ČESMAD Bohemia si od digitálních tachografů slibuje rovné podmínky na evropském trhu

ČESMAD Bohemia si od digitálních tachografů slibuje rovné podmínky na evropském trhu

20.11. - Od digitálních tachografů, které musejí mít od 1. ledna příštího roku všichni řidiči kamionů mezinárodní dopravy v EU, si sdružení nákladních dopravců ČESMAD Bohemia slibuje výrazné narovnání podmínek na trhu. Novinářům to včera řekl brněnský regionální ředitel Vojtěch Máša na setkání dopravců v Hustopečích na Břeclavsku.

I když všichni dopravci stihnout tachografy do aut nainstalovat, podle Mášova odhadu jich je 100 000, panuje kolem jejich používání nejistota. Je daná tím, že v nařízení EU se mluví o tachografu, nikoliv o paměťové kartě. Těm starým přitom vyprší platnost až v roce 2028, ale chybějí jim některé funkce. Jejich paměť je malá na to, aby zaznamenala data za posledních 56 dnů. Do konce roku totiž stačí zaznamenávat pouze 28 dnů. "Mezi řidiči to teď funguje tak, že si říkají, ať nahlásí ztrátu a dostanou za 700 korun novou, ale takhle to nemá fungovat. A je otázka, jak to policisté v kterých státech budou posuzovat, jestli řidiči dají pokutu, i když má vybavení podle nařízení, či nikoliv," uvedl Vojtěch Máša. Pokud by se ukázalo, že jde o systémový problém, bude ČESMAD Bohemia jednat s ministerstvem i zástupci EU, aby situaci řešili.

"Nechceme a nebudeme platit pokuty. I když teď ji řidič radši zaplatí, aby měl klid," řekl Vojtěch Máša. Stejně tak stará karta neumí zaznamenat překročení hranic. Dříve museli dopravci za hranicí její překročení zaznamenat, s digitálním tachografem nemusí. Digitální tachografy měly být povinné už dříve, ale kvůli komplikacím s jejich výrobou a zaváděním funguje nyní ještě přechodné období.

Digitální tachografy budou kontrolovatelné na dálku, takže policisté či osoby pověřené kontrolou si budou moct vytipovat vozidla a zjistí, zda řidič dodržoval povinné přestávky. "Dnes v tom mnozí podvádějí, z některých zemí systematicky. Kvůli tomu je na silnicích nebezpečno," řekl Vojtěch Máša.

Od poloviny příštího roku už budou muset mít dopravci druhou generaci digitálních tachografů, ale za největší změnu považuje Máša to, že od poloviny roku 2026 budou muset mít tachografy i všechny dodávky nad 2,5 tuny v mezinárodní dopravě. "Tito řidiči nejsou na povinnosti profesionálního řidiče vůbec zvyklí. To, že si objednáte víno ze Španělska a ještě druhý den vám ho nevyspalý řidič s krvavýma očima doveze, to skončí," uzavřel Vojtěch Máša.

(čtk)

Ilustrační foto: Ministerstvo dopravy

spinner