České dráhy

České dráhy loni zaznamenaly pokles přeprav nebezpečných věcí

České dráhy loni zaznamenaly meziroční pokles objemu přeprav nebezpečných věcí. Pokles v této komoditě kontrastoval s celkovým nárůstem vstupu i výstupu veškerého zboží.

V loňském roce bylo v síti Českých drah naloženo celkem 54 570 400 tun veškerého zboží, z toho 3 372 897 tun nebezpečných věcí (6,2 procenta z celkové nakládky). Meziročně se nakládka nebezpečných věcí loni snížila o 6,5 procenta.

Nejvíce nakládanými nebezpečnými věcmi byly stejně jako v předchozích letech látky třídy 3 (hořlavé kapaliny, například benzin, palivo pro dieselové motory, ropné produkty atd.), kterých se naložilo 2 078 151 tun (61,62 procenta z celkové nakládky všech nebezpečných věcí). Další v pořadí byly látky třídy 8 (žíravé) a třídy 2 (plyny).

Vyloženo bylo celkem 54 510 341 tun všeho zboží, z toho 3 945 370 tun (7,2 procenta) nebezpečných věcí. Meziročně se vykládka nebezpečných věcí snížila o 3,54 procenta. Nejvíce vykládanými nebezpečnými věcmi byly rovněž látky tří-

dy 3 – s 2 435 712 tunami tvořily 61,74 procenta z celkové vykládky nebezpečných věcí. Celkem vstoupilo na síť Českých drah 29 688 123 tun veškerého zboží, z toho 2 615 990 tun (8,81 procenta) nebezpečných věcí. Nejfrekventovanější přechodovou stanicí pro vstup nebezpečných věcí byla přechodová stanice Lanžhot/Kúty (ZSSK), v níž na síť ČD vstoupilo 754 410 tun (28,84 procenta z celkového vstupu nebezpečných věcí).

Ze sítě ČD vystoupilo celkem 29 890 951 tun veškerého zboží, z toho 2 049 106 tun (6,85 procenta) nebezpečných věcí. Nejfrekventovanější přechodovou stanicí pro výstup nebezpečných věcí byla přechodová stanice Horní Dvořiště/Summerau (ÖBB), kde vystoupilo 442 104 tun – 21,57 procenta z celkového výstupu nebezpečných věcí.

Nejvyšší nakládky nebezpečných věcí z jednotlivých obchodně-provozních ředitelství dosáhla OPŘ Ústí nad Labem s 1 459 328 tunami (43,3 procenta celkové nakládky nebezpečných věcí na síti ČD) a OPŘ Praha s 923 285 tunami (27,4 procenta). Nejvíce nebezpečných věcí bylo naloženo stejně jako v předchozích letech v železniční stanici Most-nové nádraží (Česká rafinérská a. s., Chemopetrol, a. s.) – 1 122 765 tun (33,3 procenta z celkové nakládky nebezpečných věcí). Na druhém místě skončila železniční stanice Kralupy nad Vltavou (především Česká rafinérská a. s.) s 396 830 tunami a na místě třetím železniční stanice Neratovice (Spolana, a. s.) s 226 432 tunami.

Nejvyšší vykládky nebezpečných věcí z jednotlivých obchodně-provozních ředitelství dosáhla OPŘ Ostrava s 1 118 411 tunami (28,3 procenta celkové vykládky nebezpečných věcí na síti ČD) a OPŘ Praha s 979 821 tunami (24,8 procenta). Největší vykládku vykázala železniční stanice Lhotka nad Bečvou (DEZA Valašské Meziříčí), kde bylo vyloženo 415 560 tun (10,53 procenta z celkové vykládky nebezpečných věcí). Na druhém místě se umístila železniční stanice Lovosice (především Lovochemie) s 275 169 tunami a na třetím místě železniční stanice Kralupy nad Vltavou s 214 964 tunami.

Výsledky roku 2002

O rok dříve, v roce 2002, se z celkové nakládky nebezpečných věcí (3 607 437 tun) nejvíce nakládaly látky třídy 3 (2 261 987 tun, 62,70 procenta).

Látky stejné třídy byly s 2 413 788 tunami (59,01 procenta z celkové vykládky nebezpečných věcí v objemu 4 090 358 tun) také nejvíce vykládanými nebezpečnými látkami.

Na síť Českých drah předloni vstoupilo celkem 27 298 586 tun zboží, z toho 2 803 044 tun (10,27 procenta) nebezpečných věcí. Nejfrekventovanější z hlediska vstupu nebezpečných věcí byla pohraniční přechodová stanice Lanžhot/Kúty (ŽSR), přes niž na síť Českých drah vstoupilo 844 569 tun (30,13 procenta z celkového vstupu nebezpečných věcí na síť ČD).

Ze sítě Českých drah naopak vystoupilo celkem 28 858 728 tun zboží, z toho 2 328 723 tun (8,07 procenta) nebezpečných věcí. Nejfrekventovanější z hlediska výstupu nebezpečných věcí ze sítě ČD byla pohraniční přechodová stanice Petrovice u Karviné/Zebrzi­dowice (PKP), v níž síť Českých drah opustilo 605 746 tun nebezpečných věcí (26,01 procenta z celkového objemu nebezpečných věcí, které vstoupily na síť ČD).

Nejvyšší nakládku nebezpečných věcí z obchodně-provozních ředitelství vykázaly OPŘ Ústí nad Labem – 1 609 159 tun – a OPŘ Praha – 1 088 632 tun. Na celkové nakládce nebezpečných věcí na síti ČD se OPŘ Ústí nad Labem podílelo z 44,61 procenta.

Nejvíce nebezpečných věcí bylo naloženo v železniční stanici Most (Chemopetrol, a. s., Česká rafinérská a. s.) – 1 316 268 tun (35,27 procenta z celkové nákladky nebezpečných věcí). Na druhém místě se umístila železniční stanice Kralupy nad Vltavou (Kaučuk, a. s., Česká rafinérská a. s.), kde bylo naloženo 550 500 tun. Na třetím místě skončila železniční stanice Neratovice (Spolana, a. s.), kde se naložilo 191 376 tun nebezpečných věcí.

Nejvíce nebezpečných věcí se vyložilo v železniční stanici Most – 473 160 tun (10,41 procenta z celkové vykládky nebezpečných věcí). Na druhém místě se umístila železniční stanice Lovosice s 328 331 tunami. Na třetím místě skončila železniční stanice Lhotka nad Bečvou s 296 682 tunami.

Stanislav Hájek,

bezpečnostní poradce Českých drah

spinner