7. prosince 2014
Švédský výrobce nákladních vozidel a autobusů Scania představil na veletrhu Czechbus 2014 návštěvníkům tři autobusy, které svým zaměřením pokrývají městskou, příměstskou i dálkovou dopravu. Ve vnitřní expozici byl k vidění městský autobus Scania Citywide LF (low-floor) s kódovým označením CN 340 UB4×2EB CL1. Jedná se o 11,9 metru dlouhé vozidlo s konfigurací dveří 2–2–2. Poháněno je devítilitrovým motorem na CNG o výkonu 250 kW (340 k) plnícím emisní normu Euro 6. Návštěvníci navíc také mohli získat informace o další novince představené v září na veletrhu IAA v Hannoveru, o městském autobusu Scania Citywide LE s vlastním hybridním pohonem.
Dalším exponátem ve vnitřní expozici byla meziměstská Scania Omni-Express 340. Autobus o délce 12,8 metru je osazen třináctilitrovým motorem o výkonu 301 kW (410 k). Tento motor používá pro následné zpracování výfukových plynů výhradně technologii SCR a několik nezávislých testů odborných periodik z Německa, Rakouska a Francie již potvrdilo jeho nízkou spotřebu paliva. Přenos síly na zadní nápravu u něj zajišťuje manuální dvanáctistupňová převodovka s automatickým systémem řazení Scania Opticruise.
Tyto dva autobusy doplnil na venkovní ploše ještě dálkový autobus Scania Touring HD12. Dvanáctimetrový komfortní autobus pohání stejný třináctilitrový agregát o výkonu 301 kW (410 k) jako v případě Omni-Expressu a také zde je motor spojen s dvanáctistupňovou manuální převodovkou s automatickým systémem řazení Scania Opticruise.
Scania Van Hool Exqui.City
V souladu se svou strategií udržitelné mobility vyvinula Scania ve spolupráci se společností Van Hool jedinečný koncept autobusu s plynovým motorem pro městské linky a linky v systému Bus Rapid Transit (BRT). Díky možnosti provozu na bioplyn nebo CNG nabízí tento autobus jedinečnou kombinaci vysoké kapacity a nízkých dopadů na životní prostředí. Přímočaré kloubové provedení je atraktivní pro cestující stejně jako prosvětlený a prostorný nízkopodlažní interiér se čtyřmi páry dveří (konfigurace 2–2–2–2) pro snadné nastupování a vystupování na zastávkách. I s tímto vozidlem, byť ne přímo ve fyzické podobě, se návštěvníci veletrhu Czechbus 2014 mohli seznámit.
Pokud jde o udržitelnou mobilitu, podle společnosti Scania jsou nyní ve hře tři ústřední oblasti zájmu. Jedná se konkrétně o: 1. inteligentnější přepravu cestujících s lepší logistikou, smysluplněji vedenými trasami, vyhrazenými jízdními pruhy a lepším pohodlím pro cestující; 2. energetické úspory díky hospodárnějším vozidlům, hybridním hnacím ústrojím, systémům podpory řidičů a školení řidičů a 3. o nefosilní paliva – Scania nabízí komerční řešení na bionaftu, bioplyn a bioetanol, která splňují požadavky Euro 6.
(lan)