7. listopadu 2024, Milan Frydryšek
Areál společností EWT a Hoffmann & Žižák v Zápech u Brandýsa nad Labem prochází v současné době rozsáhlou modernizací. O tom, co tato změna přinese zákazníkům, jaká je aktuální nabídka vozidel Schmitz Cargobull i o trendech v silniční nákladní dopravě jsme hovořili s jednatelem obou společností Ing. Michalem Žižákem.
Váš areál v Zápech u Brandýsa nad Labem nyní prochází rozsáhlou přestavbou. Co vašim zákazníkům tato modernizace přinese a kdy bude dokončena?
Náš původní areál v Zápech jsme otevřeli v roce 1999 a k pětadvacátému výročí jsme se rozhodli pro jeho radikální modernizaci. Přestavba bude mít příznivý dopad na služby a komfort pro zákazníky a projeví se také v oblasti servisu, kde významně zvyšujeme kapacity pro dodávková a osobní vozidla. Podařilo se nám vytvořit oddělené příjmy oprav pro nákladní vozidla, návěsy i osobní i dodávková vozidla. Navíc budujeme velice kvalitní zázemí pro řidiče, Truck Point, kde budou i sprchy a řidiči tam budou moci vykonat povinný odpočinek či strávit dobu při čekání na opravu. Truck Point bude otevřen během ledna a to je vlastně termín, kdy chceme mít dokončený celý areál.
Výstavba je dnes prakticky již u konce, máme hotové parkovací plochy, finalizujeme povrchy uvnitř budov a očekáváme, že nyní nastoupí zahradníci. Chceme vybudovat skutečně moderní areál, který bude zdravou kombinací novodobé architektury se zelení.
A v tempu nechceme polevit ani v příštím roce, kdy hodláme zrekonstruovat naši nejstarší budovu, v níž provádíme opravy nákladních vozidel. Zároveň připravujeme vytvoření nového reprezentativního místa nedaleko od současného areálu, které bude určeno výhradně pro společnost EWT, jež je generálním dovozcem návěsů Schmitz Cargobull. V první fázi zde chceme vybudovat prostor pro parkování návěsů, jejich předávání a centrum prodeje návěsů. V druhé fázi bychom v tomto areálu rádi vybudovali sklad náhradních dílů tak, aby nový areál byl hotový v roce 2027.
Celý náš areál, který modernizujeme, má dohromady 4 ha, což je impozantní plocha. Po dokončení stavby tak budeme připraveni na další čtvrtstoletí našeho podnikání.
Na letošním veletrhu IAA byl vidět velký zájem výrobců o elektromobilitu, i když reálný provoz na silnicích vypovídá o jiném pohledu dopravců. Elektromobilita se však promítá i do oblasti návěsové techniky, především do segmentu chladírenských návěsů, kde má své opodstatnění…
Jsem o tom naprosto přesvědčený. Velice jasně vychází rovnice mezi hmotností plné dvousetlitrové nádrže nafty chladírenského agregátu a hmotností baterie. V příštím roce plánujeme podrobné představení naší elektrické chladicí jednotky i pro české zákazníky – máme objednané již dva návěsy, abychom mohli udělat větší prezentace tohoto produktu. Výrobci tahačů začínají do České republiky dovážet elektrické tahače a myslím si, že je nyní vhodná doba, abychom i my představili náš příspěvek k této oblasti. Ostatně již v září na veletrhu IAA byl o náš plně elektrický chladírenský návěs velký zájem. Možná je to dáno i tím, že jisté zkušenosti zde již jsou, protože řadu let používáme kombinaci naftového a elektrického motoru, kdy naftový motor ve spojení s generátorem funguje jako zdroj elektrické energie a nyní je vlastně nahrazen baterií s rekuperační nápravou pro její dobíjení. Samozřejmostí je pak i dobíjení ze sítě. Tudíž tato technologie zde již je a myslím si, že přechod na elektromobilitu u chladicích návěsů nebude tak komplikovaný jako u tahačů v dálkové dopravě.
Něco jiného je elektromobilita u osobních či dodávkových vozidel. Své opodstatnění má i u zavážky obchodních center, při svozu odpadu apod. Považuji za naprosto legitimní, že do obytných čtvrtí budou jezdit tichá a lokálně bezemisní vozidla. A v době, kdy se v důsledku rozvoje e-commerce po městech pohybuje obrovská flotila vozidel, to získává ještě více na významu.
V těžké dopravě bude určitě existovat souboj mezi elektřinou a vodíkem. To bylo vidět i na IAA, kde řada výrobců představila obě technologie. Mimochodem, i u vodíkových kamionů se vodík často používá k výrobě elektrické energie, takže se také jedná o e-kamion. A jeho obsluha je velice jednoduchá a komfortní, o nízké hlučnosti ani nemluvě.
Tomu jde vstříc i Německo, které koncem října schválilo investici ve výšil zhruba 19 miliard eur (v přepočtu přibližně 460 miliard Kč) na výstavbu vodíkové sítě, která by měla být zprovozněná do roku 2032.
Elektromobilita u osobních vozidel reálná je, ale u nákladních vozidel takové řešení musí dávat ekonomický smysl. A je velký rozdíl mezi cenou elektřiny, kterou si firma pořídí u sebe doma, a mezi cenou, za kterou nabíjí na veřejných dobíjecích místech. A v dálkové dopravě, na rozdíl od rozvážkové, se bez externího nabíjení obejít nedá.
Navíc je třeba počítat s tím, že postupně stoupne i spotřeba elektrické energie, a to i přesto, že nové spotřebiče jsou energeticky méně náročné. Pokládám proto za správný krok, že vláda schválila dostavbu jaderné elektrárny v Dukovanech.
Někteří výrobci vozidel se sice již ozývají, že tempo prosazování elektromobility by se mělo přehodnotit, ale Evropská komise se stále tváří neústupně…
Jistě nikdo nezpochybňuje nutnost ochrany životního prostředí. Ale když vidíme, že třeba indická města mají dnes devětkrát větší znečištění ovzduší než Praha, a Evropa jde v tomto směru příkladem, tak je třeba si uvědomit, že tato opatření musejí být i ekonomicky opodstatněná. Protože pokud tomu tak nebude, tyto kroky ztratí podporu veřejnosti a místo sociálního smíru zavládne sociální „nesmír“. Lidé mnohé pochopí, viz třeba dobrovolné třídění odpadu, což také představuje jistý diskomfort, ale ne ve všem se každý chce omezovat a ne ve všem je to únosné. Ano, rozhodli jsme se, že chceme zastavit oteplování planety, chceme ji zachovat i pro budoucí generace, ale také jim nechceme zanechat zdevastovanou státní pokladu, která bude kompletně v minusu. A není divu, že na tomto pozadí sílí v Evropě vlna populismu.
Myslím si, že je třeba hledat řešení pro celou Evropu, ne pouze pro Česko republiku, což preferují někteří politici. Buďme soudní, česká ekonomika je silně exportně zaměřená, bez prosperující Evropy se neobejdeme. Navíc jsme zaměřeni spíše na dodavatelský sektor než na finální produkty, což je důsledek politiky z devadesátých let a přelomu století. Takže to, co se děje v Evropě, má dopad i na nás.
Předpokládám, že největší poptávka je stále po klasických plachtových, případně chladírenských návěsech. V posledních letech ale probíhá intenzivní výstavba infrastruktury. Projevu je se to i v nárůstu poptávky po stavebních vozidlech?
Když se vrátím ještě k rozvážkové dopravě, tak dnes jsou moderní distribuční a nákupní centra v České republice i v Evropě zavážena převážně soupravami s plnohodnotnými návěsy. Ano, dodáváme třeba i krátké návěsy s natáčecí nápravou, prodáváme jakoukoliv techniku, ale chladírenský elektrický návěs s rekuperační nápravou pokládám za top produkt, který si svou cestu k zákazníkům najde velice rychle a bez jakýchkoliv populistických proklamací.
Co se týče výstavby dopravní infrastruktury, je to pozitivní stránka české ekonomiky. Intenzivně se buduje, stavební firmy mají zakázky na dlouhou dobu dopředu a to se samozřejmě projevuje i ve větší poptávce po sklápěcích návěsech.
Je dobře, že probíhají intenzivní práce na spojení Prahy, respektive v tuto chvíli Miličína s Lincem, že se staví propojení z Olomouce do Svitav či že do konce roku bude otevřena dálnice na Písek. Mrzí mě ale, že se nestaví širší okruh Středočeského kraje. Když vidíme každodenní kolony, tak je zřejmé, že dopravu, která směřuje do Norimberku, respektive do Drážďan, bychom potřebovali odklonit už na úrovni Humpolce a vrátit ji zpět až někde u Rokycan. Aby do Prahy jely jen ty kamiony, které ji mají jako cíl, a nejezdily tam všechny.
Letos jste svou nabídku rozšířili od dvě známe značky přípojných vozidel. Můžete tuto změnu přiblížit?
Realizovali jsme dvě důležité akvizice. Jednak jsme získali významný podíl ve firmě Berger Fahrzeugtechnik a jednak Schmitz Cargobull převzal značku Van Hool v oblasti výroby návěsů.
Máme tedy nyní na starosti distribuční síť Berger, což znamená, že společnosti EWT v současné době prodává i návěsy značky Berger. A v příštím roce převezmeme také distribuci návěsů Van Hool.
Co se týče značky Berger, významně tím rozšiřujeme náš sortiment v oblasti plachtových návěsů, kde zákazníkům záleží na co největší užitečné hmotnosti, což návěsy Berger naprosto splňují. Vedli jsme o nich s našimi zákazníky významné rozhovory i na IAA a máme již ve výrobě první návěsy pro dopravce v Čechách i na Slovensku. Od první chvíle bylo zřejmé, že vstup do značky Berger je správný krok, protože se jedná o sortiment, který nám v nabídce zatím chyběl.
A to samé platí také pro cisternové návěsy Van Hool, které vždy představovaly špičku v této oblasti. A ke společnosti Schmitz Cargobull, která si zakládá na kvalitní produkci, toto rozšíření nabídky naprosto sedí.
A to vše tedy budete obhospodařovat v modernizovaném areálu v Zápech?
Ano, to je také důvod, proč se chystáme na vybudování samostatného místa pro společnost EWT. Chceme pro ni mít reprezentativní místo, které bude plně odpovídat jejímu významu na trhu.
Milan Frydryšek
Foto: EWT