20. června 2015
Situace s běženci ve francouzském přístavu Calais se dramatizuje a v ohrožení zdraví i života se v posledních dnech ocitají zejména řidiči kamionů čekajících na nalodění. Minulý týden na to na základě nepříjemných zkušeností svých členů upozornilo Sdružení ČESMAD Bohemia.
Severofrancouzský přístav Calais je již několik let nejproblematičtějším místem, kde se shromažďují ilegální imigranti zejména ze severní Afriky a snaží se jakýmkoliv způsobem dostat ukryti v kamionech přes kanál La Manche do Velké Británie. Tento problém řeší řidiči kamionů už několik let – nocují pouze na hlídaných parkovištích na vzdálených místech, kontrolují neporušenost návěsů, v blízkosti přístavu se snaží vůbec nezastavovat, případně spolupracují s celníky v přístavu. Všechna tato opatření se v posledních dnech stávají nedostatečnými a s rostoucím množstvím a agresivitou běženců jde již doslova o život, upozornil minulý týden mluvčí sdružení Martin Felix.
„Jak nám sdělil Karel Klouda, člen představenstva společnosti ZDEMAR Transport, a. s., minulý týden se v bezprostředním ohrožení ocitli i dva řidiči jejich dopravní firmy,“ uvedl Martin Felix. Přestože v blízkosti přístavu podle něj kamiony za tichého souhlasu místních i police již ani nezastavují před značkou STOP, aby se na vozidla nenavěsily hrozny uprchlíků, pomalou jízdou se musí pohybovat v těsné blízkosti terminálu kvůli čekání na odbavení. Toho využívají zoufalí běženci, kteří na kamiony naskakují, mnohdy i za jízdy otevírají nákladová vrata a pokoušejí se ukrýt v nákladovém prostoru, ale často i na velice bizarních místech na nápravách či rezervě. Řidiči, kteří se snaží ochránit svůj náklad a samozřejmě se také vyhnout drastické pokutě na britské straně, se však stále častěji setkávají s přímým násilím. Bohužel s rostoucím počtem uprchlíků agresivnímu davu není často schopna čelit ani místní policie.
Karel Klouda ze společnosti ZDEMAR Transport proto podle něj radí všem řidičům: „Zde jde již opravdu o život a jedinec mezi rozvášněnými uprchlíky nemá šanci se ubránit. Jedinou možností je neopouštět vozidlo, snažit se dojet do prostoru terminálu, kde je situace stále o dost klidnější, a přítomnost běženců řešit s tamním personálem. Také je důležité co možná nejlepší zabezpečení techniky (zámky na vrata návěsů a paletové boxy, zajištění kabiny uzamčením). Naši řidiči byli při snaze přimět uprchlíky k opuštění vozidla fyzicky napadeni a byli rádi, že vyvázli bez újmy na zdraví.“
Sdružení ČESMAD Bohemia se podle něj v této souvislosti se zdokumentovanými případy obrací na Mezinárodní unii silniční dopravy IRU i Ministerstvo zahraničních věcí ČR, aby situaci začaly neprodleně řešit s francouzskými partnery a ti zajistili řidičům větší míru bezpečnosti.
(lan)