16. srpna 2015
Tři oběti na životech a 17 zraněných si vyžádala srážka pendolina Českých drah s nákladním autem na železničním přejezdu ve Studénce na Novojičínsku. Nehodu způsobil polský řidič kamionu, který vjel na koleje v době, kdy už svítila červená světla. Vůz zůstal zavřený mezi závorami, nepokusil se je prorazit. Řidič nehodu přežil, následně ho zadržela policie a obvinila z trestného činu obecného ohrožení, za což mu hrozí až deset let vězení.
Havárie se stala na frekventované trati mezi Prahou a Ostravou. Jedná se o nejvážnější tragédii na české železnici za posledních zhruba sedm let. Materiální škody dosahují částky téměř 160 milionů Kč, z toho 150 milionů Kč jsou na vlakové soupravě Pendolino. Podle odborníků se řidič dopustil fatální chyby, když závory neprorazil a z kolejí neodjel. Následně do kamionu, který převážel plechy, vrazilo téměř maximální povolenou rychlostí pendolino. Jeho strojvedoucí viděl kamion v kolejišti na poslední chvíli, stačil pouze mírně snížit rychlost vlaku. Auto začalo po srážce hořet, vlak před sebou tlačil stovky metrů hořící trosky vozu.
Polský řidič se přiznal, že světla už blikala
Zástupce ředitele moravskoslezské policie Radim Witta potvrdil, že kamion vjel na přejezd v době, kdy červená světla blikala už více než půl minuty. Pak spadly závory, kamion mezi nimi zůstal stát a ve vysoké rychlosti do něj narazil vlak. Řidič byl v době srážky v kabině nákladního vozu, kterou vlak urazil, a nebyl vážněji zraněn. Později sám přiznal, že věděl o tom, že je signalizační zařízení již v činnosti, domníval se však, že ještě stihne projet.
V příštích dnech se rozhodne o dalším osudu pendolina
Mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal řekl, že se podařilo stáhnout data z jedné z černých skříněk z vlaku a první analýzy hovoří o tom, že strojvedoucí udělal vše pro to, aby srážce zabránil. Na tak krátkou vzdálenost se mu to ale nemohlo podařit.Havarované pendolino dorazilo několik dní po nehodě do Prahy, kde proběhnou potřebné prohlídky a expertizy, které rozhodnou o jeho dalším osudu. Soupravu přijedou prohlédnout i zástupci italského výrobce. České dráhy mají k dispozici sedm souprav Pendolino, přičemž jedna funguje jako náhradní, protože pro provoz je třeba šest vlaků. Aktuálně má společnost k dispozici souprav pět. Jedna je zničená po nehodě, další je na rozsáhlé údržbě, která by měla trvat do konce srpna.
Tomáš Johánek s využitím ČTK