​Česká republika žádá odložení platnosti normy EURO 7 a její zmírnění

​Česká republika žádá odložení platnosti normy EURO 7 a její zmírnění

1.3. - Premiér Petr Fiala je přesvědčen, že je možné automobilovou emisní normu Euro 7 upravit tak, aby byla realističtější a neměla tolik negativních dopadů. Podle předsedy vlády existují signály, že jsou k tomu země Evropské unie připraveny. Uvedl to na včerejší tiskové konferenci po bilanční návštěvě u ministra pro evropské záležitosti Mikuláše Beka. Česko bude podle ministra dopravy Martina Kupky prosazovat odklad účinnosti normy a změnu dalších technických požadavků.

Emisní norma Euro 7 má mimo jiné omezit zplodiny oxidů dusíku a pevných částic vypouštěných do ovzduší. Cílem je také sladit limity pro benzinová a naftová auta. Vozidla jí budou muset vyhovovat dvakrát déle než dosavadním standardům, a kromě výfuků se bude vztahovat i na brzdy a pneumatiky. Vozy mají mít navíc čidla, která emise umožní kdykoliv zkontrolovat.

Petr Fiala se domnívá, že normu je možné upravit. "Situace je hodně jiná, než to bylo u zákazu spalovacích motorů, protože na jedné straně vzrůstá pochybnost o správnosti normy v této podobě u řady členských států, ale na druhé straně v tomto případě vznáší řadu námitek samotný evropský automobilový průmysl," uvedl premiér.

Řada evropských zemí je podle premiéra připravena do původního návrhu sáhnout a upravit jej tak, aby byl realističtější a měl menší sociální a ekonomické dopady. Česko podle něj není připraveno normu odsouhlasit v aktuální podobě, chce se ale podílet na její úpravě.

Pokud pravidla schválí členské země a Evropský parlament, měla by pro nová osobní auta platit od poloviny roku 2025, pro nákladní o dva roky později.

Podle ministra dopravy Martina Kupky bude ČR prosazovat odklad účinnosti normy a změnu dalších technických požadavků. "Ve stávající podobě je pro nás norma nepřijatelná,“ uvedl včera ministr po skončení společné neformální Rady ministrů dopravy a ministrů zodpovědných za energetiku ve Stockholmu.

Hlavní připomínka se týká navržených dat účinnosti. Zejména pro osobní a lehká užitková vozidla nebude podle Kupky dostatek času na přípravu, testy a přeschválení typu. "Dle našeho názoru přináší Euro 7 jen malé benefity pro životní prostředí, ale velké problémy pro evropský automobilový trh," dodal šéf resortu.

Od výrobců aut i vlád některých zemí však zní kritika pravidel, která patrně zvýší výrobní náklady v době, kdy automobilky začaly ve velkém vyvíjet elektrické automobily kvůli chystanému znemožnění produkce aut s klasickými spalovacími motory. Komise odhaduje, že se norma do ceny nových aut promítne v řádu tisíců korun, výrobci mluví o desítkách tisíc.

Evropská komise v návrhu nového nařízení zdůrazňuje, že znečištění ovzduší představuje v Evropě i nadále velké riziko pro životní prostředí a zdraví. Odhaduje se, že v roce 2018 způsobilo znečištění ovzduší v tehdejších 28 členských státech EU víc než 300.000 předčasných úmrtí, uvádí její materiál.

(čtk)

Foto: MD

spinner