles německé produkce surového železa o 1,4 procenta.
Spolu s produkcí oceli a chemických výrobků vzrostl také dovoz minerálních látek, z nichž velké množství pochází z Číny a jižní Afriky.
Tekuté zboží
Celkový objem přeloženého tekutého zboží vzrostl o sedm procent na 82 milionů tun. V dovozu ropy přístav Rotterdam zaznamenal jedno z nejlepších období za poslední roky. Přeloženo v něm bylo 53 milionů tun této komodity (+5 %). Předpokládá se, že do konce roku se přeloží až o pět milionů tun více ropy než loni.
Dovoz olejů zůstal v prvních šesti měsících roku na stejné úrovni jako loni – přeloženo bylo deset milionů tun těchto látek – vývoz však dosáhl značného nárůstu o téměř 40 procent na sedm milionů tun. O výsledek se zasloužil především překlad ruského topného oleje.
Překlad dalších tekutých látek, především pak zásaditých chemikálií, vzrostl o šest procent na 13 milionů tun. To je ještě o něco lepší než výsledky z let 2000 a 2001, které byly z hlediska překladu chemických produktů mimořádné. Svaz nizozemského chemického průmyslu očekává letos ve srovnání s loňským rokem nárůst o čtyři procenta. Správa přístavu předpokládá, že na podzim bude dosaženo 26 milionů tun přeloženého tekutého zboží.
Kusové zboží
Pro překlad kusového zboží bylo první pololetí mimořádně dobré – přístav zaznamenal nárůst o pět milionů (+12 %) na 50 milionů tun. Dovoz i vývoz vzrostl o 13 procent. Překlad kontejnerů se zvýšil o 12 procent na čtyři miliony TEU (+500 tisíc TEU). Terminál ECT zaznamenal nárůst o 20 procent, třikrát větší, než se očekávalo. V druhé polovině letošního roku by se přitom mohl růst ještě zvýšit díky intenzivnějšímu využití terminálu na volném moři.
Doprava Ro-Ro vzrostla o 5,5 procenta na 5,5 milionu tun. O více než polovinu se přitom zasloužil vývoz. Nárůst byl především důsledkem rozvoje obchodu mezi Velkou Británií a evropským kontinentem. K výraznému nárůstu došlo v překladu vozidel – společnost Mazda například uzavřela na počátku letošního roku smlouvu s RCC/RCT na průvoz do Velké Británie.
Skokem o osm procent na 4,5 milionu tun se vrátil překlad ostatního kusového zboží znovu na úroveň roku 2000.
(jet)