24. listopadu 2016, Jiří Kladiva
24.11. - Druhá komora nizozemského parlamentu schválila zákon, který činí oficiálním boj proti sociálnímu dumpingu v silniční nákladní dopravě. Zákon o „Společné odpovědnosti“ stanoví, že také odesilatelé zboží mohou být poháněni k odpovědnosti, pokud pracovní podmínky nákladních řidičů neodpovídají nizozemským předpisům. Možnost žalob za sociální dumping se tak rozšiřují, když dosud bylo možno postupovat pouze proti dopravním firmám, jež řidiče zaměstnávají. „Musí se skončit s nerovnou konkurencí na silnici“ potvrdil nizozemský ministr sociálních věcí Lodewijk Asscher, jenž předložil počátkem roku návrh zákona do parlamentu. Proti podvádějícím dopravním firmám a odesílatelům lze nyní tvrdě postupovat. Peněžité pokuty, jež byly uděleny v minulých letech dopravním firmám, které zneužívaly zahraniční řidiče, prý mívaly malý účinek.
Společnost GLS Germany je od počátku října certifikována podle směrnice Good Distribution Practice (GDP) k dopravě zdravotnických potřeb. Certifikační společnost DQS současně potvrzuje, že GLS s úspěchem zavedl tak zvanou koncepci HACCP, povolující přepravu potravin. Tím odpovídají procesy v balíkové službě požadavkům evropských směrnic na dopravu zdravotnických prostředků, pokud jde o bezpečné, hygienické a neporušené dodání. Certifikací pověřila GLS organizaci DQS GmbH.
Rakouský podnik Gebrüder Weiss investuje v Německu šest milionů eur. Jedná se o překladištní halu v Esslingenu při Stuttgartu. Investuje se do zařízení původního majitele Spedition Dahl. „S novou infrastrukturou nabízíme rychlejší průběh překladu a vyhovujeme požadavkům zákazníků na kratší dopravní doby“ řekl Jochen Gonser, šéf filiálky GB v Esslingenu. Nové zařízení je vybaveno vyšší ochranou proti hluku, energeticky účinnějším osvětlením a kamerovým dohledem. Překládková plocha se výstavbou zvětšila na sedm tisíc metrů čtverečních. „Soustředěním našich překládkových prací v Esslingenu jsme naše dopravní procesy v Badensku – Würtenbersku značně zjednodušili“ zdůvodnil Gonser tuto investici. Na počátku roku byla ještě překládaná množství v regionu rozdělena na více pracovišť.
Podle automobilky BMW je logistika součástí výroby. U výrobců automobilů probíhá nyní masivní změna myšlení. Poukázal na to Oliver Zipse, odpovědný v představenstvu BMW za výrobu. Jenom se spolehlivou logistikou může výroba sehrávat roli systémového integrátora v automobilovém průmyslu – potvrdil na 33. Německém logistickém kongresu v minulých dnech v Berlíně. Podle něj se nyní logistika stala ústřední součástí výrobního systému. Protože stále 70 procent zhodnocování ve vozidlových projektech vzniká nikoliv u samotného automobilového výrobce, ale na straně partnerů a dodavatelů. Přitom v Německu je již 80 procent vozidel BMW „vyráběno na příkaz“, tedy individuálně na přání zákazníků. Tato pružnost na výrobním pásu se také musí odrážet v dodavatelském řetězci. Ve vysokém stupni automatizovaná logistika s průhlednými oběhy u všech zúčastněných je základním předpokladem pro na budoucnost zaměřený a agilní výrobní systém.
V největším evropském námořním přístavu Rotterdam poklesl celkový překlad mezi lednem a zářím ve srovnání se stejným obdobím 2015 o 1,9 procenta na 344,7 milionů tun. Největší pokles zaznamenalo uhlí a železná ruda. Cekově poklesly hromadné substráty na 60,3 milionů tun (minus 7,8 %). O 0,4 procenta se snížil obrat kontejnerů (9,3 milionů TEU) a tekutého zboží (168,6 milionů tun). Doprava Ro-Rose zvýšila o 1,1 procenta na 16,8 milionu jednotek. Přístav Antverpy překládal za stejné období 161,7 milionu tun (plus 3,3 procenta). Kontejnery stouply o 4 procenta na 7,6 milionů Teu. Doprava Ro-Ro poklesla o 1,9 procenta na 3,4 milionu jednotek. Hromadné substráty šly dolů na 9,3 milionů tun (minus 11,6 procent). Obrat oceli se zvýšil o 15,3 procenta na 5,8 milionů tun. Tekuté zboží se zlepšilo o 6,7 procenta na 53,1 milionů tun.
Schenker zásobuje obchody v Göteborgu pěšmo. Namísto zásobování více míst uprostřed švédského města Göteborgu rozvozovými auty, praktikuje DB Schenker v rámci citylogistiky doručování zásilek pěšky. K tomu je na tržišti Kungstorget přistaven kontejner, který ráno naplňuje smluvní partner TGM AB dodávkami. Aby se nenarušoval soulad s okolím, je kontejner v dřevěném „obalu“. Odtud pracovníci TGM elektricky poháněným paletovým vozíkem zajišťují pěšky dodávky obchodům v okolí. Odpadlo nasazení dvou rozvozových automobilů. Zcela dobrovolná změna to ale nebyla. Městská správa totiž rozhodla, že do uvedené oblasti nemohou po dopolední 11 hodině najíždět nákladní auta přes 3,5 tuny. Protože obchody otevírají v 10 hodin, bylo pro dodání velmi málo času. V oblasti s hustou sítí obchodů jich Schenker denně zásobuje 30. Auta tak neruší proudy kupujících, ubylo emisí a hluku.
Jenom velmi málo dopravním a logistickým podnikům se daří přeměnit své růsty do vyšších zisků. Internetový obchod je sice jedním z nejdůležitějších stimulantů obratu právě pro podniky služeb KEB, ale obory jako letecká a námořní doprava jsou digitalizací ohroženy. Jsou to výsledky studie „Doprava a logistika v měnícím se světě: cesta zpět k ziskovému růstu“ od podnikového poradenství Boston Consulting Group (BCG), s níž byl seznámen odborný tisk. Jens Riedel od BCG varuje: „Když se k propadu cen, nízkému růstu tržeb a zisku kvůli přebytku kapacit ještě přidá tlak přes digitalizaci, je budoucnost speditérů na pováženou“. Tím také chybí peníze na investování. Od roku 2007 do 2014 rostl průměrný obrat 500 sledovaných podniků o 22 procent ročně, ale zisková marže dle ebit rostla jen o 2 procenta.
Logistický veletrh Mnichov počítá s růstem. Organizátoři veletrhu transport Logistics v květnu 2017 v Mnichově jsou si jisti, že se ještě překonají rekordní čísla počtu vystavovatelů a návštěvníků z roku 2015. Již dnes jsou totiž počty přihlášek na stejné úrovni. Navíc se minulá akce konala z části v době stávky německých železnic. V roce 2017 půjde o řadu novinek. Poprvé se kupříkladu účastní podniky jako Maersk, Gefco, Mosolf či Kerry Logistics. Dojde také k vytvoření nové části „Metropolitan Logistics“. Počítá se rovněž s několika tematickými body, jako např. s Iránem.