13. dubna 2006
Předpisy pro přepravu nebezpečných věcí se tvoří a dále mění především na mezinárodní úrovni pod záštitou Organizace spojených národů a Evropské unie. Vnitrostátní podmínky pro přepravu nebezpečných věcí jsou tak stále více ovlivňovány tím, že se Evropa stává prostorem „bez hranic“, v němž vnitrostátní předpisy nesmějí vytvářet bariéry. I vnitrostátní podmínky se tak vlastně již dnes vytvářejí na mezinárodní úrovni, i když zcela mezinárodní charakter mají vlastně pouze předpisy pro leteckou dopravu nebezpečných věcí – IATA DGR a ICAO TI. Řada uživatelů předpisů pro přepravu nebezpečných věcí dnes kritizuje skutečnost, že jejich ustanovení jsou nesrozumitelná a v praxi těžko použitelná. Je tomu tak z řady důvodů, které se pokusím vysvětlit tak, aby byly zřejmé potřebné souvislosti. Navzdory jejich „mezinárodnímu“ charakteru však na tvorbu předpisů mohou mít vliv i subjekty z jednotlivých zemí včetně České republiky. „Bible“ přepravy nebezpečných věcí „Biblí“ a vzorem pro předpisy nebezpečných věcí po silnici (ADR), železnici (RID), námořní (IMDG-Code), leteckou (IATA DGR a ICAO TI) či říční dopravou (ADN, případně ADN-R) jsou tzv. vzorové předpisy OSN. Podle nich se v rámci harmonizace jednotlivých předpisů tvoří předpisy jednotlivých nositelů dopravy. Častým a oprávněným bodem kritiky jsou četnost a krátké intervaly mezi jednotlivými změnami – jedny změny ještě ani nebyly vstřebány a již nastupují jiné. Například do ADR či RID (změny a novinky, které budou platit od 1. ledna roku 2007) jsou zapracovávána ustanovení ze vzorových předpisů OSN, která musela být schválena a uzavřena do konce roku 2004. Na úrovni OSN tak byla projednávána již v letech 2003 až 2004! To znamená, že trvá v průměru čtyři roky, než je návrh, který platí pro všechny nositele dopravy, uveden do praxe. Ustanovení, která jsou tvořena na úrovni Evropské unie, zatím nemají žádný pravidelný rytmus, a tak například změny směrnic EU jsou závislé na změnách ADR nebo RID. Změny však nevznikají bezprostředně se změnami ADR či RID, ale jsou ovlivňovány i jednáními a náměty v jednotlivých komisích EU. Jak lze ovlivnit tvorbu předpisů z České republiky? Před každým zasedáním mezinárodních grémií, na nichž ČR většinou zastupuje ministerstvo dopravy, jsou veškeré dokumenty, které budou na jednotlivých zasedáních projednávány, k dispozici na internetových stránkách EHK OSN. Je na nich možné zjistit i termíny jednotlivých zasedání, která jsou plánována dlouhodobě. Například experti na úrovni OSN zasedají dvakrát ročně (v červenci a prosinci) a stejně tak experti na silniční, železniční a říční přepravu (v březnu a září). Případné připomínky, doporučení či náměty k návrhům je pak jistě možné adresovat ministerstvu dopravy. Podmínky pro přepravu nebezpečných věcí obsahují značné množství různorodých odborných témat, která dokáží uplatňovat do praxe pouze skuteční odborníci v oboru. A ti by pro tvůrce předpisů měli představovat zpětnou vazbou a sdělovat jim své zkušenosti a zjištění z každodenní praxe. Předpisy pochopitelně nemohou pokrýt každou konkrétní situaci, která se může vyskytnout, ale musí být vytvořeny tak, aby přepravu neztěžovaly – uživatel by měl mít možnost podle nich postupovat s cílem dosáhnout maximálně bezpečné a efektivní přepravy nebezpečných věcí. Stanislav Hájek www.unece.org/…r/danger.htm