18. dubna 2015
Stát šikanuje autobazary a převádí svoji neschopnost legislativně ošetřit problematiku stáčení tachometrů na prodejce ojetin. Tak mimo jiné reagovala minulý týden Asociace prodejců použitých automobilů – autobazarů (APPAA) na sdělení České obchodní inspekce (ČOI) o tom, že při prodeji ojetých vozidel dochází ke stáčení tachometrů, a na prohlášení ministra průmyslu a obchodu Jana Mládka.
Inspektoři ČOI provedli od října do konce loňského roku v autobazarech 84 kontrol a při 53 z nich zjistili porušení předpisů (63,1 procenta). K nejzávažnějším zjištěním patřil nepravdivý počet najetých kilometrů u vozidla Škoda Octavia Combi, u něhož byl podle znaleckého posudku celkový stav snížen o 197 200 až 236 665 na pouhých 138 200 kilometrů. Jan Mládek reagoval tak, že prosazuje, aby přetáčení tachografů bylo trestným činem, jako například v Německu.
Asociace prodejců použitých automobilů – autobazarů s požadavkem ministra na zavedení trestnosti stáčení tachometrů jednoznačně souhlasí. Zároveň se ale důrazně ohradila proti plošnému odsuzování autobazarů tak, jak zaznělo v tiskové zprávě České obchodní inspekce. APPAA rovněž vyjádřila údiv nad tím, že ze strany ČOI a ministerstva průmyslu dochází pouze k verbálním deklaracím, ale fakticky se v legislativě neděje vůbec nic. Podle APPAA je ze strany státu krajně neférové přenést veškerou odpovědnost na prodejce a neumožnit jim stejné kontrolní možnosti, jako má například ČOI.
Autobazary totiž podle předsedy asociace Petra Přikryla nemají stejné podmínky jako ČOI. Ta může například požádat o výpis servisní historie vozidla přímo výrobce nebo importéra, případně využít originál servisní databáze jednotlivých značek. „To žádný autobazar nemůže. Žádný importér, servis ani dealer neposkytne informace o vozidle,“ řekl Petr Přikryl. „Stejně nepřístupně se chová stát. Spravuje sice registr vozidel, kde je ohromné množství servisních informací o vozidlech, ale informace nechce poskytovat. Několikrát jsme žádali, aby tento registr byl veřejně dostupný, klidně i za poplatek. Není. Kde a jak tedy mají autobazary vozidla kontrolovat?“ dodal.
Navíc podle Petra Přikryla nelze házet všechny autobazary do stejného pytle „Na trhu je podle dostupných informací přibližně 850 prodejců ojetých automobilů a zdaleka ne všichni se chovají tak, jak je v tiskové zprávě ČOI uvedeno,“ poznamenal. Podle něj je na trhu velké množství autobazarů, které prověřování vozidel a poskytování záruk věnují mimořádnou péči a nemalé finanční prostředky.
Stát šikanuje autobazary a převádí svoji neschopnost legislativně ošetřit problematiku stáčení tachometrů na prodejce ojetin. Tak mimo jiné reagovala minulý týden Asociace prodejců použitých automobilů – autobazarů (APPAA) na sdělení České obchodní inspekce (ČOI) o tom, že při prodeji ojetých vozidel dochází ke stáčení tachometrů, a na prohlášení ministra průmyslu a obchodu Jana Mládka.
(lan)