​Česká auta jsou pátá nejstarší v Evropě, stárnutí zpomalují firmy

​Česká auta jsou pátá nejstarší v Evropě, stárnutí zpomalují firmy

16.2. - Česká osobní auta loni opět zestárla, na průměrných 15,27 let. Tuzemský vozový park je tak pátý nejstarší v Evropě, předhání nás sousední Slovensko, ale také Maďaři, Poláci a Litevci. Vyplývá to z posledních dat Svazu dovozců automobilů a Evropské asociace výrobců vozů (ACEA). Výrazný podíl na tom má také skladba dovážených ojetin, z nichž je více než polovina (54 %) starších 10 let a téměř čtvrtina (23,5 %) starších 15 let.

Stáří vozového parku se neustále zvyšuje. Za posledních 10 let se průměrné stáří vozů zvýšilo o dva a půl roku. Stárnutí aut v Česku ale zpomalují firemní flotily a vozy na operativní leasing, u kterých v průměru dochází k obnově po šesti letech.

V loňském roce se podle Svazu dovozců automobilů (SDA) vyšplhal průměrný věk osobních aut v tuzemsku na 15,27 let, což je v porovnání s posledními daty z Evropské asociace výrobců vozů (ACEA) o čtyři roky více, než je evropský průměr. Stárnutí českých aut ale zpomalují firmy. Podle průzkumu Arval Mobility Observatory české firmy své vozy provozují v průměru 6 let, než je dají do prodeje nebo vrátí zpět leasingové společnosti. U lehkých užitkových vozidel (LCV) je to dokonce 7,3 roku, přičemž evropský průměr činí 6 let. „České firmy jsou konzervativní a své vozy nerady mění. I přes menší obnovu svých flotil v porovnání se zahraničím se ale tuzemské fleety výraznou měrou podílejí na omlazování českého vozového parku, neboť tvoří 74 % všech registrací nových vozidel. Tyto vozy jsou o více než dvě třetiny mladší, než je celorepublikový průměr,“ uvedl k současnému trendu Jiří Solucev, ředitel divize Retail společnosti Arval, která poskytuje operativní leasing vozů.

Přestože české vozy za posledních 10 let zestárly v průměru o dva a půl roku, meziroční nárůst průměrné délky provozu českých aut není dramatický. Meziročně se průměrné stáří českého vozového parku zvýšilo jen o 4 měsíce. Výrazný podíl na nižším nárůstu doby provozování českých aut má i rostoucí poptávka po operativním leasingu, který zajišťuje častější obnovu provozovaných vozů. „Zájem o operativní leasing významně roste. U firemních zákazníků z velkých společností se v současnosti jedná o druhý nejčastější způsob financování vozového parku hned po nákupu za hotové, jehož podíl navíc každoročně klesá. Rekordní nárůst poptávky jsme loni zaznamenali u malých firem, živnostníků a soukromých osob, kteří u nás loni podepsali každou osmou smlouvu a nárůst zájmu činil meziročně 80 %“, řekl Jiří Solucev.

Staří vozového parku ovlivňují ojetiny z dovozu

Loni se podle SDA objevilo v nabídce ojetých vozů více než 54 % aut starších 10 let a 23,5 % vozů starších

než 15 let. Často se jedná o auta z dovozu s neznámou servisní historií a vysokým kilometrovým nájezdem a některá dokonce po nehodách, které lze někdy zařadit to kategorie tzv. totálních havárií. Tyto vozy by se vůbec do provozu neměly vracet. „Nákup ojetého vozu z operativního leasingu tato rizika snižuje, neboť auta v něm provozovaná jsou pravidelně servisována, po prvním majiteli a mají jasně doložitelný původ,“ dodal Jiří Solucev.

(lan)

Foto: Arval

spinner