​Evropská unie zavádí předběžná cla na dovoz čínských elektromobilů

​Evropská unie zavádí předběžná cla na dovoz čínských elektromobilů

5.7. - Evropská unie zavádí od pátku 5. července předběžná cla až 37,6 procenta na dovoz čínských elektromobilů. Uvedla to Evropská komise. Tato prozatímní cla se použijí od 5. července 2024 po dobu nejvýše čtyř měsíců. V tomto časovém rámci musí být přijato konečné rozhodnutí o konečných clech prostřednictvím hlasování členských států EU. Po přijetí by toto rozhodnutí učinilo cla konečná na dobu pěti let.

Čína se loni stala díky elektromobilům největším světovým vývozcem automobilů. V následující textu přinášíme vybrané údaje o vývozu automobilů, a zejména elektromobilů z Číny.

Čína v loňském roce sesadila Japonsko z pozice největšího vývozce automobilů na světě, už v roce 2022 se dostala na druhé místo před Německo. Podle údajů čínského svazu výrobců automobilů CAAM se celkový vývoz automobilů z Číny loni zvýšil o 58 procent na 4,9 milionu vozů. K růstu výrazně přispěl hlavně zájem o elektromobily vyráběné v Číně.

Podle analytického ústavu BVVA, který se zaměřuje na asijské trhy, se loni čínský vývoz elektromobilů meziročně zvýšil o 70 procent, přičemž dosáhl hodnoty 38,5 miliardy dolarů. Byla to přibližně třetina celkového vývozu osobních automobilů z Číny.

Hlavním zahraničním odbytištěm čínských elektromobilů je nyní Evropa. Hodnota čínského vývozu elektrických vozidel do Evropy podle BVVA výrazně vzrostla: Z 15,4 miliardy dolarů v roce 2022 na 20,8 miliardy dolarů v roce 2023, což představuje 54,2 procenta z celkového objemu čínského vývozu elektromobilů.

Podle dat společnosti JATO Dynamics přesáhl v letošním roce podíl nových bateriových elektrických vozů vyrobených v Číně 20 procent z celkového počtu prodaných elektromobilů v Evropě. Podle odhadů Evropské komise činil v loňském roce podíl čínských výrobců na trhu s elektromobily v západní Evropě zhruba osm procent, zatímco v roce 2019 to bylo jedno procento.

V rámci Evropy směřovala většina, téměř 88 procent, čínských dodávek elektromobilů do 17 zemí. Mezi nimi vyniká Belgie, u které hodnota dovozu elektromobilů dosáhla 5,6 miliardy dolarů. Belgie ale obecně slouží jako tranzitní bod pro čínské automobily vyvážené do Evropy, protože vozy jsou po připlutí do přístavu dále distribuovány do dalších zemí (Německo, Francie, Itálie, Švýcarsko a další). Na země střední a východní Evropy připadá 12 procent dovezených čínských elektromobilů.

Čínské elektromobily bodují v Evropě zejména výhodnou cenou, bohatou výbavou i nápaditým designem. Jedním z důvodů, proč nyní mohou čínské podniky nabízet kvalitní vozy za dostupné ceny, jsou pravidla pro vstup zahraničních podniků na čínský trh. Zahraničí automobilky se podle nich musejí spojovat s čínskými podniky, které tak získávají klíčové know-how v oblasti výroby aut. Výraznou roli hrají také státní subvence. Podle údajů Evropské komise jsou ceny čínských elektromobilů v důsledku státních subvencí zhruba o 20 procent nižší než u modelů vyrobených v EU.

Konkurenční hrozba, a hlavně subvence poskytované čínskou vládou tak přiměla Spojené státy a Evropskou unii k zavedení cel. Spojené státy v květnu oznámily, že zvýší cla na dovoz elektromobilů z Číny z 25 na 100 procent. Evropská komise ve čtvrtek oznámila, že zavádí na dovoz elektromobilů z Číny do Evropské unie prozatímní dodatečná cla ve výši až 37,6 procenta. Cla budou platit od pátku 5. července. O konečných clech pak budou státy hlasovat v říjnu.

Proti clům ale protestují i někteří evropští výrobci. Podle odhadů banky HSBC vytvářejí například němečtí výrobci automobilů 20 až 23 procent svých globálních zisků právě v Číně. Navíc významná část automobilů dovážených do EU z Číny pochází od evropských značek. Podle dřívější analýzy Reuters by případná čínská odveta dopadla především na firmy Mercedes-Benz, BMW, Volkswagen, Porsche a Ferrari.

České Sdružení automobilového průmyslu, které zastupuje tuzemské automobilky, cla také hodnotí negativně. Jako důvod uvádí fakt, že více než 90 procent klíčových materiálů pro výrobu elektrických vozidel i samotné baterie dováží evropské automobilky z Číny. Zvýšení cen těchto importů nebo jejich blokace by bylo pro domácí výrobce velkým problémem z hlediska plnění ambiciózních plánů EU snižovat množství oxidu uhličitého.

(čtk)

Ilustrační foto: Pixabay

spinner