​Zeptali jsme se Charlese Bakera, CEO Baltic Hub

​Zeptali jsme se Charlese Bakera, CEO Baltic Hub

Baltic Hub loni již podruhé v řadě odbavil více než 2 miliony TEU. Jaký výsledek očekáváte v letošním roce?

Trh se ve srovnání s obdobím 2021/22 zmírnil a samozřejmě jsme všichni ovlivněni sekundárními dopady ruské invaze na Ukrajinu a jejími důsledky na regionální a globální ekonomiku. V roce 2022 jsme stále manipulovali objemy do/z ruských území, dokud přepravní linky nepřestaly rezervovat a nepřišly sankce. I přes letošní výpadek ruských objemů však I letos očekáváme, že překročíme 2 miliony odbavených TEU. Náš partner, rejdař CMA CGM, se rozhodl konsolidovat své objemy, deep‑sea a short‑sea, v Baltic Hub a to otevírá řadu příležitostí, mimo jiné pro odesílatele z České republiky, Slovenska nebo Maďarska, nyní také nově pro export do Spojeného království.

Společnost MSC oznámila nový servis do Gdaňsku (obnovení servisu „SWAN“), což znamená, že Baltic Hub bude odbavovat 3x týdně přímé servisy z Dálného východu. Stále více vidíme také „tranzitní“ náklad do České republiky, Slovenska a Maďarska, dále take objem z Ukrajiny a Kazachstánu. Je to zajímavá doba pro Baltic Hub a trh se opět ukazuje jako velmi dynamický.

Od září funguje nové železniční spojení s Českou republikou. Jak je tato trasa vytížená?

Věřili jsme, že naši čeští partneři najdou v Gdaňsku dobré podmínky a byli jsme velmi rádi, že se METRANS rozhodl otevřít spojení na Gdaňsk a přidal tak 3 vlaky týdně k již exitujicímu servisu poskytovaného společností Rail Cargo Operator (RCO). Tyto nové služby jsou dobře využívány a dobře fungují a přitahují nové zákazníky. Věříme, že se tento produkt bude i nadále rozvíjet a přinese v budoucnu každodenní intermodální spojení pro naše jižní sousedy.

Jak se vás dotkl nárůst cen energií v loňském roce a jaký dopad na vás má tlak na dekarbonizaci v námořní dopravě?

Energie je jedním z nejvýznamnějších nákladů na kontejnerových terminálech a náklady na elektřinu vzrostly šestinásobně ve srovnání s obdobím před začátkem války. Naštěstí se ceny zmírnily, nicméně neustále sledujeme trh, protože stále může docházet k cenovým výkyvům.

Plná dekarbonizace námořní dopravy je ještě daleko, i když je velmi povzbudivé vidět úsilí rejdařů a vedoucích představitelů průmyslu, kteří hledají udržitelné alternativy uhlíkových paliv. V Baltic Hub prověřujeme mnoho možností další elektrifikace. Nakupujeme certifikovanou zelenou energii, všechny naše nové jeřáby jsou elektrické a testujeme elektrické terminálové tahače v chladných zimních podmínkách, než se rozhodneme, zda je toto řešení vhodné pro naše lokální klima. V Polsku zůstávají možnosti omezené, protože HVO není komerčně dostupné jako alternativní biopalivo. Přesto jsme se zavázali, že do roku 2030 snížíme naše emise uhlíku o 50% a do roku 2050 budeme uhlíkově neutrální.

(lan)

Foto: Baltic Hub

spinner