1. června 2012
Svaz chemického průmyslu ČR (SCHP) se snaží podporovat rozvoj chemického průmyslu s ohledem na životní prostředí a zachování bezpečnosti. Jedním z prostředků, jak obou cílů dosáhnout, je spolupráce s oborem logistiky a dopravy v rámci projektu ChemLog. Využití závěrů projektu a perspektivy jeho další etapy přiblížil Ing. Ladislav Špaček, CSc., sekretář pro zdraví, bezpečnost a životní prostředí SCHP.
„Jaké jsou reakce odborné veřejnosti a kompetentních orgánů na závěry dosavadního projektu ChemLog? Jaká je šance, že se je podaří postupně prosadit v praxi?“
„Projekt ChemLog (Spolupráce při logistice chemikálií ve střední a východní Evropě) se dočkal vesměs kladných ohlasů. Kromě chemických podniků a distributorů chemických látek ho pro jeho přínos k rozvoji kombinované dopravy oceňují i státní orgány, které hledají náhradní dopravní cesty, například při rekonstrukci dálnice D1. Z mezinárodního pohledu musím připomenout, že jsme i letos dostali možnost postoupit v oblasti prosazování a realizace závěrů projektu ChemLog. Regionální rozvojový fond pro tyto účely vyčlenil zdroje v rámci šestiměsíčního projektu ChemLog Capitalization. Již od 28. do 30. května nás čeká konference na Slovensku. V Šoporni se uskuteční pracovní setkání představitelů českého a slovenského chemického průmyslu s dopravci, a zejména s organizátory kombinovaných přeprav zaměřené na hodnocení závěrů projektu a další záměry.
Velmi si vážíme skutečnosti, že projekt ChemLog zapustil kořeny ve všech zemích regionu. K řešitelům z České republiky, Itálie, Maďarska, Německa, Polska, Rakouska a Slovenska se připojili i zástupci Slovinska a všichni společně předložili loni v říjnu návrh projekt ChemLog T&T, který by se měl zabývat monitorováním přeprav nebezpečných látek v regionu. O výstupy projektu již projevilo zájem i Ministerstvo vnitra ČR – Generální ředitelství Hasičského záchranného sboru, se kterým SCHP ČR zabezpečuje na základě smlouvy více než patnáct let Transportní informační a nehodový systém (TRINS), jeden ze sedmnácti evropských systémů zaměřených na spolupráci chemiků a státních orgánů při nehodách s hrozbou úniku nebezpečných látek.
Děláme vše pro to, aby závěry byly srozumitelné a realizovatelné. Státní orgány jsou asociovanými partnery projektu a o výstupy mají zájem.“
„V jakém stadiu je pokračování projektu ChemLog, které bylo ohlášeno na letošní duben? Jak tato nová fáze navazuje na závěry z loňského roku?“
„Projekt ChemLog Capitalization je již realizován a projekt ChemLog T&T, pokud uspěje, bude realizován od druhé poloviny roku. S tím, že již v listopadu by se jeho první mezinárodní konference mohla uskutečnit v Praze, a to zřejmě v rámci největší logistické konference v regionu střední a východní Evropy – SpeedChain. Symbiózu s touto konferencí si pochvalují účastníci již od roku 2009.“
„Neprojevuje se například tlak na ceny zadavatelů přeprav a odesílatelů zboží na jedné straně a hledání úspor u dopravců na straně druhé na zvýšení rizikovosti přeprav nebezpečných věcí?“
„Při přepravě chemických látek je nezastupitelná vedle bezpečnosti i péče o kvalitu produktu a minimalizace negativních vlivů na životní prostředí a zdraví lidí. Už jsem se zmínil o součinnosti s hasiči v rámci systému TRINS. Pro prevenci pak má nezastupitelný význam SQAS čili odvětvový systém hodnocení kvality přeprav a vzdělávání všech zainteresovaných, který je nedílnou součástí celosvětové dobrovolné iniciativy chemického průmyslu Responsible Care. V rámci využívání tohoto systému došlo i k ustavení České asociace čisticích stanic (CACS), která dnes sdružuje třináct čisticích stanic cisteren a nádržkových kontejnerů pro potřeby chemického a potravinářského průmyslu v České republice a na Slovensku.“
„Jak se daří vašemu svazu zprostředkovávat spolupráci mezi výrobci, speditéry a dopravci z hlediska udržení potřebné kvality a zajištění bezpečnosti při manipulaci s chemickými látkami?“
„V celém chemickém průmyslu je stálá snaha o optimalizaci efektivity přepravních nákladů, samozřejmě při udržení všech standardů jejich kvality. Požadavky na rozvoj evropských standardů při poskytování přepravních služeb ze strany výrobců a distributorů jsou dobrým signálem, že minimalizace rizikovosti přeprav nebezpečných věcí vítězí. To platí nejen o zapojení organizací do dobrovolného systému TRINS, využívání hodnocení SQAS, ale i využívání jednotného evropského atestu o čištění cisteren (ECD).“
„Jak se Svazu chemického průmyslu daří prosazovat zájmy svých členů, a to jak v rámci České republiky, tak na mezinárodním poli?“
„Svaz chemického průmyslu ČR chce být při hájení zájmů svých členů co nejúspěšnější. Dlouhodobé zkušenosti máme s přípravou evropské i národní legislativy, tedy prostoru pro podnikání. Rozvoj aktivit na poli přeprav chemických látek by měl konkrétně přispět k odstranění konkurenční nevýhody chemického průmyslu spočívající ve skutečnosti, že státy regionu střední a východní Evropy mají jen omezený přístup k moři. Proto s napětím společně sledujeme nejen rozvoj kombinovaných přeprav, ale i rozvoj vnitrozemských vodních cest, jmenovitě pak výstavbu vodního stupně Děčín. Dosažené výsledky však hodnotit nemůžeme, to mohou dělat jen ti, kdo je využívají.“
(lan)