29. června 2015
Historie značky Langendorf se začala psát v roce 1889, kdy Franz Bernard Langendorf založil v německém Waltropu vesnickou kovárnu. V roce 1952 vyjel z bran tamní dílny první sklápěcí přívěs a od té doby byl zdejší rozrůstající se závod místem, kde často vznikaly technické novinky, které určovaly další vývoj v oblasti speciální přípojné techniky. Velkou novinkou bylo v roce 1956 představení nízkoložného podvalníku s otočnou nápravovou sekcí, která umožnila nakládat přepravovaná vozidla na návěs najížděním zezadu bez potřeby použití nakládacích ramp.
V roce 1972 přišla další novinka, výroba prvního sklápěcího návěsu s aluminiovou nástavbou. A asi největším mezníkem v historii závodu byl první inloader pro přepravu skla. Langendorf u něj použil technologii zcela nového podvozku ve tvaru písmene U, na jedné straně otevřeného a s novým vlastním způsobem uchycení náprav. Tato koncepce se používá při výrobě této dopravní techniky dodnes. O sedm let později pak byl vyroben i první inloader pro přepravu betonových panelů. A v roce 1995 byl představen odolný sklápěcí návěs s oblým dnem, který se v současnosti vyrábí i v izolovaném provedení. V roce 2005 Langendorf založil svůj vlastní závod v Rumunsku, kde se vyrábějí těžké svařované komponenty, jako například sklápěcí nástavby nejen pro trh ve východní Evropě. A v roce 2009 byla ve Waltropu otevřena nová servisní hala s třiceti stanovišti pro opravy.
Nový majitel – název i výrobní program zachovány
V roce 2012 již Langendorf patřil k předním výrobcům speciálních vozidel v Německu a i v současnosti se zaměřuje na inovace v oblasti sklápěcích přívěsů a návěsů. Co se týče inloaderů, u jejichž zrodu stál, je lídrem na trhu a dodává je téměř do všech zemí, kde je tato technika schválená. Rok 2012 však byl přelomový i z jiného důvodu. Společnost vyhlásila platební neschopnost a úpadek. Následujícího roku ji převzala společnost Strautmann Fahrzeugwerke vyrábějící zemědělskou techniku. Výkonnými řediteli se stali Dr. Klaus P. Strautmann a Jens Daniel, bylo zajištěno 180 pracovních míst a došlo k restrukturalizaci a posílení společnosti. A již v první polovině roku 2014 byla firma Langendorf opět zisková, prodala zhruba osm set vozidel a počet zaměstnanců se zvýšil na 235.
Od sklápěček přes podvalníky až po inloadery
Výrobní program se v podstatě nemění. Zahrnuje sklápěcí vozidla, podvalníky, inloadery i výměnné nástavby. A jedná se o kusovou výrobu, přes-ně podle konkrétních požadavků jednotlivých zákazníků. Nabídka sklápěcích vozidel zahrnuje jak přívěsy a návěsy, tak nástavby, a to v ocelovém i hliníkovém provedení, včetně korb s oblým dnem. Nástavby mohou mít výkyvná nebo hydraulicky ovládaná zad-ní vrata a mohou být izolované. Jméno Langendorf je těsně spojeno s inloadery, u jejichž vzniku firma stála. Vyrábí je pro přepravu deskového skla i stavebních prefabrikátů a v nabídce je také univerzální skříňový návěs se systémem dvou hydraulicky ovládaných podlah Flexliner s kapacitou tří standardních plachtových návěsů.
Součástí nabídky jsou dlouhodobě i nízkoložné návěsy a přívěsy pro těžkou a nadměrnou přepravu. Langendorf se specializuje na vozidla se dvěma až čtyřmi nápravami; nápravy mohou být silově řízené a zesílené. Mohou být také v provedení s nízkoložnou přepravní plochou usnadňující transport rozměrných nákladů a strojů, mít odpojitelný labutí krk a také variabilní délku přepravní plochy. A v nabídce nechybějí různá speciální vozidla a nástavby, například s nakládacím jeřábem, či systémy pro výměnné nástavby. Při vývoji nových vozidel konstruktéři využívají nejmodernější CAD systémy s 3D promítáním a na základě spolupráce se zákazníky dochází průběžně k optimalizaci výrobního programu. Řada inovací je průběžně integrována do výroby, která je organizována tak, že i v rámci standardní nabídky umožňuje realizovat speciální požadavky zákazníků. V České republice prodej vozidel značky Langendorf zajišťuje společnost Hesti.
Milan Frydryšek