5. ledna 2025, lan
6.1. - Značka Mercedes-Benz obhájila po třiadvacáté v řadě celkové prvenství v registracích nákladních automobilů nad 6,5 tuny celkové hmotnosti v České republice. Přesvědčivé první pozice ve své kategorii dosáhla i značka Fuso.
V roce 2024 bylo podle údajů z registru vozidel z 2. 1. 2025 v ČR nově registrováno celkem 8671 nákladních automobilů nad 6,5 t celkové hmotnosti, tedy o přibližně 1.200 vozidel méně, než v roce 2023. Z toho bylo 1646 nákladních vozidel značky Mercedes-Benz, což znamená podíl na celkovém relevantním trhu 19 %. Značka tím dosáhla opět prvního místa mezi dovozci a výrobci nákladních vozů v počtu nově registrovaných vozidel v ČR.
V České republice bylo registrováno 839 tahačů návěsů značky Mercedes-Benz, což znamená tržní podíl 17,7 %. V podvozcích pro různé druhy speciálních nástaveb značka registrovala 623 vozidel, což znamená tržní podíl 20,8 % a taktéž tradiční první pozici v této kategorii.
Prodej malých nákladních vozů Fuso Canter, který též spadá do portfolia koncernu, zaznamenal též vítězství v katagorii relevantních lehkých nákladních vozů. Prodejem 68 ks dosáhl v kategorii srovnatelných produktů tržního podílu lehce přes 40 %. Elektricky z baterií poháněný Fuso eCanter je v počtu registrací jednoznačným lídrem před všemi ostatními produkty v kategorii N2 a N3. Již několik exemplářů slouží u prvních zákazníků a vzhledem k situaci na trhu má eCanter reálné šance se stát prvním elektrickým nákladním vozidlem v řadě vozových parků v ČR - především v branžích zásilkových a komunálních služeb.
Josef Mařík, ředitel společnosti Daimler Truck ČR, k úspěchu řekl: „Rok 2024 byl dosti turbulentní. V prvním pololetí ještě dobíhaly zakázky z doby silné poptávky v roce 2023. Od 1.7.2024 legislativa předepsala pro všechna nově registrovaná vozidla nové prvky bezpečnostní výbavy GSR, což mělo vliv na zvýšenou poptávku v prvním pololetí. Druhé pololetí se vyznačovalo značnou opatrností zákazníků v objednávkách nových vozidel, což se pak projevilo na celkovém trhu pod hranicí 9000 vozů, tedy na hodnotě o téměř 1300 vozidel nižší, než v roce 2023. Přesto rok 2024 můžeme hodnotit jako úspěšný. Těšíme se na to, že v roce 2025 budeme našim zákazníkům moci dodávat nové modely našich osvědčených vozidel. Děkuji všem našim zákazníkům za přízeň a důvěru a přeji nám všem, aby rok 2025 přinesl úspěchy a pokud možno stabilní ekonomiku v dynamicky se vyvíjejícím oboru nákladní automobilové dopravy.“
Jedním z hlavních argumentů pro vozidla značky Mercedes-Benz Trucks jsou jejich nízké provozní náklady a bohatá nabídka doprovodných služeb. V posledních letech se velmi dynamicky rozvíjí nabídka digitálních služeb a funkcí vozidel, které předznamenávají vstup do nové éry nákladní dopravy. Vzhledem k rostoucímu síťovému propojení vozidel a stále většímu počtu asistenčních systémů ve výbavě vozidel získává software vozidel rozhodující význam. Telematické služby pod hlavičkou FleetBoard a MB Uptime patřily vždy k těm hojně využívaným. Služby FleetBoard mají za sebou náročný přechod na nový portál, který využívá cloudové prostředí, což zákazníkům přináší modernější uživatelské rozhraní a podporuje nové možnosti konektivity. Službu MB Uptime využívá přibližně 60 % zákazníků, což představuje aktuálně kolem 2400 aktivních vozidel.
Přístup do digitálního světa divize Mercedes-Benz Trucks nabízí nový portál My TruckPoint. Společnost vychází tímto zákaznickým portálem vstříc přání mnoha klientů, kteří požadovali jednodušší správu vozového parku. Kompletně digitalizované pracoviště poskytuje zákazníkům 360° přehled o vozidlech, relevantních informacích, podkladech a procesech – a to s jedním jediným přístupem. Na portál se od jeho spuštění v roce 2024 již zaregistrovalo přes 200 zákazníků s více než 1100 vozidly a registrace rychle přibývají.
(lan)
Prostřednictvím zákaznického portálu mají zákazníci přístup také ke službě TruckLive. Registrovaným uživatelům služby My TruckPoint umožňuje přístup k řadě funkcí, které jsou spojeny s vysokou přidanou hodnotou jak pro provozovatele vozového parku, tak pro řidiče, a to jak dieselových, tak elektrických vozidel. Například Maintenance Management může vylepšit plánování údržby na základě aktuálních predikcí intervalů údržby. Provozovatelé vozových parků současně dostávají aktuální informace o stavu svých vozidel prostřednictvím příslušných dat a zpráv o událostech, a mohou tak rychle reagovat nezbytnými opatřeními, ať se jedná o údržbu, nebo opravy. Live Traffic se osvědčuje jako užitečný modul využitelný na cestách a pro rychlá opatření v oblasti dispečinku. Dodávaná data o silničním provozu v reálném čase umožňují dynamický výpočet trasy v navigačním systému ve vozidle. Díky tomu lze zkrátit doby jízd a precizněji plánovat doby příjezdu. Connected Traffic Warnings přispívá ke zvyšování bezpečnosti rozpoznáváním nebezpečí a předáváním výstražných upozornění na rizikové úseky vozidlům v blízkém okolí. Pomocí služby Service24h Connected mohou manažeři vozových parků nahlásit poruchu vozidla jednoduše online prostřednictvím portálu My TruckPoint for Mercedes-Benz Trucks. Vzhledem k tomu, že jsou relevantní data již předem vyplněna, ušetří online hlášení poruch cenný čas v porovnání s voláním na servisní horkou linku. V budoucnosti budou navíc přenášeny údaje o aktuální poloze vozidla a jeho diagnostická data, což zlepší přípravu případného zásahu havarijní služby. Služba Over-the-Air Updates umožňuje udržovat software vozidel v nejaktuálnější podobě – bez námahy a nezávisle na čase i místě. Přístrojová deska Multimedia Cockpit Interactive druhé generace, která je sériovou výbavou modelu eActros 600 a během roku 2025 se začne dodávat i do Actrosu L, poskytne řadu nových digitálních funkcí a mimo jiné též návod k uskutečnění aktualizace. Mercedes-Benz Trucks Remote 3.0 je mobilní aplikace, která umožní přístup k důležitým informacím o stavu vozidla.
Rok 2024 se také stal významným milníkem ve výrobě elektrických bateriových nákladních vozidel, protože od konce října byla zahájena výroba dlouho avizovaného modelu Mercedes-Benz eActros 600, čerstvého nositele prestižního titulu „International Truck of the Year 2025“, určeného především pro silniční dálkovou dopravu. První testovací vozidlo v České republice od podzimu vyzkoušela řada zákazníků, během roku 2024 společnosti zaznamenala první objednávky a první sériová zákaznická vozidla dorazí do ČR během prvního pololetí 2025.
V tradičním portfoliu vozidel se vznětovými motory je největší novinkou inovovaný Actros L, který se vyznačuje především novou kabinou řidiče, jejíž design a výbavu sdílí s elektrickým eActrosem 600. Výroba výrazně inovovaného vozidla též začala koncem roku 2024 a první vozidla přijela do ČR v prosinci. Velmi pečlivě vyladěná aerodynamika přináší další až 3% snížení spotřeby a s novou konfigurací hnacího agregátu s novou převodovkou a těžším stálým převodem vozidlo nabízí opět vyšší hospodárnost provozu. Řidiči pak ocení nové materiály, funkce a prvky výbavy v interiéru.
(lan)
Foto: Daimler Truck