24. března 2015
České republice a dalším více než deseti zemím Evropské unie se nelíbí německý výklad zákona o minimální mzdě, který se podle tamního ministerstva práce vztahuje i na řidiče nákladních vozidel ze zahraničí. Téma minulý týden v Bruselu na jednání s ministry odpovědnými za otázky konkurenceschopnosti připomněl také náměstek českého ministra průmyslu a obchodu Vladimír Bärtl. Problémem už se zabývá Evropská komise.
Podle náměstka se Česko snaží o „odstraňování zbytečných překážek na vnitřním trhu“. Právě o dokončování jednotného unijního trhu minulý týden zástupci členských zemí unie v Bruselu hovořili. Německá interpretace zákona o minimální mzdě přitom podle Vladimíra Bärtla s pravidly o jednotném trhu v souladu není. Uvedl, že věcí se nezabývají jen členské státy EU, s německými partnery o ní vyjednávají také jednotlivá česká ministerstva. Berlínu se ozvaly i další unijní země, výrazně se angažuje například Polsko, které se obrátilo též na Evropskou komisi. Podle diplomatů navíc není vyloučené, že problém se objeví také na jednání unijního summitu.
Minimální mzda v Německu platí od začátku roku
Plošná minimální mzda začala v Německu platit od začátku roku. Německé ministerstvo práce zákon o zavedení minimální mzdy vykládá tak, že na 8,50 € (235 Kč) za hodinu mají nárok všichni zaměstnanci po tu dobu, kdy vykonávají práci na území Německa. Řidiči by u sebe prý měli mít příslušné doklady.
Odpor z okolních zemí EU
Proti takové interpretaci se ale hned v lednu začali hlasitě ozývat dopravci z okolních zemí EU, výklad pokládají za diskriminační. Německá strana pak počátkem února souhlasila s tím, že takový postup zatím od řidičů tranzitujících cizích kamionů a jejich zaměstnavatelů vyžadovat nebude. A proti tomuto vývoji zase v Německu začaly protestovat tamní dopravní odbory.
(čtk)