Systém eCall

Evropští poslanci začali jednat o zavedení systému eCall

Evropští poslanci začali jednat o zavedení systému eCall

BRUSEL (27.9.) – Evropský parlament tento týden poprvé projednával návrhy legislativních dokumentů, které mají vést k zavedení systému eCall v Evropské unii. Nové modely osobních a lehkých užitkových vozidel by měly být od října 2015 vybaveny eCallem – systémem budoucnosti, který v případě nehody přivolá posádce pomoc prostřednictvím linky tísňového volání 112 a záchranářům pošle polohu havarovaného auta.

„Všechny technologie jsou dostupné, náklady na instalaci minimální. Není důvod váhat, systém zkrátí reakční dobu sanitek skoro o polovinu, zmírní závažnost zranění až o 10 procent a sníží počet úmrtí na silnicích až o 15 procent,“ vysvětluje europoslankyně Olga Sehnalová, která byla nedávno jmenována zpravodajkou hlavního návrhu nařízení. Jeho účelem je zajistit, aby eCall ve vozidlech fungoval bez problémů.

„Návrh myslí i na ochranu osobních údajů. Systém eCall nebude nikoho sledovat, ani jej nebude možné ke sledování využít. Aktivuje se pouze v případě nehody či manuálním spuštěním samotnou posádkou,“ říká poslankyně Sehnalová. „Instalace eCallu do auta je odhadována Evropskou komisí na méně než 2 500 korun, modernizace center tísňového volání vyjde každý členský stát přibližně na 27 milionů korun. Česká republika se ale může pyšnit tím, že je jedním ze států Unie, které jsou na přijetí systému již nyní velmi dobře připraveny,“ dodává poslankyně.

V současné době je podobným systémem tísňového volání na komerční bázi vybaveno zhruba 0,7 procenta vozidel v Evropě. Služba však zdaleka nefunguje ve všech členských státech a mnohdy je pro uživatele zpoplatněna. Nový systém by měl být dostupný všem a bezplatně. Projednávané návrhy v Evropském parlamentu mají zajistit, aby byly na eCall dobře připraveny telekomunikační sítě, centra tísňového volání i automobily.

(tj)

spinner