21. února 2015
Dopravní informační systém viaRodos ukončil testování a je připraven pro použití všemi řidiči, dispečery a dalšími zájemci v České republice. ViaRodos vyvinula v rámci svého superpočítačového centra IT4Innovations Vysoká škola báňská – Technická univerzita Ostrava. Systém využívá hlavně anonymní zdrojová data 130 tisíc vozidel osazených sledovacím systémem GPS z mýtných bran, která zpracovává nejvýkonnější počítač ve střední Evropě.
Pilotní verze systému viaRodos byla spuštěna v únoru 2013 a po dvou letech testování je připravena na ostrý provoz v rámci dynamických navigačních systémů nebo přímo na internetu. Již dnes je možné na adrese www.viarodos.cz získat dopravní informace o hlavních silnicích České republiky. Výhodou systému je množství poskytovaných informací, aktualizovaných každých 30 sekund: řidič se dozví s přesností několika kilometrů, jaká je na komunikaci průměrná rychlost a jaké zpoždění na krátkém úseku může nabrat.
Data z provozu poskytují vozidla s GPS i mýtné brány
ViaRodos sleduje dopravní situaci pomocí několika zdrojů – již zmíněných 130 tisíc vozidel osazených sledovacím systémem GPS, dále 265 mýtných bran rozmístěných v intervalech několika kilometrů na hlavních silnicích a dopravních kamer ve městech. Všechna data jsou anonymní a není možné určit vůz či jeho majitele. Data zpracovává nejvýkonnější počítač České republiky, který provozuje centrum IT4Innovations Vysoké školy báňské – Technické univerzity v Ostravě. Systém viaRodos doposud poskytoval aktuální dopravní informace o hlavních komunikacích plus v Praze, Brně a Ostravě ve zkušebním rozhraní na adrese www.viarodos.cz.
„Aplikace viaRODOS výrazně usnadňuje řidičům život, neboť je schopná s maximální přesností předpovídat dopravní zácpy, dobu celkového zdržení v koloně, případně doporučit adekvátní objízdnou trasu a výrazně tak ušetřit čas,“ uvedl dopravní expert Národního superpočítačového centra IT4Innovations Martin Hájek. Pokud tedy řidiče čeká například cesta z Prahy do Ostravy, systém spolehlivě vyhodnotí, zda se vydat jižní trasou přes Brno či zvolit severní dálnici přes Hradec Králové. „Všechny tyto informace bychom nyní chtěli poskytnout řidičům přímo do jejich vozidel,“ řekl Hájek. To by měly umožnit mobilní aplikace nebo RDS-TMC, tedy rádiové vysílání, které umožňuje informace přenášet do automobilových navigací.
Centrum pro rozvoj dopravních systémů RODOS je největším současným subjektem působícím v oblasti aplikovaného výzkumu v odvětví dopravy se zaměřením na monitorování, řízení silniční dopravy a jejího financování. Tvoří ho tři největší technické vysoké školy v ČR, jedna veřejná výzkumná instituce a šest podniků, které patří mezi přední dodavatele a výrobce v oblasti IT technologií, softwaru, sběru dat a zavádění inteligentních dopravních systémů do praxe na českém trhu.
Tomáš Johánek