Jan Jandečka (Fleet Consulting Group, s.r.o)

Firemní vozidla by se neměla vybírat jen podle kupní ceny

Firemní vozidla by se neměla vybírat jen podle kupní ceny

Vybrat vhodná vozidla do firemního vozového parku je poměrně náročná činnost, rozhodně by se nemělo vycházet pouze z kupní ceny či preferované značky. „Jedním z rozhodujících kritérií by měla být zůstatková cena vozidla při jeho budoucím prodeji,“ říká Jan Jandečka, jednatel poradenské společnosti Fleet Consulting Group, s. r. o.

„Jak se dá nejvíce ušetřit na správě vozového parku?“

„Velmi zjednodušeně lze říct, že ušetřit lze dvojím způsobem. Jednak interním nastavením pravidel a směrnic každé společnosti a jednak efektivním výběrem vhodných dodavatelů. Ideální je začít nejprve u sebe a ve vlastním způsobu řízení vozového parku, a až když jsou zodpovězeny všechny základní otázky a stanoveny jasné priority a pravidla, začít s výběrem vhodných dodavatelů. Většinou se ale setkáváme s opačným přístupem, protože podívání se pod vlastní pokličku bývá často spojeno s nepříjemnými otázkami, vysvětlováním a množstvím často mravenčí práce. Ze zkušenosti ale mohu potvrdit, že tato práce se zatím vždy vyplatila a mnohdy měla pro firmu až překvapivě významný dopad na celkové náklady spojené s autoparkem. Vyjednávání o podmínkách s dodavateli vozidel a doprovodných služeb by tak vždy mělo být až v okamžiku, kdy firma přesně ví, co potřebuje, v jakém rozsahu a kvalitě. Typickým příkladem je samotný počet vozidel, jejich skladba a vybavení.“

„Co všechno ovlivňuje náklady na správu vozového parku a jaká jsou kritéria pro výběr nejvhodnějšího vozidla pro firemní park?“

„Bez nadsázky lze konstatovat, že úplně všechny položky, které jsou jakkoliv spojené s nákupem, provozem a odprodejem vozidla. Často se pozornost upírá pouze na pořizovací cenu vozidla, v lepším případě na jeho značku a až na druhé koleji zů-stávají položky údržba, pneumatiky, pojištění, spotřeba, a především pak zůstatková cena vozidla. Přitom zrovna tato veličina by měla hrát jednu z hlavních rolí při výběru vhodného vozidla pro firemní park. Jen položka amortizace vozidla (rozdíl mezi pořizovací a zůstatkovou cenou) tvoří zhruba třetinu všech nákladů, samozřejmě v závislosti na typu vozidla, délce jeho držení a nájezdu kilometrů. Dnes se prakticky ve všech oblastech posuzuje výhodnost každého řešení přes tzv. TCO (celkové náklady na pořízení). Jde vlastně o velice jednoduchý vzorec, do kterého však nesmíte zapomenout zadat všechny potřebné nákladové údaje o vozidle. Často jsou klienti překvapeni, jak zdánlivě drahá, popřípadě lépe vybavená vozidla mohou v celkovém součtu nákladů porážet vozidla, jejichž pořizovací cena je výrazně nižší.“

„Kdy je lépe dát přednost outsourcingu správy vozového parku a kdy se vyplatí vlastní správa?“

„Dříve platilo, že čím větší je vozový park, tím více je vhodné jeho správu outsourcovat. Dnes vidíme, že outsourcing už zdaleka není jen výsadou bohatých či zahraničních firem. Outsourcing se cenově natolik posunul, že jej dnes využívají i malé společnosti s desítkami vozidel i někteří živnostníci. U mnohých firem však stále převládá názor, že nejlepší je vozidlo vlastnit. Zčásti jde o určitý zvyk a zčásti je to z důvodu stále ještě nízkého povědomí o tom, jakým způsobem a s jakou efektivitou lze správu autoparku outsourcovat. Zároveň je zde i určité povědomí z minulosti o příliš vysoké nákladnosti takového řešení. Na druhou stranu ale určitě nelze paušálně tvrdit, že přenesení odpovědnosti za autopark na jiný subjekt je vždy ta nejlepší varianta. Pokud však správa autoparku nepatří mezi vaše koníčky nebo pokud ji nemáte historicky perfektně organizovanou, pak minimálně stojí za to prověřit si aktuální tržní možnosti jejího outsourcingu. Na trhu je stále více společností, které se touto problematikou zabývají, což jednoznačně svědčí o neustálém rozvoji této sužby. Díky tomu je již poměrně zajímavý počet takových dodavatelů. Zároveň to ale klade důraz na pečlivý výběr vhodného partnera a pochopení všech detailů spolupráce a smluvního nastavení. Při dobrém výběru partnera a vhodném nastavení služeb se tak lze velmi elegantně zbavit všech starostí s autoparkem a zároveň snížit náklady na jeho provoz.

Tomáš Johánek

spinner