27. října 2022, Milan Frydryšek
Společnost C.S.CARGO loni výrazně zvýšila tržby a otevřela také nové logistické areály. Výhled na letošní rok i další plány nám přiblížil její generální ředitel Ing. Aleš Willert.
Společnost C.S.CARGO loni zvýšila tržby o třicet procent na celkových 5,85 miliardy korun. Letos se však výrazně zvýšily provozní náklady. Jaké výsledky očekáváte na tomto pozadí letos?
V letošním roce očekáváme další růst, především díky akvizicím nových zákazníků. Každopádně přeprava a logistika se (asi stejně jako mnohé jiné obory) nachází ve velmi nepříznivé situaci. Poučeni minulými roky jsme v C.S.CARGO nyní více flexibilní, přemýšlíme komplexněji a řekl bych, že jednáme efektivněji v celé skupině (tedy i na Slovensku a v Polsku). Ale odhady do budoucna jsou nejisté. Pokaždé, když si v posledních letech říkám, že jsme situaci zvládli a vše je pod kontrolou, přijde další krize. Nicméně příležitosti na trhu stále jsou a my pokračujeme v diverzifikaci služeb a klientů. Zároveň růst nákladů je enormní a prakticky neustále se zákazníky jednáme o navyšování cen. Je to velmi náročné, ale máme dobrý tým a věřím, že i letošní turbulentní rok zvládneme. Vděčíme za to i našim zákazníkům, jejichž dlouhodobé důvěry si vážíme.
Vaše společnost nedávno začala provozovat plně elektrický nákladní automobil pro firmu Lidl. Jak vnímáte jako dopravce snahu o rozvoj elektromobility v těžké nákladní dopravě?
Alternativní pohody jsou jeden ze směrů vedoucích k částečnému omezení negativních vlivů těžké nákladní dopravy. My v součinnosti se zákazníky testujeme všechny dostupné technologie a pohony. Ovšem razíme teorii, že jejich využívání by mělo být smysluplné. Takže třeba bateriová vozidla zatím nejsou pro dálkovou přepravu alternativou. Schází odpovídající dobíjecí infrastruktura a rozvoji brání také jejich nízký dojezd, vysoká pořizovací cena a aktuálně vysoká cena elektrické energie. Zájem zákazníků registrujeme, ale ekonomika a provozní omezení situaci nyní moc nenahrávají.
Každý nový projekt proto pečlivě zvažujeme. V případě Lidlu jsme elektrický kamion nejprve řadu měsíců testovali, abychom si udělali představu o jeho případném využití. Nyní je kamion vytěžován tak, aby při rozvozu uplatnil právě své přednosti – tichý elektromotor (což je ideální pro centra měst ve večerních hodinách, kdy zásobování často probíhá) a bezemisní provoz.
Postupně otevíráte nové logistické areály. Chystáte otevřeních dalších i v příštím roce?
Pokud se naskytne vhodná příležitost, jsme připraveni. V letošním roce jsme otevřeli logistický areál v Panattoni Parku v Týništi nad Orlicí, kde jsme pro našeho klienta vybudovali jedno společné distribuční centrum pro český trh. Zde konsolidujeme veškeré logistické činnosti od vykládky kontejnerů až po provozování e-shopu. V loňském roce jsme otevřeli areál v jihočeské Plané nad Lužnicí, který budeme v nejbližší době rozšiřovat. Logistická centra ale otevíráme i v dalších zemích působení. Na Slovensku to bylo ve Warehouse Trenčín a v logistickém parku P3 Žilina. V Polsku aktuálně jednáme o rozšíření našich logistických služeb v Bierunu. Logistika patří dlouhodobě k našim stěžejním činnostem.
Jaký dopad podle vás bude mít na dopravu a logistiku snižující se koupěschopnost obyvatelstva? Lze v současné době odhadovat, o jak dlouhodobý jev se bude jednat?
To zatím neumím říct. Po době, kdy jsme řešili situaci okolo covidu-19, se nyní snažíme vycházet ze zkušeností z doby pandemie. Nákupní chování lidí se mění, vidíme to u našich zákazníků a jejich požadavků.
V jednotlivých segmentech je situace rozdílná. U FMCG a e-commerce již cítíme mírné ochlazení poptávky. Vzhledem k tomu, že se ještě nenarovnal dodavatelsko-odběratelský řetězec, je ale těžké predikovat budoucí vývoj. Nevím, nakolik dobíhá vykrývání starších objednávek zákazníků a co je reálná spotřeba.
Každopádně ostražitost v našem oboru je na místě, jsme na konci řetězce a realitu fungování ekonomiky vidíme bezprostředně.
Jaké jsou vaše plány pro příští rok, a to jak z hlediska měnící se ekonomické situace, tak i co se týče tlaku zavádění alternativních pohonů, především elektromobility?
Stále platí, že se snažíme diverzifikovat klienty i služby pro ně, abychom obsadili všechny klíčové segmenty v dopravě i logistice. Alternativní pohony využijeme pouze tam, kde to dává smysl. Záleží na klientech a jejich požadavcích a na vývoji v oblasti energií a jejich dostupnosti. Jsme připraveni zákazníkům tato řešení nabízet dále, rádi otestujeme například i elektrotahače těžké řady, jakmile budou k dispozici na českém trhu. Trh bedlivě sledujeme, ale nejednáme bezhlavě. Myslím si, že další rozvoj elektromobility není možný bez pomoci státu či evropských peněz.
Milan Frydryšek
Foto: C.S.CARGO