19. října 2014
Mezinárodní unie silniční dopravy IRU a německý Svaz automobilového průmyslu VDA společně zorganizovaly v září v Hannoveru v rámci letošního ročníku Mezinárodního veletrhu užitkových vozidel IAA diskusní fórum o snižování emisí CO2 v silniční nákladní dopravě. Diskutující poukázali na výrazný pokrok při dosahování nižší spotřeby paliva i nižších emisí CO2, současně ale poukázali na limity dalšího pokroku.
Hlavní zástupce IRU při Evropské unii Michael Nielsen uvedl, že „dopravci registrují pozitivní dopad snižování spotřeby i emisí. Stoupá efektivita pohonu a současně se snižují provozní náklady. Na trhu by však měly být k dispozici další technologie, důležité je rovněž vytvořit pobídky, které by sektor silniční nákladní dopravy dále podpořily při investování do nových řešení. Chybí i větší přehled o dostupných produktech. Naštěstí některé asociace dopravců vytvořily pro své členy výborné návody.“ Generální ředitel svazu VDA Kay Lindemann poukázal na fakt, že spotřeba paliva těžkých nákladních vozů klesla od 60. let 20. století o plných 60 procent. „Tržní mechanismy vytvořily tlak na další snižování spotřeby pohonných hmot. Výrobci vozidel dostávají od svých zákazníků jednoznačné signály, že efektivní pohon je klíčovým kritériem pro rozhodování o investicích do vozového parku.“
Autodopravci uvítali zveřejnění nové strategie Evropské komise pro snižování emisí CO2 a spotřeby paliva. Podporu si získala především harmonizovaná metodika měření spotřeby a emisí u kamionů. „Myslíme si však, že evropské instituce a vlády členských zemí EU by měly mnohem výrazněji podporovat dobrovolné iniciativy. IRU je připravena úzce spolupracovat s Evropskou komisí, vládami a celým dopravním sektorem,“ dodal Michael Nielsen. Podle Kaye Lindemanna je nezbytné urychlit veřejné investice do silniční infrastruktury.
„Kongesce na kapacitně vytížených silnicích doslova torpédují úsilí sektoru nákladní dopravy,“ zdůraznil dále Kay Lindemann. Zatím prvním velkým krokem ke snížení spotřeby a tedy i emisí CO2 je nová legislativa, která umožní prodloužit maximální délku vozidel o prvky, které zlepší aerodynamické vlastnosti. A nemusí jít ani tak o průkopnické tvary, které představil na IAA Mercedes-Benz u svého konceptu Future Truck. Velký vliv na spotřebu má i aerodynamika návěsu, především ve spodní části před koly a v zadní části návěsu. V podstatě všichni hlavní výrobci již mají v předstihu připravené sady prvků, které lze nainstalovat na zadní část návěsu.