6. listopadu 2024, red
Malý nákladní automobil Fuso Canter je i našim uživatelům velice dobře známý. Vždyť je 0produkovaný od roku 1980 již v páté generaci. Nejnovější „Portugalec“, vyrábí se totiž v továrně Fuso Truck Europe v Tramagalu, přichází opět v modelové řadě eCanter, což znamená, že má osvědčený elektrický pohon. My jsme si ho vyzkoušeli se skříňovou nástavbou s čelem.
Základní linie kabiny vozu zůstaly zachovány, pravda, co jiného vymyslet, ovšem klasický design byl doplněn barevně odlišenými prvky, vydařeným tvarováním světlometů a masky. V našem případě, tedy skříňové nástavby, byla na kabinu logicky instalována nástavba střešního spoileru s bočními aerodynamickými prvky ke snížení odporu vzduchu. Celkově vypadá design moderně a svižně.
V jednoduchosti je síla, toť pravděpodobně dlouhodobá filozofie konstruktérů těchto malých náklaďáků. Proto je v kabině vše skutečně jednoduché, přehledné a snadno ovladatelné. Už nalezení optimální polohy za volantem zabere pouze několik sekund. Hlavně z toho důvodu, že volant je ve velkém rozsahu výškově i podélně seřiditelný. Mimochodem, velikostně i tloušťkou věnce padne výborně do ruky. V pohodlném dosahu také nabízí multifukční ovládání některých parametrů vozidla.
O parkovací brzdu se nemusíte starat, vše zvládá elektronika, navíc má brzda funkci Hold, kterou jsme ocenili při rozjezdu do kopce.
Trochu lacině působí otočný výlisek z plastu nahrazující buď klasický klíček (ten se samozřejmě do elektromobilu nehodí) nebo tlačítko. Ovšem důležitá je funkčnost, a ta je bez problémů.
To, co jsme u minulé generace postrádali, zde najdeme. Jedná se o nový barevný digitální přístrojový štít. Nevadí výhledu z vozu, a přitom je krásně čitelný. Vůbec, výhled z vozu je solidní do všech stran, a navíc na přístrojové desce vás ikonka upozorní na vozidlo v mrtvém úhlu.
Šedý převážně plastový interiér je oživený horním dílem z tmavšího materiálu, ocenili jsme, že se za slunečného počasí neodráží v předním skle.
Sedadla jsou jednoduchá ale tvarovaná tak, že se na ně snadno nastupuje. Prostě nezapomnělo se na to, že se jedná o rozvážkový automobil.
Rozvážce vládne elektřina
Automobil v této konfiguraci je určen pro rozvážku zboží po městě či nedalekém okolí. Proto se jedná o variantu se dvěma bateriovými bloky o jmenovité kapacitě 83,6 kWh.
To ostatně prozrazuje i typové označení M-Batt – tedy střední velikost ze tří variant. Jenom pro dokreslení, jsou použity baterie LFP, tedy lithium – železo – fosfátové, mající dlouhou životnost a zaručují vysokou úroveň bezpečnosti. Aby se zajistila jejich optimální teplota, je celý systém doplněn kapalinovým chlazením a vyhříváním. A ještě jedna důležitá vlastnost baterie, dle údajů výrobce umožňuje využít 94 procent jmenovité kapacity. Jedná se skutečně o nadprůměrnou hodnotu.
Důležitým parametrem u těchto vozidel je dojezd na jedno nabití. V tomto případě deklaruje výrobce dojezd 140 km, ale to z velké míře záleží na způsobu provozu, stylu jízdy a četnosti používání rekuperace. My jsme jezdili po Praze, při okolní teplotě 19 stupňů C, většinou v málo zvlněném terénu, bez zatížení a častých přestávek. Maximálně jsme využívali rekuperaci brzdné energie, mimochodem má mimo nulové polohy další tři stupně, které jdou pohodlně regulovat hlavní volicí pákou režimu jízdy. Výsledkem naší jízdy byl dojezd cca 158 km, což je pro rozvážkovou městkou jízdu optimální.
Velkou výhodou je možnost nabíjení střídavým i stejnosměrným proudem. Dodejme, že v prvním případě jde o nabíjecí výkon až 22 kW a v druhém až 104 kW. Při použití stejnosměrného nabíjení s příkonem 104 kW odjíždíte od nabíječky plně nabití za necelou hodinu.
Svižný a tichý provoz
Motor má maximální výkon 129 kW (175 k), trvalý výkon pro běžný provoz je 110 kW a točivý moment až 430 Nm. To jsou hodnoty pro tento typ vozu a jeho provoz plně dostačující. Řidič si tak může plně vychutnávat svižnou akceleraci vlastní elektrickému pohonu. Ani se nedivíme, že mu ve větším rozletu zabrání omezovač rychlosti nastavený na 89 km/h. V kabině vozu vládne v celém rozsahu rychlostí klid bez vibrací a ticho, které při maximu naruší pouze hluk obtékajícího vzduchu. Ovšem vzhledem k aerodynamickému provedení se spoilerem není nikterak masivní.
Při jízdě jsme velmi ocenili spoustu standardně dodávaných aktivních bezpečnostních prvků, jako jsou nejen klasické ABS, ESP ale i systém nouzového brzdění, varování při vybočení z jízdního pruhu či asistent pro odbočování. Prostě eCanter plní současné bezpečnostní požadavky s velkou rezervou.
Vzhledem k tomu, že se jedná o elektrické vozidlo, tak je logické, že veškeré osvětlení má systém LED.
Oceňovanou klasikou u těchto vozů je nejmenší poloměr otáčení v rámci své kategorie. Proto nebyl problém manévrování i v úzkých uličkách hlavního města. Naopak jízdní vlastnosti v maximálních rychlostech zvyšuje stabilizátor na zadní nápravě. Nedochází tak k poznatelnému naklánění celého vozu.
Nákladní auta této modelové řady jsou předurčena k montáži nástaveb. V tomto případě se jednalo o skříňovou nástavbu s hydraulickým čelem. Hydraulické čelo mělo nosnost až 1000 kg, a tak nebyl problém do rozměrné nástavby pohodlně naložit a samozřejmě i vyložit náklad o celkové hmotnosti přes tři tuny.
Více těchto vozidel
do měst
Náš test ukázal vhodnost tohoto lehkého elektrického automobilu osazeného skříní, právě pro rozvážkovou službu ve městech. Jeho přednosti, tedy provoz bez emisí, bez rušivého hluku, vstřícnost pro posádku, snadnost obsluhy, manévrovatelnost a v neposlední řadě nákladní kapacita, nás o tom bezezbytku přesvědčily.
(red)
Foto: RED